Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW už vyrábí svůj klíčový elektromobil, tak proč ho ještě 8 měsíců nikomu neprodá?
6.11.2019 | Petr Prokopec
Mezi začátkem výroby a startem prodejů obvykle uběhnou nanejvýš dva měsíce, u zásadního německého elektromobilu ale půjde nejméně o čtyřnásobek. Proč? Osvětlení nabízí spíše vláda než sám VW.
Volkswagen včera v továrně v německém Zwickau nebo hezky česky Cvikově slavnostně zahájil výrobu elektrického modelu ID.3. Automobilka předpokládá, že během příštího roku by tam mělo vzniknout 100 tisíc aut, poté má produkce strmě stoupnout na 330 tisíc vozů ročně. Rozprostřena ovšem bude mezi šest koncernových modelů postavených na platformě MEB, nepůjde tedy jen o ID.3, ale i elektrické novinky Škody či Seatu. Aby něčeho takového podnik dříve zasvěcený Volkswagenu Golf či Passat byl vůbec schopen, museli do něj Němci investovat nemalých 1,2 miliardy Eur (cca 30,6 miliardy korun).
„ID.3 je vůz s vrcholnou technikou postavený ve špičkové továrně. S 1 700 roboty, autonomními dopravními systémy a plně automatizovanou montážní linkou nám Zwickau dává aktuální náhled na pokrokovou masovou výrobu elektromobilů,“ uvedl Thomas Ulbrich, šéf divize pro E-Mobilitu. Zároveň přitom dodal, že konverze továrny probíhá výborně, jakkoliv zatím je elektromobilitě uzpůsobena pouze jedna její část. Ta druhá se stále ještě věnuje vozům osazeným spalovacím ústrojím.
Právě tato slova jsou důležitá. Proč? Stačí výše zmíněné dát do souladu s dalšími informacemi, jenž se elektrického ID.3 týkají. Jakkoliv totiž výroba odstartovala včera, prodej bude zahájen až v létě příštího roku. Tedy za nějakých osm měsíců, což je čtyřnásobek doby, kterou si automobilky obvykle vyhrazují na to, aby zásobily dealery a doladily celý logistický proces. Poté, co VW mluví o elektrifikaci své nabídky od rána do večera, tedy asi nikdo nečekal, že s faktickým startem prodejů klíčového elektromobilu bude tak dlouho otálet.
Nejde však pouze o to, že továrna momentálně ani nemůže jet na plnou kapacitu. Zároveň tu máme skutečnost, že denně se montuje pouze 30 exemplářů. Ročně tak nevznikne ani jedenáct tisíc kusů, což nekoresponduje se zmínkou o úvodní produkci, ani se stávajícími předobjednávkami, které již vystoupaly na 35 tisíc aut. Na to má odpověď Adreas Gross z týmu pro technologie budoucnosti. Dle něj si totiž Volkswagen chce být od počátku jist naprostou bezproblémovostí elektromobilu.
„Protože jde o kompletně nový model, který se bude vyrábět zcela jinak, než jsme zvyklí a dle zcela nových procedur, včetně dodavatelského řetězce, absolutní prioritou je zajištění našich vysokých standardů. Proto budou první vyrobené vozy předány zaměstnancům Volkswagenu jako součást programu zajišťujícího kvalitu, během kterého dojde na testování při každodenních podmínkách. Ještě než tedy ID.3 zamíří k zákazníkům, budeme mít odezvu o jeho chování.“
Němci si tedy prý chtějí být jisti, že se svým přelomovým vozem nešlápnou vedle. S plnou kapacitou podniku ve Zwickau tedy počítají až od poloviny příštího roku, což koresponduje s datem začátku faktických dodávek zákazníků. Gross přitom zdůrazňuje, že celá záležitost nemá nic společného s nedostatkem baterií či jejich cenou, je ale otázka, zda zrovna tomuto můžeme věřit - s oběma faktory bojují prakticky všichni výrobci elektrických aut.
Do hry navíc vstoupila ještě jedna záležitost. Německá vláda totiž včera potvrdila, že příští rok navýší vládní dotace na nákup elektromobilů. V případě aut s cenou do 40 tisíc Eur (1 020 670 Kč) tak podpora naroste ze současných 4 000 Eur (102 070 Kč) na jedenapůlnásobek, tedy na 6 000 Eur (153 100 Kč).
ID.3 se do těchto mantinelů vejde, zákazníci tedy logicky budou moci v jeho případě počítat v Německu s citelně nižšími cenami. Výrazně přitom vzroste i propast mezi Volkswagenem a Teslou, neboť Model 3 startuje o poznání výše a maximální podpora pro něj nebude k dispozici. Něco nám říká, že automobilka o takovém vývoji musela vědět. Dost možná si i jej sama prolobbovala a jednoduše mu vše přizpůsobila.
Volkswagen včera odstartoval výrobu elektrického modelu ID.3, prodávat jej ovšem neobvykle začne až v polovině příštího roku
Zdroj: Volkswagen
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 11 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 9 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 10 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 11 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera
Živá témata na fóru
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 23:30 - Truck Daškam
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis