Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Volvo začíná omezovat rychlost svých aut jako nikdo jiný, je to první z řady restrikcí
16.4.2020 | Petr Prokopec
Německé automobilky vesměs omezují maximálky svých aut na 250 km/h a jejich přístup kopírují u mnozí další. Volvo se nyní rozhodlo zajít o krok dál, nebo možná hned o dva.
Před více než rokem Volvo překvapilo celý svět. Švédové oznámili, že hodlají ve všech svých vozech omezit nejvyšší rychlost na 180 km/h. Vyšší tempo je dle nich nebezpečné a vede k obětem na životech. S něčím takovým ale automobilka nechce být spojována, a proto se rozhodla, že svobodnou vůli a odpovědnost řidiče nahradí elektronickým omezovačem.
Jen u limitované maximálky zastavit nehodlají. V plánu mají představení dalších dvou technologií, které budou motoristy v příštích letech omezovat. Tím prvním je „chytrá kontrola rychlosti“, která ji bude automaticky upravovat v závislosti na silničních podmínkách. Mimo to pak dorazí ještě systém, jenž opět automaticky omezí rychlost v okolí nemocnic a škol.
Právě tato omezení ovšem vyvolávají ještě větší rozpaky. Pochopitelně existuje spousta situací, ve které nižší rychlost umožní vyřešení krizové situace dřívějším zastavením, mnoha incidentům je ale také možné předejít tím, že naopak silněji šlápnete na plynový pedál. Pokud ale bude rychlost omezena, nemusí to být nic platné.
Ani to nicméně není konec snah Volva o minimalizaci řidičských svobod. Dále mají švédské vozy využívat soupravu kamer a palubních senzorů, jimiž budou měřit bdělost řidiče a sledovat, zda není pod vlivem alkoholu či drog. I to je samozřejmě na jedné straně chvályhodné, nicméně je otázkou, jak moc bude takové řešení spolehlivé - bezchybný systém neexistuje a znovu hrozí riziko omezování i v případech, kdy to vůbec není na místě.
„Chceme, aby se začalo mluvit o tom, zda automobilky mají právo či dokonce povinnost instalovat do svých vozů technologii, jež mění chování řidiče a která řeší problémy jako nadměrnou rychlost, jízdu pod vlivem či nepozornost. Zatím na tuto otázku nemáme jasnou odpověď, ale věříme, že bychom v této diskuzi měli převzít vedení a být prvními, kdo s ní začne,“ uvedl k omezování šéf značky Hakan Samuelsson.
Je pochopitelně možné, že Volvo skutečně usiluje o maximální bezpečnost a byť podle nás nevolí zrovna rozumnou cestu, je to jeho volba. Nakonec to budou zákazníci, kdo řekne, zda auto „myslící za ně” chtějí, nebo ne. Stejně tak ale může být motivací, nebo alespoň částečnou motivací Švédů snížení nákladů na vývoj a výrobu. Auto, které nemusí zvládat rychlosti vyšší než 180 km/h, může být v některých ohledech dimenzováno podstatně hůře než vůz, který musí dobře fungovat i ve 250 nebo více km/h. Přesně na tento možný dopad nakonec loni kriticky narážel šéf Alpiny.
Volvo se v minulosti stalo symbolem bezpečnosti a chce jím zůstat. Poslední kroky automobilky ale mohou snadno vést k řadě problémů
Zdroj: Auto Express
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 11 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva