Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Volvo IntelliSafe je švédský autopilot, snad jeho testy dopadnou lépe než dosud
6.10.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Skandinávci pustí od roku 2017 na silnice v okolí Göteborgu 100 kusů XC90, které zastanou řidiče. Testování potrvá dva roky.
Autonomním řízením se dnes zabývá prakticky každá automobilka. Na jednu stranu je to logické, předáním kontroly nad vozem armádě radarů, senzorů a kamer bude odstraněn velmi často chybující prvek v celém jízdním procesu, a sice člověk. Na stranu druhou si ovšem musíme uvědomit, že v takové chvíli dáváme svůj život do spárů elektroniky, která také není neomylná. A to raději ani nechceme příliš rozpitvávat téma hackerů, pro které by vozy s autopilotem mohli představovat ideální prostředek k rozpoutání chaosu.
Výrobci automobilů však tvrdošíjně trvají na svém, pročež se příchodu autopilotů dříve nebo později skutečně dočkáme. Nedochvilné se zdá být především Volvo, jehož plán od roku 2020 počítá s nulovou nehodovostí, která by měla za následek eliminaci vážných zranění. Jinými slovy, pokud od konce dekády usednete za volant některého švédského vozu, měli byste mít podle aktuálního cíle značky jistotu, že se v pořádku vrátíte domů.
Autonomní řízení bude samozřejmě jen jedním z krůčků, jak tohoto záměru dosáhnout. Přičemž značka chce již od roku 2017 spustit v Göteborgu projekt s názvem Drive Me, jehož součástí bude 100 exemplářů Volva XC90 osazeného autopilotem. Ten by přitom měl přebírat nadvládu nad vozem na zhruba 50 kilometrech vybraných silnic, po kterých mají testovací kusy jezdit dva roky.
Pokud celý projekt bude vyhodnocen kladně, pak by Volvo chtělo již od zmiňovaného konce dekády pustit autonomní řízení do běžné produkce. Opět ovšem bude potřeba počítat s autopilotem pouze na některých úsecích silnic, o čemž vám dá palubní elektronika najevo nápisem na přístrojovém štítu. Kromě toho začnou problikávat speciální pádla na volantu.
Jakmile je řidič simultánně stiskne, přebírá nadvládu nad vozem počítač, který v té chvíli monitoruje veškeré okolí vozu a podle níže přiloženého videa zvládne i předjížděcí manévry pomaleji jedoucích vozů. Jakmile se pak přiblíží konec trasy, na níž je autonomní řízení možné, osoba za volantem je opětovně upozorněna palubním menu, které navíc začne odpočítávání.
Pokud si přitom během 60 sekund nepřevezmete řízení, dojde k bezpečnému automatickému zastavení. Tím mají veškerá kouzla končit, přičemž dle Volva je ovládání celého systému intuitivní a jednoduché. S tím samozřejmě můžeme souhlasit, poněkud nás ovšem trápí řada dalších otázek. Třebas ta, zda bezpečně zastavené vozy se spícími majiteli za volantem nezpůsobí více škody než užitku.
Kromě toho by nás zajímala odpovědnost za způsobenou nehodu, ke které i přes veškerou snahu systému může dojít. Koneckonců, v minulosti jsme viděli, jak dopadají prezentace podobných systému Volva. A nebyl to první případ. Stát se tedy snadno může, že autopilot nezareaguje na chodce, který náhle vstoupí do vozovky. To samé se sice může stát i řidiči, ten ale posléze bude muset své jednání zodpovědět před soudem.
Nebudeme ale nyní zbytečně malovat čerta na zeď a počkáme si na onu testovací dobu v letech 2017 a 2019, kdy bychom se mohli dočkat celé řady odpovědí na naše otázky. Doufáme ovšem, že přitom nepoteče krev.
Autonomní řízení Volva se má pyšnit jednoduchou a intuitivní obsluhou. S tím lze souhlasit, trochu se ale obáváme haprující elektroniky
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 11 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 22:26 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie