Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
19.3.2024 | Petr Miler
Za každé rozhodnutí bude vedení té které firmy jednou skládat účty. Jít proti zájmům zákazníků se dlouhodobě nevyplatilo nikdy nikomu a je fascinující, že Stephenu Scherrovi v tom nezabránily ani dekády zkušeností.
„Tehdy to vypadalo jako dobrý nápad. Teď už víme, že to tak nebylo,” začíná svůj článek na toto téma Steve Mollman z Fortune. „Už tehdy to vypadalo jako naprosto pošetilý nápad a nyní se jen ukázalo, že tomu tak skutečně je,” reaguje na jeho slova čtenář v jednom z nejlépe hodnocených komentářů. A je to opravdu asi to nejvýstižnější, co lze k věci uvést.
Řeč je o patáliích Hertzu s elektrickými auty, které firmu po letech vzkvétání znovu posílají do kolen. Největší autopůjčovna světa je od začátku roku po desítkách tisíc prodává pod cenou a nechce s nimi už nic mít. Důvody jsou známé - nezájem o tyto vozy ze strany zákazníků, vysoké provozní náklady a nízké zůstatkové hodnoty. Všechno dohromady je pro Hertz strojem na ztráty, proto tato auta chce raději nemít než mít a prodává je opravdu levně. Ani takový výprodej ale nejde snadno, jak ukazují přetrvávající nabídky - i v tuto chvíli vidíme u Hertzu v prodeji Tesly Model 3 z roku 2021 od 19 078 dolarů, což je asi 440 tisíc Kč.
Firma zkrátka udělala chybu a draze se z ní poučila, v prvé řadě se ale musíme ptát, jak ji vůbec mohla udělat. Když Hertz svého času postupně oznamoval nákupy dalších a dalších elektrických aut a za cíl si dal koupit 340 tisíc elektromobilů, které by tím v jeho asi 505tisícové flotile zabraly dvě třetiny všech provozovaných aut, klepali jsme si prstem na čelo a opakovaně to označovali za nesmysl. Elektromobily i ve své dnešní podobě mohou mít využití, jestli se pro něco ale opravdu nehodí, pak je to obsluhování v principu nevyzpytatelných a obtížně plánovatelných cest daleko od domova. Také jsem si párkrát na letišti při pracovních cestách musel půjčit auto a poslední věc, kterou jsem v beztak komplikovaném programu chtěl dělat, bylo hledat nabíjecí stanice po a ztrácet hodiny času dobíjením.
Tolik k poptávce, i z hlediska zbylých ekonomických faktorů to ale byl zřetelně problematický krok. O očekávaném extrémním poklesu hodnoty těchto aut se mluvilo už před mnoha léty a byl by vyzpytatelný i bez expertních studií už kvůli omezené životnosti akumulátorů. To všechno musel Hertz vědět, přesto na elektromobily tak mohutně vsadil. A nepřekvapivě si tím naběhl na podobně mohutné vidle.
Neobešlo se to bez následků. V pozici šéfa firmy narychlo končí Stephen Scherr, který si už od 1. dubna může hledat jinou práci, jak před pár dny uvedl Bloomberg. Je ale skoro nepochopitelné, že tento člověk vedl po více než 30 letech zkušeností u Goldman Sachs firmu tak zřetelně nesmyslným směrem.
Pravda, o kontrakt s Teslou se nepostaral on, ten má na svědomí bývalý šéf Fordu Mark Fields, který na tomto poli známým fanatikem. Scherr ale místo toho, aby jeho rozhodnutí zvrátil a fungování firmy posunul zpět do mezí racionality, naopak pokračoval v nesmyslné „zelené jízdě” - postaral se tak o kontrakty na koupi 175 000 elektromobilů od General Motors a 65 000 stejně koncipovaných vozů od Polestaru. Kontrakty, kterých se dnes firma složitě zbavuje.
Opravdu nám nejde do hlavy, jak bylo možné nevidět, po jaké trajektorii se Hertz pohybuje. Nejde o žádné „generálování” po válce, situace dospěla přesně do těch míst, kam od počátku mířila, kde jsme ji od počátku viděli. A Hertz jsme před touto cestou nevarovali jen my, přesto nic nezměnil dřív, než pod tlakem okolností musel. Scherr to tak má spočítané a může jen zpytovat svědomí při pohledu na to, jak jeho místo přebírá Gil West, bývalý šéf Delta Air Lines a firmy Cruise.
Přesto si lze z celé věcí vzít něco pozitivního. Je to varování pro všechny dnešní manažery automobilových firem, kteří mají pocit, že činí dobře, když jsou konformní směrem k politickým tlakům a jdou přímo proti zájmům svých vlastních zákazníků. Něco takového se ještě nikdy nikomu nevrátilo v dobrém, neboť v konečném důsledku to bude vždy jen zákazník, kdo rozhodne o vašem úspěchu. Hertz to během uplynulých let poznal velmi dobře, když svou nabídkou aut nabízených k půjčení odpovídal na otázku, kterou mu nikdo nepoložil. Snad ji ostatní přestanou pokládat dřív, než jim též nic jiného nezbude.
Od počátku nesmyslná sázka na elektrická auta dohnala nejen samotný Hertz, ale nyní i jeho vedení. Pro jiné manažery sázející na podobné absurdity by to mohlo být varování. Foto: Hertz
Zdroje: Fortune, Bloomberg, Hertz
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 7 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 9 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 10 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva