Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW Golf blue-e-motion: elektrická konfekce
11.11.2010 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Vozy poháněné elektrickým pohonem dnes představuje jedna automobilka za druhou, většinou se ale jedná o více či méně futuristická auta bez větší šance na výrobu. Ani Volkswagen si v minulosti neodpustil pár elektrických výstřelků, teď je tu ale s vozem zcela konfekčním - elektrickým Golfem.
Nejsme si jisti, jak moc zářnou budoucnost věští elektromobilům faktické okolnosti. Současné zelené nálady ve společnosti jim ale přejí velmi, a tak si snad žádná automobilka nedovolí neukázat světu, že i ona smýšlí ekologicky a má v rukávu nějaké to elektrické eso. Vesměs se ale příliš nepočítá s tím, že by se vůz v brzké době dostal do výroby. Problémem jsou totiž stále akumulátory, které nedovolují v rozumném balení ukládat rozumné množství rozumně doplnitelné energie. A to je pravý opak praktického využití fosilních paliv, kterých můžete během pár minut dočepovat několik desítek litrů. Skýtají přitom více energie než půltunová „nálož” baterií současného typu, které navíc budete nabíjet celou noc.
Za takové situace je těžké vyrobit opravdu smysluplně fungující automobil a přesvědčit jsme se o tom mohli i v našem někdejším testu sportovní Tesly Roadster. Ta sice jede skvěle, pokud ale využijete její dynamický potenciál, za pár desítek kilometrů můžete znovu dobíjet.
U obyčejných aut se ale s tak významným využitím výkonového potenciálu nepočítá, a zřejmě i proto vsadil Volkswagen spíše na obyčejný vůz nižší střední třídy, který chce v elektrickém balení uvést do výroby. Je jím nám dobře známý Golf šesté generace, v tomto případě s označením blue-e-motion.



Na první pohled vypadá blue-e-motion jako běžný sériový Golf VI a ani interiér se nikterak zásadně neliší. Snad jen místo otáčkoměru na přístrojové desce vidíme měřič aktuálního odběru elektrické energie, což je v podstatě obdoba ukazatele okamžité spotřeby paliva.
Pod kapotou se nachází elektromotor schoný dodávat trvalý výkon 69 koní (50 kW), ve špičce si pak umí krátkodobě sáhnout až na 115 koní (85 kW). Maximální točivý moment činí 270 Nm. S touto výbavou dosáhne „e-Golf” nejvyšší rychlosti 135 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 11,8 sekundy.
To jsou snesitelné údaje, horší je to ale s akumulátory. Ty jsou lithio-iontové a nachází se ve středovém tunelu, pod zadními sedadly a pod podlahou zavazadlníku. I když zabírají nemalou část vozu, mají kapacitu jen 26,5 KWh. To má dle Volkswagenu zaručit vozu dojezd okolo 150 km, ale to byste museli jet velmi, velmi pomalu. Reálný dojez se bude pohybovat spíše v desítkách kilometrů. Volkswagen sice slibuje, do uvedení vozu na trh v roce 2013 kapacitu akumulátorů zvýší, ale to spíše spoléhá na pozitivní vývoj možností ukládání energie než změny opřené o současné technické možnosti.
Za zmínku stojí také možnost regulace účinku rekuperace brzdné energie podle požadavků řidiče. Podle nastavení systému ve čtyřech stupních umožní elektromotory a po sundání nohy z plynu cokoli mezi nebrzděnou jízdou a citelným zpomalováním po vzoru motorové brzdy v nákladním voze.
Dílko je to každopádně zajímavé, jeho praktická využitelnost ale zůstavá omezená. Uvidíme, v jaké podobě se nakonec vůz dostane na trh a kolik bude stát.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
před 2 hodinamiV Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025Čtyři otylá moderní výkonná SUV ve vzájemném klání ve sprintu ukázala nesmyslnost hybridizace i křehkost přemotorovaných obrů
7.4.2025
Nejnovější články
Dlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
před 2 hodinamiS Alfou Romeo a Maserati je to nahnuté, Stellantis už si najal agenturu, která má určit jejich osud
včeraMajiteli elektrické Kie po několika selháních baterie došla trpělivost, auto teď chce automobilce vrátit
včeraTak to začíná. Anebo končí? Výroba aut v Itálii se propadla na nejnižší úroveň od roku 1956, může být ještě hůř
včeraVW chce zastavit kolaps v Číně s pomocí trojice novinek, nejspíš to znovu bere za špatný konec
včera
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.10. 21:16 - Truck Daškam
- Detektory policejních radarů 04.10. 15:36 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.10. 14:57 - GeneHawkins
- Policejní kontroly a měření 04.09. 21:37 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 04.09. 14:30 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.09. 14:05 - pavproch
- automat 4x4 "ku stavbe" 04.09. 08:11 - spooon
- Mercedes - auto pro masy 04.08. 19:34 - M.Z.