Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Volvo XC90 2015 odhalilo armádu asistentů, celé ho uvidíme v srpnu
22.7.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) XC90 přijede se zcela novými bezpečnostními systémy i asistenty. Jen jestli budou v reálu fungovat tak dobře, jak vypadají na papíře.
Automobilka Volvo je posedlá bezpečností snad jako nikdo jiný a její nové SUV XC90, které se postupně prokousává na světlo světa, to bude potvrzovat. Už ve standardní výbavě nabídne po stránce jízdních asistentů a bezpečnostních prvků nejen všechno to, co ostatní nabízejí za příplatky, ale také zcela nové, dosud nepoužité systémy.
Jedním z nich je systém zmírnění následků nehody s opuštěním vozovky. Pokud auto zjistí, že míříte do příkopu či do divočejších míst mimo silnici, přitáhne bezpečnostní pásy, aby vás udrželo v sedadle, a bude je držet dokud zcela nezastaví. To by samo o sobě nebyla taková novinka, navíc ale speciální prvky v sedadlech zvládnou absorbovat až třetinu nárazové síly třeba při tvrdém dopadu na zem. Chtějí tím odlehčit páteři, která v takových případech často dostává docela zabrat.
Druhou novinkou je systém detekce možné nehody, když vjíždíte do silnice ať už na křižovatce či ze dvora nebo podobného místa. Pokud vůz zjistí, že křížíte dráhu jiného automobilu, který by do vás narazil, zabrzdí a do dráhy mu teoreticky vůbec nevjede, čímž odvrátí nehodu.
Třetí a poslední novinkou, i když podle Volva už nikoliv tak přelomovou, je systém, který má zamezit tomu, aby do vás někdo narazil zezadu. Systém v případě, že se zezadu rychle blíží jiný vůz, přitáhne bezpečnostní pásy (jak jinak) a rozbliká zadní světla, aby upozornil řidiče blížícího se vozu, že by bylo vhodné zastavit. Co bude s brzdami, není známo, ale nepředpokládáme, že by je nová XC90 uvolnila, aby byly následky případné nehody co nejmenší. I když je otázkou, jestli by zrovna tohle posádka na kraji útesu ocenila...
Kromě toho čekejme na palubě armádu dalších, dnes již v nových autech relativně běžných jízdních asistentů, některé však s určitými zlepšováky. Například systém udržování v jízdním pruhu bude umět zatáhnout za volant, pokud by měl vůz svůj pruh nechtěně opustit, tedy typicky bez blinkru. Pokud vůz zjistí, že je řidič unaven, pomocí navigace ho nasměruje na nejbližší odpočívadlo.
O něco užitečnější pomocník bude vylepšený adaptivní tempomat, který zvládne zcela automatický pohyb v zácpách nebo pomalu jedoucích kolonách. Rozjet se a zastavit umí více podobných systémů, nová XC90 však má údajně zvládnout i zatáčet podle auta před ní. Tento vynález má nejenže potenciál zmenšit počet drobných nehod v kolonách, ale také ušetřit řidiče otravného popojíždění.
Nové SUV Volva také nabídne lepší ochranu při převrácení vozu. Pochopitelně se bude snažit převrácení předejít snížením výkonu motoru a přibrzděním těch správných kol, když už ale takové nehodě zabránit nebude moci, přitáhne pásy a nafoukne hlavové airbagy po stranách vozu, které budou sahat až dozadu ke třetí řadě sedadel. Všech sedm míst k sezení také bude vybaveno pyrotechnickými předepínači pásů.
K tomu pochopitelně počítejme se systémem pre-crash fungujícím směrem dopředu v kombinaci s automatickým brzděním v městských rychlostech, systém rozpoznávání dopravních značek a monitoring slepých úhlů. K mání bude i systém širší pomoci při parkování, kdy vůz řidiče do parkovacího místa navede a přitom bude sám hlídat okolní dopravu a na displeji zobrazí 360° rozhled okolo vozu.
Všechny tyto systémy jsou součástí snahy Volva, jejíž cílem má být přesně nula úmrtí nebo zranění v nových vozech této značky v roce 2020. V teorii to zní velmi pěkně, jak to všechno bude fungovat ve skutečnosti, se zatím musíme nechat překvapit. Inovativní systém prevence nehody při vjíždění do silnice může při nevhodné kalibraci vůz zastavit přesně v dráze toho vozu, kterému se chtěl vyhnout. Nebo se může splašit i v případě svižnějšího výjezdu z vedlejší silnice.
Také by například kombinace systému pre-crash a tahání za volant při nechtěném opuštění pruhu mohla mít problém s tím, když se před vozem najednou objeví překážka a řidič se bude chtít vyhnout, nikoliv jen bezmyšlenkovitě brzdit.
Kompletní odhalení nového Volva XC90 je naplánováno na srpen tohoto roku, tedy již za pár týdnů. A také počítejme s tím, že jej Švédové dovezou na zářijový autosalon ve Frankfurtu.
Bezpečnost je alfou a omegou automobilky Volvo a nová XC90 tomu bude odpovídat. Jen jestli to bude ve skutečnosti také fungovat tak dobře, jak to vypadá na papíře
Jak bude nové Volvo XC90 bezpečné, vysvětluje i video
Takto má fungovat systém prevence nehod. Na vaši záď se však může lepit třeba dodávka
I v případě sjetí ze silnice vás nová XC90 ochrání, snad vám ale neodebere možnost vůz ovládat a vyhnout se dalším překážkám
Konstrukce Volva XC90 se skládá z různých ocelí, popisky však mohou působit trochu úsměvně
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 37 minutami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 36 minutami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před hodinou - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 3 hodinami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 4 hodinami - Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva