Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu
18.10.2011 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Sníte o autě se skutečnou spotřebou pod dva litry paliva na 100 km? Pak spěte dál. Pokud vám ale stačí ta normovaná, budete si moci brzy sny splnit.
Když jsme vám letos v únoru představovali koncept Volva V60 Plug-in Hybrid, bylo vcelku jasné, že se tohoto vozu dočkáme v prodeji co nevidět. Ne snad, že by přinášel něco převratného, je to ale auto jako šité na míru evropským regulacím spotřeby paliva resp. emisí CO2, které vstoupí v platnost 1. ledna 2012. Čerstvé oznámení automobilky, že dobíjecí hybrid V60 vstoupí do prodeje právě v nadcházejícím roce, tedy vůbec nepřekvapí.
O oněch regulacích normované spotřeby se zmiňujeme pravidelně, a tak na tomto místě zopakujeme jen to podstatné - každý vůz s emisemi CO2 přes 130 gramů na kilometr, tedy se spotřebou vyšší než cca 5,2 litru na 100 km bude zatížen masivní pokutou ve výši 95 Eur za každý čtvrtý a další gram nad tento limit. Klíčové přitom je, že pokuty se vztahují pouze na emise produkované přímo v samotném autě, pokud jej tedy nepoháníte spalovacím motorem, ale třeba elektřinou, která se často s podobnými emisemi CO2 vyrábí jinde, pokuty se na něj nevztahují. Vyplývá to z počítání normované spotřeby, kde „konzumace” elektrické energie je vnímána jako nic a není přepočítávána na ekvivalent spotřeby benzinu.
Jinými slovy - stačí dodat i hybridnímu vozu trochu elektrické energie doma (to je podstata plug-in hybridů), na kterou sice ujede třeba jen pár desítek kilometrů. Během nich si k tomu k tomu vezme několik deci benzinu a z testu spotřeby vyjede jako hotový šampión se spotřebou něco přes litr na sto. Co na tom, že i během těchto kilometrů spotřebuje jinou energii, jenž se nebere ze vzduchu, a že po dalších několik set kilometrů pojede třeba za normálních 6 nebo 7 litrů paliva jako všechna ostatní auta. Norma je nastavená takto a musí být pravdivá, vždyť je přece evropská.
Podrobněji jsme tuto problematiku probírali již v článku o vtipné normovnané spotřebě Opelu Ampera, který je ve své podstatě také plug-in hybridem, zde ji ale posuneme ještě trochu dále
Nejde totiž jen o to. EU pokuty nerozdává podle toho, zda jednotlivé auto je pod 130 gramy nebo ne, počítá průměrné emise všech prodaných vozů toho kterého výrobce a pokutuje je jako celek (např. průměr 140 gramů na jeden milion prodaných aut). Pokud se tedy automobilce povede emise CO2 u jednoho vozu snížit pod 130 gramů, uspoří mu to ekvivalent z pokuty vozu jiného. Konkrétněji: jestliže prodáte jedno auto s emisemi 100 gramů a druhé se 160 gramy, nebudete platit nic, protože jejich celkové emise jsou 260 gramů a průměrné na jedno prodané auto 130 gramů. To je v rámci hlouposti celého tohoto výmyslu ještě logické (jinak bychom od příštího roku měli po všech autech s většími motory a ne „jen” po většině z nich jako dnes), i toto pravidlo ale má pár svých výjimek.
Jedno z nich praví, že pokud mají emise nějakého modelu nižší hodnotu než 50 gramů na kilometr, započítá se jeden prodaný vůz do prodejních statistik třiapůlkrát. Proč 50 gramů a proč 3,5x, to ví asi jen bůh a soudruh Barroso, ale ono je to dnes už celkem jedno. Abyste to chápali správně: prodáte-li auto s emisemi CO2 ve výši 49 g/km, započítá se vám do statistik jako 3,5 prodaného vozu se 49 g emitovaného CO2 na km. Jinými slovy, získáte zvýhodnění rovné trojapůlnásobku podlimitních emisí CO2 (pod 130 g, tedy 81 g krát 3,5), tedy jakýsi kredit na jiná auta s nadlimitnímu emisemi ve výši 283,5 gramu. Ne nadarmo se tomuto opatření říká „superkredity” a jsou opravdu super: vynásobte si 283,5 částkou 95 Eur a dojdete k cifře 26 932,50 Eur neboli přibližně 670 tisícům Kč. Přesně tolik vám bude de facto naděleno evropské dotace na jeden každý takto prodaný vůz, neboť přesně o těchto 670 tisíc Kč vám budou sníženy pokuty za jiné vozy. Asi už chápete, proč jsou nyní u automobulek tak populární plug-in hybridy a elektromobily - jedině ony se dokážou s údajnou spotřebou dostat tak nízko, aby se na ně tyto superkredity vztahovaly.
A teď přátelé kontrolní otázka: jaképak emise CO2 si myslíte, že má takové Volvo V60 Plug-in Hybrid? Ano, bingo, je to přesně 49 g/km. Tento vůz přijede na trh jako pověstný deus ex machina tahající tápající herce z bryndy, jen nebude zrozen ani tak z čiré mechaniky jako spíše ze snahy co nejlépe vyhovět evropské normě.
Odpovídající spotřeba paliva činí u V60 PiH 1,9 l nafty na 100 km a už ta vám naznačuje, o jaký nesmysl jde. Jediným faktickým přínosem hybridu ke skutečné efektivitě je rekuperace brzdné energie, která se ale při úsporné (tedy pomalé) jízdě bude limitně blížit nule a při jakékoli „akčnější” bude tvořit více jen při spotřebě tomu odpovídající. Že by tedy V60 po instalaci elektromotoru jezdila s třetinovou spotřebou zkrátka není reálné.
Abychom zmínili všechna fakta, dodáme ještě, že vůz se i na trh dostane jako hybridní čtyřkolka ve stylu Peugeotu 3008 HYbrid4, tedy pohon předních kol obstará spalovací motor a zadních elektromotor - Volvo tomuto systému říká ERAD (Electric Rear Axle Drive). Spalovacím agregátem bude pětiválcový turbodiesel 2,4 s výkonem až 158 kW (215 koní), elektromotor se přidá s 52 kW (70 koní). Kombinovaný nejvyšší výkon je v tomto případě prostým součtem obou maxim (210 kW neboli 285 koní), což postačí vozu ke zrychlení na stovku za 6,9 sekundy, maximální rychlost zatím neznáme.
Ještě dodejme, že vůz bude s to ujet na čistě elektrický pohon maximálně 50 km (to ale jistě jen omezenou rychlostí, jenž dovolí vyvinout jedenasedmdesátikoňový motor), teoretický dojezd pak má podobu 1 200 km. Škoda jen, že asi tak 1 150 z nich ujede se spotřebou paliva obvyklou pro dieselovou V60, běžné množství energie pak bude potřebovat na celých 1 200...






Volvo V60 Plug-in Hybrid na nových snímcích v produkční podobě
V60 Plug-in Hybrid ještě jako koncept na starších obrázcích
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
včeraNové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Případ Vinales: Drama tlaku v pneumatikách - další díl včera 21:13
- Další těžké zranění Jorge Martina 14.4.2025
- Yamaha Tour 2025: otestujte motocykly značky Yamaha 14.4.2025
- Maverick Vinales potrestán 13.4.2025
- Další trumf pro Marca Marqueze 13.4.2025
Nejčtenější články
Šéf Seatu jako drsňák nejen vypadá. Přes tlak říká, že do roku 2030 nenabídne ani elektromobil, nedá se na nich vydělat
18.3.2025Nissan může vrátit do nabídky auto, po kterém na přelomu milénia Češi toužili, bere to ale znovu za špatný konec
18.3.2025Ferrari má poprvé po letech problémy s prodejem, o až ošklivý nový model není zájem. A nejen o něj, říká automobilový guru
18.3.2025Němci vyzkoušeli líbivé laciné SUV Peugeotu jako ojetinu. Boduje hlavně motorem, s jakým už se nové neprodává
18.3.2025Volný pád Audi pokračuje. Zisky se masivně propadají, peněz ubývá a propouštění je nutnost, absurdní plány přesto platí
19.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva