Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW ukázal asi poslední řidičský sen pro normální lidi. V EU vám ho ale neprodá, ač ho tu vyrábí
15.7.2021 | Petr Prokopec
Nemusíte nutně pro drahý supersport za miliony, pokud toužíte po kombinaci stovek koní, pohonu všech kol a manuální převodovky. VW tohle nabízí v relativně dostupném Golfu R, musíte pro něj ale do USA, ač se vyrábí v Německu.
Nový Volkswagen Golf R jsme si mohli představit již na konci loňského loku a bylo to svým způsobem zklamání. Na jednu stranu jde o stále stejně pozoruhodný vůz kombinující rychlost, nenápadnost a každodenní použitelnost za stále ještě přijatelnou cenu, na rozdíl od sedmé generace eRka se ale ta osmá vydala cestou přenosu výkonu jen přes automatickou převodovku. A nedávné odhalení kombíku to jen potvrdilo.
Při současném vývoji automobilového světa by to nebylo až tak zvláštní, to bychom ale nesměli vědět, že manuální převodovka bude zapovězena jen někomu - Evropanům. Volkswagen už loni slíbil, že Američanům auto nabídne také s ručně řazenou převodovkou a přesně to nyní splnil.
Odhalil tedy americkou verzi Golfu R, kterou budou moci zaoceánští motoristé koupit od letošního čtvrtého kvartálu. A manuálem se dokonce chlubí na oficiálních fotkách. Auto je navíc v USA k mání o poznání levněji, neboť startuje na 44 445 USD, tedy asi 960 tisících Kč - u nás vůz za méně než 1 201 900 Kč nekoupíte, jakkoliv bude pochopitelně třeba akceptovat o něco horší sprint.
V tomto ohledu VW zatím nedal do placu žádná konkrétní data kromě nejvyšší rychlosti, která je u obou variant elektronicky omezena na 250 km/h. Evropské automatické provedení nicméně zvládá stovku za 4,7 sekundy, což bude nejspíše stejný čas, jakého dosáhne také americká verze. Byť na první pohled bude působit rychleji, neboť Američané počítají zrychlení na 60 mil v hodině, tedy na nějakých 97 km/h.
Trochu jiné jsou i parametry motoru. Americká verze přeplňovaného dvoulitrového čtyřválce nabízí 315 hp, tedy 319 „evropských” koní namísto 320, ale to může být dáno jen zaokrouhlením americké metriky. Zřetelnější je rozdíl v točivém momentu, neboť v Evropě ze sebe motor dostává až 420 Nm, zatímco Američané mohou u automatu počítat se 401 Nm a u manuálu s 381 Nm. Ani to ale není dramatický rozdíl.
Lze pak už jen dodat, že za mořem je Golf R k mání pouze s jednou úrovní výbavy, která zahrnuje naprosto vše. Počítat lze tedy s 19palcovými litými koly, za nimiž se vpředu skrývají 14palcové děrované kotouče brzd. Uvnitř pak nechybí sportovní sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami, kožené čalounění Nappa či 10palcová obrazovka multimédií, s nimiž je spárován 480wattový audio systém Harman Kardon. Kdybychom srovnali výbavy, rozdíl v ceně mezi Evropou a USA se ještě umocní.
Je to celé trochu tragikomické a sami zvažte, jak věc vnímáte spíše. Nám přijde jednoznačně tragické, že nejspíše poslední takové auto s ručním řazením od Volkswagenu, který nyní míří jasně elektrickým směrem, není k mání v Evropě vůbec, i když se vyrábí ve Wolfbsurgu. A po převozu za oceán je ještě o desítky procent levnější. Pozitivní je, že se něco takového stále vyrábí a dá se to do Evropy dovézt, bude ale chtít trochu sebezapření překousnout, že vezete něco zpět zpoza Atlantiku, co už stejnou cestu absolvovalo opačným směrem. A ve výsledku zaplatíte s převozem, daní a clem více než za evropské provedení, které ovšem nelze koupit s manuálním řazením.
Vždy se v takových situacích musíme ptát, co by asi výrobci udělalo, kdyby vám auto z prodal tam, kde ho vyrábí. Není to poprvé, co jsme něčeho takového svědky.
VW Golf R se ukázal také v americké verzi. Ta se od evropské vizuálně liší jen směrovými světly v blatnících, více změn je spojeno s technikou. Zámořští fanoušci totiž můžou sáhnout také po manuálu, evropští ne, i když se auto vyrábí v Evropě. Foto: Volkswagen
Zdroj: Volkswagen
Bleskovky
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále ještě 3 volná místa 25.11.2024
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejčtenější články
- Exploze kamionu převážejícího vodík paralyzovala síť jeho čerpacích stanic v Německu, ukazuje úskalí tohoto řešení
29.10.2024 - Party Porsche v Číně skončila. Automobilka po propadu prodejů nevěří v obrat a zavírá dealerství
29.10.2024 - Někdo najel s nezničitelným kombíkem Mercedesu během pár let 817 tisíc km, vypadá pořád jako nový
29.10.2024 - Hybridizace dalšího uctívaného Porsche 911 bude hlavně dárek pro stávající majitele, poznají tzv. Ferrari efekt
29.10.2024 - Cadillac do detailu ukázal svůj luxusní obytný vůz budoucnosti, vypadá jako z jiného světa
29.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva