Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW e-Golf a e-up!: německé tramvaje jsou tu, lístek na 100 km stojí pod 100 Kč
27.8.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Volkswagen veze do Frankfurtu hned dva elektromobily. Nabídnout mají 82 a 115 koní, v českém provozu si prý řeknou maximálně o 63,5 Kč na 100 km.
Když jsme o víkendu avizovali novinky Volkswagenu připravované pro frankfurtský autosalon, věděli jsme s jistotou jen o dvou z nich. V obou případech na sebe navlékly karoserii sedmé generace Golfu, každý vůz se však rozhodl zamířit do zcela jiného segmentu. Zatímco tak „eRko“ s výkonem 300 koní hodlá přilákat ke stánku značky fanoušky rychlého svezení, e-Golf bude srdcovou záležitostí pro... Pro koho vlastně? V jeho snažení jej na každý pád podpoří druhý elektromobil z Wolfsburgu, Volkswagen e-up!, i když si vzhledem k jeho předchozímu představení nejsme úplně jisti, že má být onou třetí novinkou a v tomto případě není tak trochu za křoví.
Buď jak buď, oba elektrovozy mají podle značky nabídnout každodenní praktičnost, která nekončí jen dvěma páry dveří, ale třeba i bohatou standardní výbavou, do níž spadá automatická klimatizace, navigace, vyhřívání čelního okna nebo denní svícení pomocí diod. Elektrický Golf pak navíc dorazí i s LEDkami namísto hlavních světel, což je u Volkswagenu vůbec poprvé.
Spíše než na výbavu ale značka hodlá lákat spíše na nízké provozní náklady. Začít přitom můžeme dražším modelem, kterým je e-Golf. Ten je vybaven elektromotorem o výkonu 115 koní a točivém momentu 270 Nm, s nimiž má zvládat zrychlení z klidu na stovku za 10,4 sekundy a nejvyšší rychlost 140 km. Jeho „spotřeba“ má přitom činit 3,30 Eur (cca 86 Kč) na 100 km.
Než se ale k výpočtu ceny na km dostaneme, připomeneme druhou tramvaj z Wolfsburgu. Tedy model e-up!, který dostal do vínku 82 koní a 210 Nm. Stovku tak zvládne za 12,4 sekundy, zatímco nejvyšší rychlost činí 130 km/h. Dojezd pak Němci díky baterii o kapacitě 18,7 kWh vypočítali na 160 km, zatímco e-Golf s většími bateriemi (24,2 kWh) zvládne 190 km.
Tato porce by podle značky měla stačit prakticky každému německému motoristovi, neboť podle statistik je tamní průměrná denní porce nějakých 50 km. Tento přístup k potenciální využitelnosti vozu je ale stejně chybný jako šití konfekčního saka pouze jediné, průměrné velikosti - i to může matematicky dokonale padnout každému, ve skutečném světě ale nepadne nikomu. Stejně je tomu u elektromobilů, neboť i kdyby avizovaná optimistická čísla o dojezdu (24,2 kWh u e-Golfu odpovídá asi 7 litrům nafty v nádrži Golfu TDI, na těch ujet skoro 200 km bude chtít hodně velké sebezapření) náhodou platila, stačí jeden výlet delší než 190 km za den a máte problém.
Výpočet teoretických kilometrových nákladů na energii je ovšem korektní. Při zahrnutí německé ceny elektrické energie (0,258 Eur/7,2 Kč za jednu kilowatthodinu) se skutečně dostáváme ke zmiňovanému výpočtu, kdy provoz většího elektromobilu vychází na oněch 86 Kč, menší to pak zvládne za 3,02 EUR (79 Kč).
V České republice by čistě „palivové” náklady mohly být ještě nižší, neboť cena 1 kWh se pohybuje od 4,50 Kč do pěti korun. Při spotřebě 11,7 kWh (e-up!) a 12,7 kWh (e-Golf) na 100 km bychom tak se tak měli dostat k nákladům v podobě maximálních 58,50 korun, respektive 63,5 Kč. Znovu tedy za předpokladu, že budete jezdit za normovanou spotřebu, což spíše nebudete. Ale to nebudete s žádným autem...
Bohužel pro elektromobily nelze kalkulovat jen s cenou energie, ale i amortizací samotného vozu, což vzhledem k jejich ceně bude představovat podstatně vyšší náklad. Pořizovací cena sice v případě e-Golfu zůstává zatím neznámá, u Volkswagenu e-up! ale byla v sousedním Německu stanovena na 26 900 Eur (700 tisíc korun). Je tedy zřejmé, že byste museli najet opravdu neskutečné množství kilometrů, aby se vám takový výdej alespoň nějak vrátil. To ale kvůli dobíjení (u e-Golfu něco přes 7 hodin z běžné zásuvky) nebude příliš pravděpodobné a i kdyby náhodou bylo, omezená životnost akumulátorů vám kilometrové náklady pošle do jiných sfér. Ne, ani tyto tramvaje vám nedoporučíme...
E-Golf a e-up!, dva elektromodely Volkswagenu, míří do Frankfurtu s lákavou papírovou „spotřebou“
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 3 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 4 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 6 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před 7 hodinami - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva