Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW letos nepřijde s jediným novým elektromobilem. Ty stávající bude prodávat leda pod cenou, s vidinou 38miliardové pokuty
24.1.2025 | Petr Prokopec
Skoro se chce parafrázovat klasika, že si VW mohl před pár léty vybrat mezi hanbou a válkou. Vybral si hanbu a bude mít válku. Hanbu má před vlastními zákazníky z toho, co jim roky bez vazby na jejich preference vnucuje. A stejně sklidí bouři války s EU, které se tím chtěl zalíbit.
Volkswagen jako značka v loňském roce zákazníkům dodal 4,8 milionu nových aut. Automobilka si tak meziročně pohoršila o 1,4 procenta, což není dramaticky, struktura prodejů ale dramatická je. Značka masivně ztrácí v Číně, která ji dosud živila, navíc neuspěla s elektromobily, na které před léty hazardně vsadila vše.
V tiskové zprávě k loňským výsledkům se sice chlubí tím, že elektrického hatchbacku ID.3 prodala již přibližně půl milionu kusů. Jenže to nejsou registrace spojené s uplynulými dvanácti měsíci, ale za dlouhých pět let, po která je tento vůz na trhu. Od roku 2019 se pak dočkal sourozenců ID.4, ID.5, ID.6, ID.7, ID.Buzz a ID.Unyx, přičemž celá tato rodina loni dosáhla na 383 100 prodejů. Elektromobily tedy v případě VW nemají ani 10procentní podíl na celkovém odbytu a jejich odbyt dokonce meziročně poklesl.
Dá se tomu divit? Ani ne. Trhem nevyžádaná, vizuálně nemastná a neslaná, kvalitativně nepřesvědčivá a technicky nezajímavá auta nepřinášela ve srovnání s konkurencí nic navíc ani v roce 2019. Loni pak bylo její stáří patrné jen víc, neboť kde Korejci nebo Číňané nabízejí dobíjecí výkon i 350 nebo 500 kW, tam Němci mohou kontrovat maximálně s 200 kW. To logicky prodlužuje celý proces, který je navíc třeba absolvovat častěji, neboť největší baterie disponují 86 kW. A to se ani neptejte, kolik stojí.
Mimo to nedokáže VW oslnit ani dynamikou, neboť zatímco třeba taková Tesla nabízí již hezkých pár let Model S Plaid s 1 034 koňmi a dvousekundovým zrychlením na stovku, tak Němci vyrukovali nanejvýš s variantami GTX, jejichž dva motory produkují 340 koní. S nimi třeba ID.7, jakožto elektrická vlajková loď značky, zvládne akceleraci za 5,5 sekundy. Zaplatit za něj ovšem musíte minimálně 1 886 900 Kč, tedy jen o 800 tisíc korun méně než za o deset centimetrů delší vrcholný Model S.
Vzhledem k tomu, jak moc Němci o bateriovém pohonu mluví, by člověk čekal, že uznají své pochybení a začnou na trh posílat jednu lepší novinku než druhou. Jenže poslední elektrické příspěvky jsou datovány k loňskému roku, kdy se navíc ukázal jen ID.7 Tourer, tedy od zmíněného sedanu odvozený kombík, a ID.Unyx. Ten je pro změnu pouze jinak označenou a karosovanou Cuprou Tavascan, přičemž nabízen je pouze v Číně. Na vyloženou novinku tedy Evropa stále jen čeká.
A bude se nutné obrnit ještě větší trpělivostí, neboť celý letošní rok žádné nové „aj-dý“ nedorazí. Pro Bloomberg to potvrdil analytik Matthias Schmidt, dle kterého „po následující rok či tak nějak bude VW nucen prodávat starou technologii novým zákazníkům. Něco takového bude obtížné.“ Respektive bez stále větších slev pomalu nereálné. Však proč chtít omezený ID.7 GTX, když u takové Kie dostáváte za stejné peníze 585koňové elektrické SUV EV6 GT.
Němci pak sice pracují na nových vozech, ovšem chystaný ID.2 spásou bude jen stěží. A novinky vyvíjené ve spolupráci s čínskými automobilkami mají oslnit hlavně tamní publikum. Protože ale u toho zřejmě budou vyšší ceny než u konkurence, znovu je třeba zapochybovat nad možným úspěchem. Přitom automobilka si maluje, že právě s pomocí elektrických aut zvedne své registrace v Říši středu z loňských 2,9 milionů na čtyři miliony kusů v roce 2030.
Něco takového by ale VW zvládnul pouze s pomocí aut, po kterých lidé skutečně touží. Těch ale začíná být stále méně, navíc všechny mají spalovací pohon - ať již v čisté podobě, nebo zatížený jen minimální formou elektrifikace. Pro letošek tak prakticky rezignovali a přijali osud dávno nastíněný mechanismy EU - znovu podle Bloombergu sám šéf VW pro vztahy s investory Rolf Woller odhaduje, že se firmě nepodaří splnit letošní emisní cíle, a tak od EU dostane pokutu okolo 1,5 miliardy Eur (asi 38 miliard Kč) nebo se z ní ekvivalentními kroky popsanými nedávno Renaultem za podobnou cenu. Může dojít na slevy elektromobilů ještě víc pod výrobní cenu, omezování výroby, „pooling” i ony pokuty.
Němci se tak chytili přesně do té pasti, o které jsme roky marně hovořili. Zpronevěřili se zákazníkům ve snaze zalíbit se EU, ale nedosáhli ničeho - jejich elektrická auta lidé očividně neberou a od pokut EU jim tak nepomohou. Mají tak to nejhorší z obou světů, gratulujeme.



Elektrická rodina ID je sice početná, ale marná. Navíc se nerozšíří o nic kloudnější, VW tak přes roky protežování jen a pouze těchto vozů letos bude muset platit za to, že jich neprodá tolik, kolik EU nepřímo nařizuje. Foto: Volkswagen
Zdroj: Bloomberg poprvé a podruhé
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
23.2.2025Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nejnovější články
Legendární švédský manažer a ex-šéf Lady říká, že ruský trh nejde ignorovat. „Je moc velký, západní značky se vrátí,” říká
před 7 hodinamiRatingová agentura už Nissan hodnotí jako odpad, šance firmy na přežití se dál tenčí
před 8 hodinamiSsangYong ukázal nové Musso. V této verzi silně připomíná ošklivá auta, která značku proslavila po celém světě
před 10 hodinamiK mání je zapomenutý pokus o nakopnutí Seatu, tehdy mohl nabízet víc než VW. Jakkoli zachovalé kusy jsou dnes ceněná vzácnost
před 11 hodinamiStellantis si nechal patentovat neobvyklý prvek pro elektromobily. Chce jim dát výfuk, bez legrace
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva