Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW CrossBlue Concept: sedmimístné SUV je venku, znovu předčasně
14.1.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(doplněno) CrossBlue se pyšní nejen sedmimístným interiérem, ale i diesel-elektrickým pohonem. Ten se možná série nedožije, nízká cena ano.
Doplněno: Přidali jsme pár dalších snímků a také první video s konceptem Volkswagenu CrossBlue. Obojí ukazuje, že koncept uvnitř není sedmimístný, jak se původně tradovalo, ale pouze šestimístný. Bez ohledu na to ale neočekáváme, že by produkční verze měla nabídnout méně než sedm míst k sezení, pouze dvě sedadla pro cestující v druhé řadě se v této třídě příliš nenosí.
Kromě toho máme dodatečné informace k zavazadlovému prostoru, který standardně pojme 335 l. Při sklopení třetí řady sedadel tato kapacita naroste na 812 litrů, při současném sklopení i té druhé pak dokonce téměř na 2 000 l.
O novém SUV značky Volkswagen se mluví již nějakou chvíli, přičemž německá značka neustále zmiňovala sedm sedadel a nízkou cenu. Tedy dva faktory, které by jí pomohly s vyplněním prázdného místa na severoamerickém trhu. Na detaily však bylo vedení VW Group doposud poněkud skoupé a situaci měla vyjasnit až premiéra v Detroitu. Jak už to ale u novinek pro NAIAS 2013 bývá, až do odhalení vozu na severu USA čekat nebudeme muset - Volkswagenu unikly kompletní tiskové materiály ještě před premiérou.
Následují tak víkendové avízo, které nám ukázalo pouze jeden oficiální nákres. Nyní si toho můžeme prohlédnout mnohem více a i dostupné informace naznačují, že novinka prozatím zvaná CrossBlue nemusí být vyhrazena pouze Spojeným státům a Kanadě. Jedním z důvodů je přítomnost motoru TDI pod kapotou, který sice ani ve Státech není neznámou veličinou, typickou pohonnou jednotkou ale rozhodně není. Jeho 193 koní sice doplňují dva elektromotory (přední o výkonu 55, zadní o výkonu 116 koní) a lithium-iontové baterie o kapacitě 9,8 kWh, přesto jde pro USA o stále dosti exotickou koncepci. Je tedy opravdu možné, že novinka Volkswagenu nakonec v Evropě skončí, na což by mohl ještě více ukazovat jiný faktor - platforma MQB. Právě na jejích modulárních komponentech totiž CrossBlue stojí a čistě americký model by zřejmě byl koncipován jinak.
Po stránce jízdní dynamiky snad žádný údaj není překvapením. Celkový výkon 309 koní a celkový točivý moment 702 Nm by přitom společně s časem 7,2 sekundy potřebným ke zrychlení z klidu na stovku měly zastupovat tu reálnou část. Dojezd 23 km čistě na elektřinu (při nejvyšší rychlosti snížené z 205 na 121 km/h), kombinovaná spotřeba 35 MPG (cca 8,0 l/100 km) v hybridním režimu a 89 MPGe (cca 3,2 l/100 km, ale americký ekvivalent spotřeby pro elektromobily nelze takto jednoduše přepočítávat) zní už poněkud méně reálně, pořád je to ale lepší metoda než evropské vtípky, podle nichž je spotřeba při jízdě na elektřinu nulová.
Vůz je tzv. plug-in hybridem, takže baterie je možné dobíjet i přímo ze sítě, k čemuž je určena zásuvka straně řidiče. Ta je přitom dvojí, přičemž jedna zdířka slouží k napájení vozu, druhá je určena externím komponentům. VW CrossBlue se tak může stát i generátorem elektřiny třeba pro... elektrifikované americké pikniky.
Hybridní režim zároveň umožňuje vybírat mezi pohonem jedné či obou náprav. V případě čistě elektrického režimu je koncept CrossBlue zadokolkou, kterou pohání jen elektromotor o výkonu 116 koní. Zvolit ovšem můžete také pohon čistě na naftu, kdy motor TDI pohání jen přední kola. Koncern VW v takovém případě uvádí spotřebu 7,6 l/100 km mimo městskou zástavbu a 8,6 l/100 ve městě.
Mimo to jsou k mání dva režimy, kdy ke slovu přichází veškeré pohonné jednotky. V hybridním režimu ovšem turbodiesel slouží pouze k výrobě elektrické energie. Řidič však může zvolit rovněž mód off-road, kdy motor TDI z rodiny EA 288 zásobuje přední kola, zatímco elektromotor ta zadní. CrossBlue se tak stává skutečnou čtyřkolkou. A to dokonce po vyčerpání kapacity baterií.
V případě dobíjení ze zásuvky Volkswagen dobu potřebnou pro doplnění energie neuvádí, počítat však můžete s 70litrovou palivovou nádrží. Díky tomu má koncept CrossBlue nabízet dojezd 1 064 km, ovšem čistě v teoretické rovině. Vše ostatní je realitou, jež by mohla velmi snadno najít cestu do sériového modelu, který s délkou pěti metrů a šířkou dvou metrů zamíří mezi Touareg a Tiguan.
Zvenku vůz svým vzhledem příliš nezaskočí, navzdory tomu, že jde o koncept, se drží značně při zemi a po výměně pár detailů by se zítra klidně mohl začít vyrábět. V designově podobně pojatém interiéru by novinka měla dle očekávání nabídnout tři řady sedadel, kdy standardem je šest míst. Prostřední řadu však lze rozložit na tři sedala, stejně jako můžete sklopením všech opěradel (včetně toho předního u spolujezdce) favorizovat zavazadlový prostor. V takovém případě koncept CrossBlue nabízí místo až pro třímetrový náklad.
Mimo to by v autě najdeme 12 airbagů, kruhové ovladače, dvoubarevné kožené čalounění, dřevěné obklady z banánovníku nebo 10,2palcový dotykový displej. Nechybí ani 21palcová kola s pneumatikami 235/45 nebo audio systém Fender umožňující pasažérům v druhé a třetí řadě připojení iPodu či jiného zařízení.
Otázkou samozřejmě zůstává, co z toho všeho se nakonec dostane do produkčního modelu. Zvláště když jedním z důvodů jeho existence má být konkurenceschopnost na americkém trhu podpořená nízkou cenovkou. Ale to všechno ukáže čas - Volkswagen produkční model slibuje nejpozději pro rok 2015. S ohledem na pojetí konceptu ale předpokládáme, že se do prodeje propracuje ještě o něco dříve.
Nový VW CrossBlue Concept vychází z platformy MQB, nabízí až sedm míst k sezení a k pohonu užívá diesel-elektrické hybridní ústrojí
Zdroj: Flickr
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 10 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel