Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW odhalil nejprodávanější modely svých značek, překvapit dovedou i hvězdy Škody
17.3.2019 | Petr Prokopec
Žijeme v tom, že tak nějak víme, co u významných automobilových výrobců frčí za modely, tuplem, jde-li o českou značku. Ani tady ale situace není z globálního hlediska tak jasná.
Koncern VW je po loňském úspěšném roce znovu světovou automobilkou číslo jedna. Prodal více vozů, než tomu bylo v případě aliance Renault-Nissan nebo Toyoty či GM. Na konto Němců připadá 10,9 milionu vozů, za čímž stojí hlavně růst v Evropě (+1,2 %) a Číně (+0,5 %). Tento posun do pozitivních vod je o to působivější, že oba trhy celkově klesaly. Na druhou stranu, v USA šel koncern o 2 procenta do mínusu, přestože jinak celkové prodeje ve Státech rostly.
Za výše zmíněným růstem stojí do značné míry stále širší nabídka SUV, které se již probily na čelní příčky nabídek velké části koncernových značek. Patrné je to z podrobné tiskové zprávy, v níž VW Group rozebírá počínání svých dceřiných firem. Stejně tak z ní ovšem vyplývá i skutečnost, že některé ikonické vozy zůstávají stálicemi i navzdory tomu, že se jedná o hatchbacky či sedany. A někdy patří mezi nejúspěšnější modely i ty, které u nás vnímáme jako nepříliš úspěšné či vyloženě neúspěšné. Tolik ale pro úvod, nyní již přistupme k jednotlivým výrobcům.
Volkswagen
V případě „lidového vozu“ je třeba vyřešit jednu pozoruhodnou anomálii. Ačkoliv bylo vyrobeno skoro 6,3 milionu vozů a prakticky stejné množství si zákazníci i převzali, samotné prodeje jsou prakticky poloviční a šplhají pouze na 3,7 milionu aut. Dáno je to tím, že Volkswagen si sice připisuje body za každý vyrobený i dodaný vůz, nicméně v rámci prodejů tak činí pouze u těch aut, za kterými stojí pouze divize, u nichž nedošlo na společnou výrobu s čínskými firmami. Nicméně i přesto má VW na kontě růst (+4 %), výše provozní marže však klesla ze 4,2 na 3,8 procenta.
Pozoruhodné jistě je, že německým bestellerem číslo jedna není Golf, v Evropě jasná jednička. Celosvětově je výše nejen Tiguan, což nemusí překvapit, ale i Polo a od něj odvozený sedan Virtus. To by asi čekal málokdo.
Bestsellery Volkswagenu
1. Tiguan - 861 331 ks
2. Polo/Virtus - 855 179 ks
3. Golf - 805 752 ks
Audi
Značka se čtyřmi kruhy byla nejvíce zasažena příchodem nové měřicí procedury WLTP a s ní spojenou novou homologací, přičemž dle šéfa koncernu VW Group Herberta Diesse problémy ovlivní i letošní bilanci. Loňské registrace tak klesly o 3,5 procenta na 1,8 milionu vozů, marže se pro změnu propadla z 8,5 na 7,9 procenta. To mělo vliv i na celkový zisk, jehož pokles navíc ještě umocnily pokuty a penále, které Audi nese na svém kontě kvůli zapojení do kauzy Dieselgate.
V případě modelů jasně vede klasika. Vzhledem k šíři nabídky SUV a popularitě zejména modelu Q5 je to znovu překvapivé, ale zejména na mimořádně konvenční A4 se nechytá žádný jiný typ.
Bestsellery Audi
1. A4 - 344 623 ks
2. A3 - 304 903 ks
3. Q5 - 298 645 ks
Škoda
Po horší bilanci dvou německých značek přichází na řadu úspěchy Škody Auto. I v jejím případě se sice propadla zisková marže, a to z 9,7 na 8 procenta, za tím ovšem stojí spíše růst koruny vůči ostatním měnám. Kromě toho pak registrace ovlivňují i problémy s omezenou výrobní kapacitou, Škoda nezvládá vyrábět dostatečné množství aut, zejména v Evropě.
Že na jeho nejvyšším stupni mezi modely trůní Octavia, by uhodlo každé malé dítě, ale druhý Rapid? U nás nepříliš světoborný model? A třetí Fabia před oběma SUV? To jsou znovu dosti překvapivé hvězdy celosvětových prodejů.
Bestsellery Škody
1. Octavia - 400 210 ks
2. Rapid - 195 270 ks
3. Fabia - 186 213 ks
Seat
Zatímco u všech dosud zmíněných značek byly prodeje kvůli partnerství s čínskými firmami nižší než registrace či výroba, u Španělů jde o naprostý opak. Seat vyrobil 528 tisíc aut, 518 tisíc jich dodal, ovšem prodáno bylo 608 tisíc exemplářů. Tedy o 2,2 procenta více než předloni. Tento rozdíl bohužel nebyl nikterak vysvětlen a můžeme jen spekulovat o tom, že Španělé na sklonku roku 2017 vyráběli pouze na sklad, který jen o pár týdnů později rychle vyprodali.
Ať už je to jakkoli, žebříček nej modelů je tady celkem vyzpytatelný. Leon před Ibizou, to jsou stálice Seatu, překvapit může třetí Arona - relativně malý čas a trhu ji stačil k tomu, aby se téměř dotáhla na Ibizu.
Bestsellery Seatu
1. Leon - 159 486 ks
2. Ibiza - 120 287 ks
3. Arona - 110 926 ks
Bentley
Situace britské firmy není zrovna záviděníhodná, Bentley dostalo od vedení koncernu nůž na krk. Do dvou let se musí vrátit do černých čísel nebo... uvidíme, co se bude dít. Každopádně, při pohledu na výši marže je logické, proč VW Group bije na poplach, místo předchozích 3 procent tu máme pokles o 18 procent. Může za to pozdní příchod nového Continentalu GT, v USA a Číně se dokonce ukáže až letos.
Mezi modely nepřekvapivě vede SUV Bentayga, i pořadí na zbytku pomyslného pódia je v tomto případě pochopitelné.
Bestsellery Bentley
1. Bentayga - 4 072 ks
2. Continental GT - 2 841 ks
3. Flying Spur - 1 627 ks
Porsche
Také automobilka z Zuffenhausenu musela čelit negativům spojeným s WLTP, zvláště v souvislosti s plug-in hybridními modely. Ty měly v nabídce vykrýt propady spojené s ukončením prodejů dieselů, ale nestalo se to. Nicméně rostoucí zájem zákazníků o auta značka jako takové nakonec vše vyřešil a prodeje vzrostly o 1,9 procenta na 253 tisíc vozů. A výroba dokonce o 5 procent na 268 tisíc vozů. Zisková marže ale již zamířila dolů, byť z 18,5 na stále působivých 17,4 procenta. Dle Porsche za tím stojí výdaje na elektrifikaci.
Mezi modely tentokrát opět žádné překvapení - Macan, Cayenne, 911, to nemohlo dopadnout jinak. Mimochodem, nepřehlédněte číslo u modelu 911 - přes 36 tisíc aut za rok na sporťák s multimilionovou cenovkou je neskutečná hodnota nesrovnatelná s kýmkoli a čímkoli na celém světě.
Bestsellery Porsche
1. Macan - 93 953 ks
2. Cayenne - 79 111 ks
3. 911 - 36 236 ks
Lamborghini
Italská značka nám koncernovou přehlídku uzavírá, přičemž také v jejím případě došlo na hrátky s čísly. Vyrobeno bylo 6 571 aut, prodáno pak 5 750 kusů. V obou případech jde o zhruba 51% zlepšení vůči předloňskému roku, což značně ovlivnilo zisk. Polovina všech vozů navíc prošla zakázkovým programem Ad Personam. Bohužel, Lamborghini je ve výkazech zalistováno jako součást Audi, víme proto jen o prodejích, nikoliv o financích.
V případě modelů je ohromující nástup úplně nového Urusu, který se okamžitě ujal vlády. Trochu podezíráme Lamborghini, že ve výkazech oddělilo prodeje Huracánu Coupe a Spyder (což jinak nikdo z koncernu VW nedělá, třeba 911 u Porsche zahrnuje všechny verze) jen aby ukázalo, jak moudře s Urusem táhlo. Ale to bychom pochopili i bez toho...
Bestsellery Lamborghini
1. Urus - 2 565 ks
2. Huracán Coupe - 1 669 ks
3. Huracán Spyder - 1 121 ks
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
včera - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
včera - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
včera - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
včera - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 00:25 - petr_riha
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis