Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW už vyrábí svůj klíčový elektromobil, tak proč ho ještě 8 měsíců nikomu neprodá?
6.11.2019 | Petr Prokopec
Mezi začátkem výroby a startem prodejů obvykle uběhnou nanejvýš dva měsíce, u zásadního německého elektromobilu ale půjde nejméně o čtyřnásobek. Proč? Osvětlení nabízí spíše vláda než sám VW.
Volkswagen včera v továrně v německém Zwickau nebo hezky česky Cvikově slavnostně zahájil výrobu elektrického modelu ID.3. Automobilka předpokládá, že během příštího roku by tam mělo vzniknout 100 tisíc aut, poté má produkce strmě stoupnout na 330 tisíc vozů ročně. Rozprostřena ovšem bude mezi šest koncernových modelů postavených na platformě MEB, nepůjde tedy jen o ID.3, ale i elektrické novinky Škody či Seatu. Aby něčeho takového podnik dříve zasvěcený Volkswagenu Golf či Passat byl vůbec schopen, museli do něj Němci investovat nemalých 1,2 miliardy Eur (cca 30,6 miliardy korun).
„ID.3 je vůz s vrcholnou technikou postavený ve špičkové továrně. S 1 700 roboty, autonomními dopravními systémy a plně automatizovanou montážní linkou nám Zwickau dává aktuální náhled na pokrokovou masovou výrobu elektromobilů,“ uvedl Thomas Ulbrich, šéf divize pro E-Mobilitu. Zároveň přitom dodal, že konverze továrny probíhá výborně, jakkoliv zatím je elektromobilitě uzpůsobena pouze jedna její část. Ta druhá se stále ještě věnuje vozům osazeným spalovacím ústrojím.
Právě tato slova jsou důležitá. Proč? Stačí výše zmíněné dát do souladu s dalšími informacemi, jenž se elektrického ID.3 týkají. Jakkoliv totiž výroba odstartovala včera, prodej bude zahájen až v létě příštího roku. Tedy za nějakých osm měsíců, což je čtyřnásobek doby, kterou si automobilky obvykle vyhrazují na to, aby zásobily dealery a doladily celý logistický proces. Poté, co VW mluví o elektrifikaci své nabídky od rána do večera, tedy asi nikdo nečekal, že s faktickým startem prodejů klíčového elektromobilu bude tak dlouho otálet.
Nejde však pouze o to, že továrna momentálně ani nemůže jet na plnou kapacitu. Zároveň tu máme skutečnost, že denně se montuje pouze 30 exemplářů. Ročně tak nevznikne ani jedenáct tisíc kusů, což nekoresponduje se zmínkou o úvodní produkci, ani se stávajícími předobjednávkami, které již vystoupaly na 35 tisíc aut. Na to má odpověď Adreas Gross z týmu pro technologie budoucnosti. Dle něj si totiž Volkswagen chce být od počátku jist naprostou bezproblémovostí elektromobilu.
„Protože jde o kompletně nový model, který se bude vyrábět zcela jinak, než jsme zvyklí a dle zcela nových procedur, včetně dodavatelského řetězce, absolutní prioritou je zajištění našich vysokých standardů. Proto budou první vyrobené vozy předány zaměstnancům Volkswagenu jako součást programu zajišťujícího kvalitu, během kterého dojde na testování při každodenních podmínkách. Ještě než tedy ID.3 zamíří k zákazníkům, budeme mít odezvu o jeho chování.“
Němci si tedy prý chtějí být jisti, že se svým přelomovým vozem nešlápnou vedle. S plnou kapacitou podniku ve Zwickau tedy počítají až od poloviny příštího roku, což koresponduje s datem začátku faktických dodávek zákazníků. Gross přitom zdůrazňuje, že celá záležitost nemá nic společného s nedostatkem baterií či jejich cenou, je ale otázka, zda zrovna tomuto můžeme věřit - s oběma faktory bojují prakticky všichni výrobci elektrických aut.
Do hry navíc vstoupila ještě jedna záležitost. Německá vláda totiž včera potvrdila, že příští rok navýší vládní dotace na nákup elektromobilů. V případě aut s cenou do 40 tisíc Eur (1 020 670 Kč) tak podpora naroste ze současných 4 000 Eur (102 070 Kč) na jedenapůlnásobek, tedy na 6 000 Eur (153 100 Kč).
ID.3 se do těchto mantinelů vejde, zákazníci tedy logicky budou moci v jeho případě počítat v Německu s citelně nižšími cenami. Výrazně přitom vzroste i propast mezi Volkswagenem a Teslou, neboť Model 3 startuje o poznání výše a maximální podpora pro něj nebude k dispozici. Něco nám říká, že automobilka o takovém vývoji musela vědět. Dost možná si i jej sama prolobbovala a jednoduše mu vše přizpůsobila.















Volkswagen včera odstartoval výrobu elektrického modelu ID.3, prodávat jej ovšem neobvykle začne až v polovině příštího roku
Zdroj: Volkswagen
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Zájem Němců o elektromobily zůstává u dna, jejich nařizování odmítají úplně. Jsou si velmi dobře vědomi jejich nedostatků
před 2 hodinamiBrusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
včeraTakhle VW reaguje na svůj úpadek? Chce, aby sama řídila i jeho spalovací auta, to ho opravdu nespasí
včeraPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
včeraGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.02. 08:10 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.01. 21:35 - jerry
- databáze radarů v ČR (a jeden konkrétní v Krchlebích) 04.01. 21:21 - řidičBOB
- Rychlodotazy 04.01. 20:46 - řidičBOB
- Onboard videa 04.01. 20:28 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 04.01. 20:20 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 17:05 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.01. 13:15 - řidičBOB