Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid: známe jeho cenu a možná i skutečnou spotřebu
19.12.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Volvo začne od jara prodávat diesel-elektrický hybrid. Jeho schopnost prosadit se určí hlavně daňoví poplatníci - někde prodej zadotují až 150 tisíci Kč.
Na hybridním Volvu V60 nelze po technické stránce spatřovat nic špatného. K silnému dieselovému pětiválci s objemem 2,4 l, výkonem 215 koní a točivým momentem 440 newtonmetrů, který pohání přední kola, byly přidány dobíjecí akumulátory a elektromotor produkující 70 koní a 200 newtonmetrů. Aby nová zátěž zbytečně nenarušila rozložení hmotnosti, putovala druhá pohonná jednotka se zdrojem energie k zadní nápravě, kterou také pohání.
Takže tu máme čtyřkolku bez přímého mechanického spojení předních a zadních kol, balík lithium-iontových akumulátorů o kapacitě 11,2 kWh umožňující pohybovat se výlučně na elektřinu (podle Volva 50 km, to ale budete muset jet sakra pomalu a jemně) třeba ve městech zatěžujících auta dodatečným zdaněním vypočítávaným z emisí a velmi slušný kombinovaný výkon. Pokud by Volvo prezentovalo svou novinku tímto způsobem a zákazníci akceptovali cenu zvýšenou o elektromotor a příslušenství, bylo by to v zásadě v pořádku.
Současný legislativou degenerovaný trh ale podobnému přímému jednání moc nepřeje. A tak se Volvo zcela v souladu s normou měření NEDC pochlubilo průměrnou spotřebou jen 1,9 litru nafty na 100 km, ačkoli jsme si už minule napsali, jak krásně jsou podobná čísla vylhaná a proč se s nimi operuje nejen v případě švédské značky, ale také třeba u Opelu Ampera nebo Fiskeru Karma. Smutné na tom je, že automobilky by mohly vyjít z podobné blamáže s čistým štítem, kdyby třeba uvedly paralelně i spotřebu po vybití akumulátorů a zamyslely se nad používáním slovního spojení „bezemisní provoz“ v případě jízdy na baterky tak, jako to nečekaně předvedl Nissan.
Pravdou ale je, že Volvo zatím patří k těm značkám, které mlží. V nové tiskové zprávě komplexně prezentující V60 D6 Plug-in Hybrid byste například marně hledali informaci o hmotnosti, kterou byste mohli srovnat s modelem D5 vybaveným stejným dieselem, jen bez baterek a elektromotoru. Stejně tak chybí informace o objemu palivové nádrže, respektive nějaký náznak o tom, zdali musela být zmenšena kvůli přídavnému pohonu. Proč toto základní ale docela zásadní číslo chybí? Možná proto, abyste si náhodou nevypočítali čísla, o která Volvo nestojí.
Nešlo by je zjistit jinak? Přibližně snad ano. Volvo totiž zveřejnilo dojezd, který činí rovných 1 000 km. To je docela překvapivé, jelikož hybridní V60 vybavená přídavným zásobníkem elektrické energie má tím pádem oficiálně menší dojezd, než výchozí dieselové verze bez baterek. V60 D5 s pohonem předních kol má udávanou spotřebu 6,2 l/100 km a v provedení AWD s haldexem 6,4 l. Nádrž obou verzí má objem 67,5 litru, takže předokolka má teoretický akční rádius 1 088 km a zadokolka cirka 1 055 km.
Proč tedy nemá V60 Plug-in podle tabulkové spotřeby 1,9 l udávaný dojezd zhruba 3 550 km? Samozřejmě proto, že skutečný dojezd krásně poukazuje na nesmyslnost normy měření a také proto, že Volvo možná obětovalo pro těch 50 km v elektrickém režimu část objemu nádrže. Ani to se ale stát nemuselo. Pokud nádrž zůstala identická, pak to poukazuje pouze na holý fakt, že spotřeba hybridu s vybitými baterkami by se (podle NEDC) kvůli nadměrné hmotnosti zvýšila ze 6,2 na 7,1 l/100 km. A to by nevypadalo nereálně.
Pochopitelně by bylo skvělé, kdyby Volvo mohlo zmenšit nádrž a V60 D6 Plug-in Hybrid by to kompenzovala svým elektromotorem, baterkami a celkově účinnějším pohonem, ale pohádky přenecháme dětem. Pokud by to tak bylo, je více než jisté, že by nám to Volvo nezapomnělo dostatečně důrazně připomenout.
Zatím to tedy vypadá, že auto s udávanou průměrnou spotřebou 1,9 litru bude bez baterek jezdit ve skutečnosti za minimálně 7,1 l. Navíc kapacita 11,2 kWh odpovídá ekvivalentu přibližně 3,2 litru nafty, takže při pokusu o jinou než velmi úspornou jízdu bude elektronika nucena nastartovat vznětový motor dříve než po padesáti kilometrech. Schválně uvidíme, jak dopadnou první testy, ale za ten celkově kratší dojezd na baterky i reálnou spotřebu (podle mě kolem osmi až devíti litrů nafty) jsem ochoten vsadit se.
Moc příležitostí na praktické jízdy se ale asi nenaskytne. V příštím roce Volvo postaví jen 1 000 kusů D6 a pak každých dvanáct následujících měsíců plánuje vypustit pouze čtyři až šest tisíc aut. Výrobní kapacity hodně ovlivní také ochota států tyto auta dotovat z daní svých občanů, jak to plánuje třeba Británie. Tamní vláda přispěje „zeleně“ smýšlejícím motoristům částkou 5 000 liber na každý vůz, což v přepočtu dělá nezanedbatelných 151 tisíc korun. I tak ale bude V60 D6 Plug-in Hybrid stát skoro 1,27 milionu, což je pořád více než dáte v ČR za nejlépe vybavenou verzi D5 AWD. A to je Británie známá tím, že větší vozy jsou tam o dost levnější než u nás - například ona D5 s pohonem všech kol v nejvyšší výbavě v přepočtu o více než 160 tisíc Kč.
Pro Evropu byla stanovena doporučená cena 57 tisíc euro, a to je kolem 1 450 000 Kč. Uvidíme, jestli se D6 PiH v ČR vůbec objeví, a pokud ano, bude zajímavé sledovat, zdali si ji někdo v ceně modelu XC90 D5 AWD R-Design pořídí.
Volvo tvrdí, že D6 pojede v průměru za 1,9 l/100 km, přijímám sázky o kolik v násobcích to bude více
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 8 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 9 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 11 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva