Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW Golf VII GTI: nové GTI je tu, představuje i další Octavii RS
27.2.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Volkswagen nepřekvapil a novou generaci Golfu GTI udělal přesně takovou, jak se očekávalo. Stovka za 6,4 sekundy ale nudu neznačí.
Sedmičkový Golf si svou premiéru odbyl loni a od té doby jsme jej stihli vyzkoušet už ve vícero standardních verzích. Zájem o něj přesto neutuchá a Volkswagen se jistě bude snažit, aby se tento stav nezměnil pokud možno co nejdéle. Dalším krom na cestě k tomuto cíli je zatím virtuální premiéra nové generace Golfu GTI, který se poprvé veřejně představí na autosalonu v Ženevě po boku nedávno odhaleného Golfu VII GTD.
Bude to premiéra vlastně už druhá, neboť vůz se jakožto „koncept” ukázal už loni v Paříži, krátce po odhalení standardního provedení. Více zájmu než sebou samým ale získal svou nešťastnou „pásovou úpravou”, která o promyšlené přípravě pařížské prezentace zrovna nesvědčila. Také tento dojem chce VW jistě napravit a po nedávném avízu sériové provedení vozu kompletně odhalil prostřednictvím prvních fotografií, technických detailů i ceny. Tak se na to všechno pojďme podívat.
Po vizuální stránce produkční provedení sedmičkového GTI překvapit vážně nesvede, a to hned ze dvou důvodů. Je snad do puntíku stejné jako koncept a i kdyby nebyla, provedené modifikace se nesou přesně v očekávaném duchu. Vypadá to, jako by se VW po převzetí Porsche nakazil od jeho líných designérů a nový Golf udělal prakticky stejný jako předchozí nejen v jeho výchozí podobě, ale na velmi podobná řešení vsadil i u ostřejší verze.
Auto tak můžete rozeznat nejen podle - přiznejme, že specifického - předního nárazníku, ale i podle tradičněji šitého zadního a spousty typických detailů. Červená linka na přední voštinové masce chladiče je už pomalu klasikou klasik, v tomto případě se táhne až do prostoru hlavních světlometů. Se zatmavenými zadními světly s LED se počítat dalo, stejně jako se střešním spojlerem, výraznějšími bočními prahy a novým 17" koly z lehkých slitin, která obouvají pneumatiky 225/45 R17. Nic novějšího a zajímavějšího na karoserii nového GTI nehledejte.
Podobnou píseň lze zapět o vnitřku, který si vysloužil specifický volant nekulatého tvaru, sportovní sedadla s obvyklé čalouněním s jakýmsi „skotským vzorem”. Co možná ze snímků nevidíte je černý strop a červené ambientní osvětlení, které je u standardních provedení Golfu VII bílé či bezbarvé, chcete-li.
Ke skutečně zajímavým informacím tak musíme dobruslit do sekce technika, která je prakticky úplně nová, třebaže se to na první pohled nemusí zdát. Předně vůz pochopitelně stojí znovu na úplně nové platformě MQB, která se stará nejen Volkswagenu o snížení výrobních nákladů, ale i vám o odlehčení celého auta. Mezigenerační rozdíl u Golfu není propastný, ušetřených 42 kg (výsledná hmotnost činí 1 351 kilogramů včetně virtuálního eurořidiče vážícího 75 kilo) ale jistě přijde k duhu.
O pohon vozu se stará úplně nový motor 2,0 turbo z koncernové líhně jménem EA888. Jeho skromnější provedení s objemem 1,8 litru jsme nedávno testovali v Octavii III, jevilo se velmi pozitivně a ani první papírové údaje o dvoulitrovém sourozenci nezní špatně. V Golfu GTI nabídne výkon až 220 koní ve standardním provedení a 230 koní ve verzi Performance. Podle toho se pochopitelně liší i dosahovaná dynamika.
Standardní GTI dosahuje zrychlení na stovku za 6,5 sekundy a maximální rychlosti až 247 km/h, varianta Performance si pak věří na 6,4 sekundy a dost možná i omezenou maximálku 250 km/h. Pro srovnání - šestkové GTI s nejvýše 210 koňmi dosahovalo stovky za 6,9 sekundy a jelo nejvýše 240 km/h. Ptáte-li se na normovanou spotřebu paliva, pak v tomto ohledu Golf VII GTI vykazuje v obou provedeních apetit rovných 6 litrů benzinu na 100 km.
O přenos výkonu na přední kola se dále starají buď šestistupňový manuál, nebo, a to je trochu překvapivé, znovu „jen” šestistupňové DSG. Nemístné rotační choutky předních kol má krotit jakási uzávěrka diferenciálu, tiskové informace ale nezmiňují, jestli jde znovu o přibrzďování kol XDS, nebo skueční diferenciál VAQ, který si zatím v praxi mnoho slávy neužil. S jistotou ale můžeme říci, že pokud půjde o XDS, pak se bude zakusovat do předních kotoučových brzd o průměru 314 mm, vzadu je doplňují disky o průměru rovných 300 mm. To platí pro standardní verzi, výkonnější GTI Performance má k dispozici kotouče o průměru 342 resp. 310 mm.
Velmi podobné, ne-li úplně stejné techniky se pak dočká i nová Octavia RS, která by se měla odhalit krátce po veřejné premiéře Combi a čtyřkolky. Předem můžeme počítat s tím, že se česká alternativa bude muset spokojit pouze se základní technikou a provedení Performance bude tím, které bude Golfu zajišťovat jisté výsadní postavení.
Ale zpátky k německému hot hatchi. Ten bude standardně k mání s trojicí dveří, pětidvířko bude k mání za příplatek. Pokud jde o dostupnost a cenu, objednávky začnou přinejmenším němečtí prodejci Das Auto přijímat hned 5. března v den ženevské premiéry vozu a chtít po vás budou nejméně 28 350 Eur (něco přes 720 tisíc Kč). První nadšení zákazníci by se dodávky vozu měli dočkat do letošního června.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2013.
Nové GTI vizuálně nezaujme, i když i v tomto směru bude hrát mezi Golfy prim. Technikou by ale oslovit mohlo
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 4 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejčtenější články
- Nové levné SUV Škody se začalo vyrábět. Za jeho cenu to bude pecka jako hrom, která by Škodu vytáhla z problémů
18.12.2024 - Bohaté lidi nezajímá, jaký pohon má jejich auto, tvrdí šéf Jaguaru. Je to ale opak toho, co už zjistila konkurence
18.12.2024 - BMW už v lednu ukáže budoucnost interiérů svých aut, jde nad tím jen znovu kroutit hlavou
18.12.2024 - Na které elektromobily je v zimě nejmenší spoleh? Některým klesá dojezd o polovinu, dobíjí se až o hodinu déle
18.12.2024 - Bugatti začalo nabízet speciální luxusní garáže pro svá auta, stylizace připomíná Batmanovu jeskyni
18.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva