Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Volvo s okamžitou platností vyhodilo svého zmateného šéfa, jeho náhrada je ale hodně špatný vtip
včera | Petr Miler
Víte, že jste si v práci nevedli dobře, když vám v neděli oznámí, že v pondělí končíte. Přesně to postihlo Jima Rowana, který v pozici šéfa Volva zpackal mnohé, a tak si po pouhých třech letech vyklidil stůl. Ze zálohy byl ale povolán jeho ne až tak odlišně uvažující předchůdce.
Jen o málokteré automobilce bychom řekli, že se dnes pohybuje po správné trajektorii, leckterou by ale šlo v jejím tápaní omluvit tím, že se jen bojí odmítnout skákat jinak, než politici pískají. O Volvu tohle říci nejde - je podle nás na scestí a tímto směrem se vydalo v prvé řadě samo.
Automobilka, kterou spousta lidí miluje pro její dieselové kombíky, ze své vlastní vůle skončila s diesely a skončí s kombíky. Mohli bychom najít tisíc jiných příkladů odtržení této automobilky od technické a ekonomické reality, tisíc jiných příkladů ignorace preferencí jeho vlastních zákazníků, ale za všechny tu necháme tohle. I loni, kdy už se skoro žádné dieselové Volvo koupit nedalo, si tento pohon vybralo dle dat SDA skoro 30 procent Čechů. Kombíky - a to už jde jen o dva modely ve čtyřech verzích - 13 procent Čechů. Reprezentativnější rok 2023 hovoří v prvním případě dokonce o 41 resp. procentech, ve druhém je podíl stabilní. Nevíme, jak vy ale my bychom tolika zákazníků záda z plezíru neukazovali.
Volvo to dělá, a proto u nás nemá respekt. A české zastoupení, které by tomu mělo čelit ve váš prospěch, reálně před tím ale zavírá oči a je nakonec naštvané na nás, že o tom informujeme, také ne. Je to ale jen jakási špička ledovce, firmou cloumají i mnohem absurdnější kroky. Stačí vzpomenout na vrchol stejného jednání, kdy automobilka avizovala, že „po roce 2030 neprodá jediné neelektrické auto bez ohledu na cokoli”, aby to loni v létě zrušila. A v říjnu vše vyšperkovala tím, že EU prosila, aby mu zakázalo prodávat auta, která byste po něm jako zákazníci mohli chtít. Nechápeme, jak se takhle někdo může chovat. Stejně jako nechápeme, že si od takto jednající, klienty tak neskrývaně pohrdající firmy něco koupí.
S těmi nejproblematičtějšími kroky bylo spojeno jména Jima Rowana, od roku 2022 šéfa automobilky, který se jí překvapivě ujal po úřadování v Dysonu. Nevíme, jak moc mu šlo prodávat vysavače, s auty se ale nesešel a jeho vyjádření byla vesměs plná perel, jako jsou ty výše zmíněné. Automobilka navzdory tomu dokázala prodávat docela dost aut, krátkodobé úspěchy jsou ale v automobilovém světě nedostatečné, to je vždy běh na dlouhou trať. Vítězí jen dlouhodobě udržitelné strategie, což ta Rowanova nebyla ani omylem, a to ani po loňské změně původních plánů. Firma tak zřejmě přišla na to, na co už přišlo Porsche, nedávno varovala, že rok 2025 pro ni může být velmi komplikovaný, a Rowana už u vesla nenechá.
Až čas ukáže, co přesně se stalo a jaké okolnosti to provázely, Volvo ale včera, tedy v neděli, oznámilo, že Rowan ve funkci k 31. březnu končí. Když vám v neděli řeknou, že v pondělí už nemáte chodit do práce, víte, že jste si nevedli dobře, tohle je jedním slovem vyhazov. Konkrétní důvody automobilka pochopitelně neuvádí, není ale těžké si domyslet, že zmatené a dogmatické Rowanovo řízení způsobovalo společnosti příliš mnoho problémů, které dál není schopna či ochotna snášet.
Kdyby Rowan odešel a místo něj přišel znovu racionálně uvažující manažer, jedině zatleskáme, řešení Volva je ale bizarní. Na místo šéfa zpět na dva roky povolalo z důchodu už 74letého Hakana Samuelssona, který pro automobilku nepochybně udělal hodně dobrého, je to starý mazák a ví, jak takovou firmu efektivně provozně řídit. Potud v pořádku. Jenže po stránce strategie, což je to hlavní, co nyní bude Volvu srážet vaz, je podobně marný jako jeho odvolaný ex-nástupce. Byl to on, kdo mj. rozhodl o konci dieselových Volv a jeho komentář k tomu byl až rowanovsky trapný.
„Na některé věci musíte mít koule, abyste je prostě udělali, protože je to správné,” řekl Samuelsson v roce 2022. Vážně? Nerespektování přání zákazníků není odvaha, je to hloupost, která doběhne každého, který si to včas neuvědomí. Volvo tímto směrem očividně nemíří, a pokud Samuelsson zásadně nezmění svůj styl (což v jeho věku a pozici vracejícího se spasitele opravdu nečekáme), stěží přinese automobilce jinou než krátkodobou úlevu. Bůh s tebou, Volvo, bůh s tebou.



Loni jsme psali: „Volvo na tom musí být opravdu hodně špatně, když si do svého vedení nedokázalo dosadit nikoho lepšího než Jima Rowana.” Tak teď je na tom vlastně líp, protože Rowana vyhodilo. Foto: Volvo
Ale o kolik líp? Návrat 74letého Hakana Samuelssona k veslu není tou strategickou spásou, kterou automobilka potřebuje. Foto: Volvo
Zdroje: oznámilo, SDA, Reuters
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nejčtenější články
Drzí zloději ukradli díly ze sedmi aut přímo v sídle slavného úpravce, výsledkem je škoda za 7 milionů
4.3.2025Sportovní verze legendární Lady Niva dostane hned dva nové motory, běžní smrtelníci si ale budou moci koupit jediný
4.3.2025Auta „zrádců Tesly” už nemohou vystát ani jejich velcí příznivci, život s nimi se snadno změní v noční můru
4.3.2025Britové srovnali skutečné náklady na provoz nejžádanějších aut za 3 roky, nejhorší je samozřejmě elektromobil
4.3.2025Chcete nové auto bez obří obrazovky uprostřed palubky? I v roce 2025 taková koupíte, v budoucnu na tom můžete vydělat
4.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva