Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Vrcholné motory Lady budou nově „bezkontaktní“, řeší dávný technický problém
5.10.2021 | Petr Prokopec
Moderní spalovací motory jsou sice odolné jako nikdy dříve, pořád jim ale za určitých okolností stačí málo, aby byly zcela zničeny. Rusové zabrání jednomu z kritických problémů speciálními písty.
Zaznamenali jste jisté chrastění pod kapotou? Pak je možné, že životnost vaší pohonné jednotky se blíží ke svému konci. Onen zvuk totiž může pocházet od rozvodového řetězu, který má na starosti chod agregátu a bez jehož perfektního fungování motor nedokáže správně pracovat.
Rozvody zajišťují, aby se ventily otevíraly a zavíraly v souladu s pohybem pístů a mezi oběma komponenty nedošlo ke kontaktu. Pokud je ale tento chod narušen kupříkladu špatně napnutým řetězem, mohou do sebe písty a ventily narazit a motor se takzvaně potká. To v první chvíli zničí samotné ventily, následkem ale může být i úplné zničení motoru.
AvtoVAZ se tento tento dávný problém rozhodl vyřešit tzv. „bezkontaktními motory“, a to i v případě své vrcholné pohonné jednotky VAZ-21179. Tedy 1,8litrového agregátu, který pohání nejvyšší verze modelů Vesta a X-Ray. Podstatou inovace jsou písty se speciálními žlábky, které zabrání kontaktu ventilů a pístů, i když dojde k poruše na rozvodech.
Nejde o zdaleka první inovaci starších motorů Lady v posledních letech. Dříve dostaly mimo jiné odlehčené písty, těm však předcházející následkům poruchy chybělo. Cena motoru se měnit nemá, stejně jako výkon, který v tuto chvíli činí 122 koní. Motor má tedy atmosférické plnění, pochopitelně, přeplňovaná sériová Lada v tuto chvíli neexistuje.
Jak jsme již zmínili, tyto agregáty budou pohánět modely Vesta a X-Ray, a to bez ohledu na tu, zda jejich výkon přenáší manuální nebo automatická převodovka. Není ovšem zatím jasné, kdy se dostanou do prvních sériově vyrobených vozů, stejně tak není známo, zda se změny dotknou i provedení Vesta Sport. V něm motor VAZ-21179 dává až 145 koní výkonu.
Motor VAZ-21179 se dočkal další modernizace, díky níž se stal „bezkontaktním”, písty a ventily se v něm ani v případě selhání rozvodů takříkajíc nemohou „potkat”. Foto: AvtoVAZ
Zdroj: Avtograd News@VKontakte
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
včera - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
včera - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
včera - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
včera - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva