Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW na tři roky sebral všem zaměstnancům prémie, chce tak ušetřit pětinu mzdových nákladů a omezit propouštění
8.2.2024 | Petr Miler
Tušíme, že už i zaměstnanci Volkswagenu jsou neskonale nadšeni z nápadu automobilky vsadit vše na elektrickou kartu. I když dnešní portfolio VW má daleko k čistě elektrickému, problémy jsou cítit už nyní a šetřit se prostě musí.
Neuběhl ani měsíc od chvíle, kdy jsme psali o tom, že situace ve VW musí být zlá, když si i nejvyšší vedení firmy zrušilo už naplánované zvýšení mezd. Něco takového je obvykle tím posledním opatřením, po kterém šéfové sáhnou - jednak proto, že se dotýká přímo jich, především ale proto, že je u tak velké firmy v globálním měřítku fakticky bezvýznamné. Firma, která zaměstnává skoro 700 tisíc lidí po celém světě, na své bilanci opravdu nepozná, jestli ředitel pro to či ono bere 5 nebo 50 milionů za rok, jsou to prakticky drobné.
Může to znít nabubřele, ale je to fakt. Když každému ze zaměstnanců seberete 5,30 Kč za měsíc, efekt je stejný, dosáhnete stejného rozdílu v mzdových nákladech. A kdo vůbec pozná, jestli dostal o pětikorunu víc? Tady se velké úspory opravdu skládají z malých úspor. Pokud si tedy šéfové sáhnou do svého, je to obvykle jen příprava na širší snižování či nezvyšování odměn, aby následně mohli říci, že jsou všichni na jedné lodi, vedení šlo příkladem, šetřit začalo hlavně na sobě atd. Je to vlastně férový přístup, nic proti tomu, ale je to samozřejmě v prvé řadě marketing. Šéf VW Group Blume dostal za svou předloňskou práci asi 185 milionů Kč a nemyslíme si, že se jeho život změní, když bude brát 130 milionů nebo 230 milionů ročně. To samé asi neřekne člověk, který bude brát 18 500 Kč měsíčně a alternativami bude 13 a 23 tisíc...
Dá se tedy říci, že se očekávané stalo skutkem, když VW dál sahá zaměstnancům do jejich odměn. Už v lednu byl krok vedení spojen s omezením navýšení mezd - původně bylo domluveno, že řadoví zaměstnanci dostanou letos na jaře inflační bonus 1 000 Eur a od května mzdy vyšší o 3,3 procenta. To se nestane, úspory ale nekončí zde, jak informuje IVZ Aktuell.
Nejnověji vedení rozhodlo, že zaměstnancům nebudou vypláceny ani pravidelné finanční prémie. V souladu s kolektivní smlouvou z roku 2022 si zaměstnanci mohli vybrat, zda budou víc vydělávat nebo víc odpočívat a volit mezi finančními prémiemi a dny volna navíc. Teď tato možnost mizí - nefinanční prémie zůstane na stole a lidé budou moci v rámci dodatečných odměn čerpat dalších šest dnů dovolené, ekvivalent asi třetiny měsíční odměn. Finanční prémie ale skončily, a to na letošní rok a nejméně dva další, které jej budou následovat.
Zástupci podnikové rady firmy vyjádřili nad tímto krokem společnosti politování, souběžně si ale zachovali realistický pohled na věc - nezvyšování platů a zrušení finančních prémií má předejít plošnému snižování plat a rozsáhlejšímu propouštění. VW totiž už dříve oznámil plán na rozsáhlé úspory, jehož součástí je i snížení mzdových nákladů u 20 %. Firma tak zastavila nábor nových zaměstnanců, některé i propustí, jen to ale nestačí - proto muselo přijít zrušení zvýšení mezd a nyní i zrušení prémií.
Připomeňme, že šéf německé značky loni v této souvislosti přiznal ztrátu konkurenceschopnosti, že by ale odvolal od začátku hazardní sázku na elektromobily, jej zjevně ani nenapadne. Ve výsledku nicméně VW stejně nezbude než své plány aspoň výrazně modifikovat - představa, že si udrží své pozice za pomoci elektrických modelů ID, vždy byla a nadále zůstává neuvěřitelně naivní.
Ukončení výroby v některých továrnách, její omezení v jiných a zastavení náboru už nestačí. VW musí také lidem sahat do peněz, nejnověji dělníci přišli o finanční prémie nejméně na tři roky dopředu. Foto: Volkswagen
Zdroje: IVZ Aktuell, Volkswagen
Bleskovky
- Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
před 8 hodinami - Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
včera - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Soukromník vyhrál na Dakaru etapu včera 16:22
- KTM 1390 Super Adventure R: nejdrsnější z drsných včera 08:00
- KTM na Dakaru stále dominuje 14.1.2025
- Marc VDS pojede i šampionát EWC 14.1.2025
- Dnešní hattrick Hondy, Slovák Svitko v Top-10! 13.1.2025
Nejnovější články
- Velký kombík Renaultu skončil jako propadák, jako ojetina ale láká. Pár let starý diesel jako tento můžete mít okolo 250 tisíc Kč
před 10 minutami - Děsivá nová firemní identita Jaguaru šokovala i zaměstnance firmy. Protestovali proti ní už v roce 2022, marně
před hodinou - Jedné z velkých továren VW nedaleko Česka hrozí uzavření navzdory dočasné jistotě, 1 000 lidí skončí už letos
před 3 hodinami - Euro NCAP vyhlásil nejbezpečnější auta roku. Se zavedenými výrobci příznačně vytřel podlahu Číňan
před 4 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva