VW už nedokáže oslovovat ani loajální správce firemních flotil. Loni doma masivně ztrácel, konkurence rostla

Že o auta, která dnes Němci ve velkém preferují, obyčejní lidé moc nestojí, se tak nějak vědělo a ví. Spoléhali tedy na to, že jim s odbytem pomohou hlavně firmy, což se do nějaké míry děje. Ale ne dost na to, aby výsledkem nebyly výrazné poklesy celkových prodejů tímto kanálem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

VW už nedokáže oslovovat ani loajální správce firemních flotil. Loni doma masivně ztrácel, konkurence rostla

před 6 hodinami | Petr Prokopec

VW už nedokáže oslovovat ani loajální správce firemních flotil. Loni doma masivně ztrácel, konkurence rostla

/

Foto: Volkswagen

Že o auta, která dnes Němci ve velkém preferují, obyčejní lidé moc nestojí, se tak nějak vědělo a ví. Spoléhali tedy na to, že jim s odbytem pomohou hlavně firmy, což se do nějaké míry děje. Ale ne dost na to, aby výsledkem nebyly výrazné poklesy celkových prodejů tímto kanálem.

Ze svého vlastního života jistě víte, že se na žádnou věc nedá dívat jen jednou optikou. Pokud třeba dítě přinese ze školy dvojku, může to v některých případech znamenat pomalu konec světa, zatímco půjde klidně o vynikající známku. My samozřejmě hodnocení drobotiny a jejích studijních výsledků necháme na rodičích a věnovat se budeme automobilové branži. Konkrétně pak fleetovým prodejům v Německu, které loni podle Automobilwoche vystoupaly na 912 tisíc aut.

Jakkoli toto číslo není malé a připomíná, jak významný podíl má na celkovém odbytu (2,82 milionu vozů), za předloňskými flotilovým registracemi (977 tisíc aut) výrazně zaostává. Mohlo by se zdát, že k německému trhu nejsme féroví, když porovnáváme problematický rok s tím rekordním. Jenže překonán nebyl ani rok 2019, kdy bylo zaregistrováno 938 tisíc aut. Na firemní flotily (nebavíme se o celkových firemních prodejích, tam jde o ještě vyšší číslo, které nemá daleko k tomu českému) přitom výrobci spoléhali hlavně v tom ohledu, že jim pomohou s prodejem elektromobilů.

A nebyla to ani tak racionální úvaha, jako spíše vypočítavost. Mnohé firmy si na tomto poli daly samy stachanovské cíle v případě zastoupení elektrických modelů, průměrných emisí CO2 nově pořízených vozů apod. A jiné nutí do koupě elektrických modelů ESG doktrína. Nakonec ale tváří v tvář ekonomické realitě nejsou firmy tak „poslušné”, jak VW doufal. A pokud jsou, pak dávají přednost vozům jiných značek, jak je patrné z analýzy Automobilwoche.

Stačí se podívat na výsledky koncernu Volkswagen a je jasno. Rozporuplný ID.7 byl sice „flotilově” nejlépe prodávaným elektromobilem VW, i tak dosáhl ale dosáhl pouze na 9 100 registrací tohoto typu. Tedy pouhé jedno procento z celého koláče. Oproti tomu spalovací Golf má na kontě 39 tisíc prodaných kusů. Již to samo o sobě je působivý výsledek, ještě více však může zaskočit růst o 26,5 procenta.

Passat oproti tomu sice 16 procent ztratil, ovšem i tak si svého zamýšleného elektrického nástupce, tedy zmiňovaný ID.7, maže s 30 tisíci registracemi na chleba. A totéž vlastně dělá i Tiguan (25 tisíc aut), stejně jako Transporter (13 500 kusů) či Caddy (11 tisíc kusů). Elektromobilita tak opravdu u VW hraje spíše až třetí housle, přičemž celkově si automobilka za loňský rok připsala 191 tisíc fleetových prodejů. Pokles o 4,3 % nezní až tak dramaticky, VW ale není jen značka Volkswagen.

Dobře na tom totiž není ani Audi, další elektrifikací posedlá značka, která loni v Německu přišla o ohromných 24 procent flotilových prodejů. A to je dramatická změna pro firmu s dosud velkým zastáním u správců firemních flotil. Lepší výsledek ostatně zaznamenal jak Mercedes, tak především BMW, které dál nabízí velmi široké portfolio pohonů prakticky pro všechny své typy. A za loňský rok je meziročně o 5 procent výš.

Z mainstreamu je na tom prachbídně Ford (-26 procent), který znovu vsadil na elektrické nesmysly jako Mustang Mach-e, Explorer a Capri - žádný z nich si u firem nevedl tak, jako dříve zejména Focus a donedávna také Mondeo. Dole jsou rovněž Renault, Mazda a Tesla, která též zaznamenala razantní pokles (-42 procent) mj. kvůli odvratu autopůjčoven od elektrických modelů. Hodně ztrácel také nejprodávanější Model Y (-40 procent). Z hlavního proudu byl ale nejvíce bit Fiat mezi značkami (-63 procent) a Dacia (celkově „jen” -16 procent) s elektrickým Springem mezi model (-76 %).

Kdo tedy bodoval? Pomineme-li Volvo, které je relativně o masivních 42 procent výš, nominálně ale prodalo pořád jen 25 tisíc vozů, je třeba zmínit hlavně Peugeot (+38 procent), Toyotu (+17 procent) a Opel (+14 procent). Dařilo se také Škodě (101 223 flotilových registrací, +10 procent), přičemž vládcem byla Octavia s 36 200 prodanými auty do firemních flotil.

Také tato data ukazují jednotlivým značkám, kde je a kde není přirozený zájem. Kdyby elektromobily přišly zítra o veškerou podporu od přerozdělování EU v jejich prospěch přes lokální daňové výhody až po věci typu oné ESG „tlačenky”, nebudou doslova nikde. Nakonec vidíte i dopad na odbyt Tesly, která má obecně velké zastání u soukromých kupců a kultovní statut svého druhu.


VW už nedokáže oslovovat ani loajální správce firemních flotil. Loni doma masivně ztrácel, konkurence rostla - 1 - VW ID.3 GTX a ID.7 GTX Tourer 2024 prvni sada 18VW už nedokáže oslovovat ani loajální správce firemních flotil. Loni doma masivně ztrácel, konkurence rostla - 2 - VW ID.3 GTX a ID.7 GTX Tourer 2024 prvni sada 20VW už nedokáže oslovovat ani loajální správce firemních flotil. Loni doma masivně ztrácel, konkurence rostla - 3 - VW ID.3 GTX a ID.7 GTX Tourer 2024 prvni sada 22
VW v posledních letech tlačil na elektromobilitu jako zběsilý, podřídil jí úplně všechno. Ovšem ani tak třeba ID.7 nedokáže dosáhnout na fleetové registrace modelů Golf či Passat. Ty přitom mají svůj základ v předchozích generacích, navíc jsou uměle zdražovány. Ale i tak bodují stále víc. Foto: Volkswagen

Zdroje: Automobilwoche, KBA

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.