VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou

Byla to zpráva, která minulý týden obletěla svět. VW prý už po roce 2026 nepočítá s dalším vývojem spalovacích motorů, pravda to ale jednoduše není.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou

11.12.2018 | Petr Miler

VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Byla to zpráva, která minulý týden obletěla svět. VW prý už po roce 2026 nepočítá s dalším vývojem spalovacích motorů, pravda to ale jednoduše není.

Také my jsme zaznamenali informaci, která měla minulý týden zaznít z úst šéfa Volkswagenu pro strategické plánování Michaela Josta přímo ve Wolfsburgu. Jost měl novinářům říci, že technici firmy „pracují na poslední generaci motorů, které nejsou CO2-neutrální”. Dále měl dodat: „Postupně omezíme spalovací motory na absolutní minimum. V roce 2026 přijdeme s posledním produktem založeným na 'spalovací platformě'.”

Na jednu stranu to byla bomba, na druhou to vlastně bylo jen potvrzení mnohými očekávaného - o nahrazení aut se spalovacími motory těmi elektrickými se mluví pomalu každý den, a tak Volkswagen plánuje jen nevyhnutelné. V tomto kontextu Jostova slova smysl dávají, jakási „mediální realita” automobilové budoucnosti ale nemusí být a velmi pravděpodobně ani nebude tou, která nás skutečně čeká. A tak jsme vám po krátké diskuzi tuto zprávu ani nezprostředkovali, zdála se nám nesmyslná.

VW v prvé řadě nemůže vědět, co se skutečně stane. Tlak na rozšíření elektromobilů nepřichází zdola, z trhu, ale shora, od regulátorů. Neexistuje žádná skutečná poptávka po masivním rozšíření elektromobilů, která by něco takového ospravedlňovala. A plánovat za podobných okolností konec vývoje spalovacích motorů už za 8 let by bylo velmi krátkozraké, do té doby se může ještě mnohé změnit. I kdyby se ale vývoj světa nakrásně ubíral směrem, jaký si dnes hlavně Evropská unie přeje, ubírat se tudy bude jen v Evropské unii. A Volkswagen je globálně působící firma. V Rusku, v Indii, v Brazílii a na spoustě dalších míst světa nebude v roce 2026 na elektromobily nejspíše zvědavý vůbec nikdo. Tohle VW prostě plánovat nemůže.

A skutečně to neplánuje, jak později potvrdil šéf vývoje VW Frank Welsch. Ten řekl suše: „Není korektní říci, že od roku 2026 přestaneme vyvíjet spalovací motory.” Nejpovolanější z povolaných se pokusil kolegova slova omluvit takto: „Co si myslím, že se stalo, je, že se vedla debata o roce 2040 jako termínu zastavení prodeje aut se spalovacími motory v Evropě a poté se logicky přenášela na plány na dřívější roky,” řekl Welsch. Jost se tedy jen měl nechal unést vyhlídkami na budoucnost spalovacích motorů v Evropě a na základě nastíněného (nic zatím není rozhodnuto) data předpokládat, že vývoj dalších nových motorů nebude po roce 2026 potřeba. O nic jiného jít nemělo.

„Evropa není jediný trh, jiné oblasti mají své potřeby a pravidla a předpokládám, že budeme vyvíjet více a více efektivní auta se spalovacími motory ještě dlouho po citovaném roce 2026,” říká dále Welsch a popřel dokonce i to, že by VW hodlal při případném rozmachu elektromobily s vývojem nových spalovacích motorů alespoň polevit. „Nedokážu si představit, jak by se to mohlo stát, protože budeme nuceni se zlepšovat už kvůli legislativě. A naši konkurenti také neusnou na vavřínech,” řekl k tomu rázně Welsch.

Přes veškeré „elektrické plány” Volkswagenu ohlášené v poslední době je tedy nad slunce jasné, že na poli spalovacích motorů Němci zatím neplánují a ani nemohou plánovat žádné dramatické změny. VW dnes vyrábí jedny z nejlepších spalovacích motorů vůbec a za situace, kdy elektrická auta na trhu neznamenají prakticky nic, si nemůže dovolit laškovat se ztrátou své pozice. Ani teď, ani v roce 2026 a velmi pravděpodobně ani v roce 2036, z globální perspektivy rozhodně ne. A i v případě Evropy Welschova slova naznačují, že dříve než mezi léty 2037 a 2044 nic dramatického čekat nemáme.


VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou - 1 - VW EA 288 Evo 2018 prvni foto 01VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou - 2 - VW EA 288 Evo 2018 prvni foto 02VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou - 3 - VW EA 288 Evo 2018 prvni foto 03VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou - 4 - VW EA 288 Evo 2018 prvni foto 04VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou - 5 - VW EA 288 Evo 2018 prvni foto 05
Kroky VW mají ke konci spalovacích motorů opravdu daleko. Čerstvě představil i nový 2,0 TDI...

VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou - 6 - VW 15 TSI Evo budoucnost 07VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou - 7 - VW 15 TSI Evo budoucnost 08VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou - 8 - VW novy motor 1,5 TSI evo 07VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou - 9 - VW novy motor 1,5 TSI evo 08VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou - 10 - VW novy motor 1,5 TSI evo 09VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou - 11 - VW novy motor 1,5 TSI Evo dalsi 01VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou - 12 - VW novy motor 1,5 TSI Evo dalsi 02VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou - 13 - VW novy motor 1,5 TSI Evo dalsi 03VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou - 14 - VW novy motor 1,5 TSI Evo dalsi 04VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou - 15 - VW novy motor 1,5 TSI Evo dalsi 05VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou - 16 - VW novy motor 1,5 TSI Evo dalsi 06
...a na trh se chystá také s mild-hybridním 1,5 TSI Evo. To je jeho skutečná budoucnost pro nejbližší léta a šéf vývoje automobilky rázně popírá, že by firma plánovala konec vývoje spalovacích motorů na rok 2026 nebo jen uvažovala o polevení s vývojem nových jednotek na benzin a naftu

Zdroje: Autocar, Motoring

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.