Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Volkswagen up!: výkřik do světa městské mobility
22.8.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
A všichni ruce nahoru! Německý koncern si zřejmě po dlouhé době vzpomněl na význam svého jména a postavil auto pro lidové vrstvy.
Volkswagen ve své zprávě k novému modelu up! vysvětluje, že „se vydal prozkoumat svět malých automobilů, s cílem vytvořit kompaktní vůz s maximálním využitím obestavěného prostoru, specialistu na městský život“. Pokud máte dojem, že to příliš nezní jako výzva k další levné revoluci a motorizaci světa, tak je to v pořádku. Model up!, který bude vyráběný v Bratislavě společně se sesterským Seatem a Škodou, se neohlíží, i když… Určité pojítko s minulostí tu je. Možná jde o náhodu, ale novinka má naprosto stejný rozvor jako původní Brouk, tedy 2,42 metru. Pro lepší představu je to skoro stejná hodnota, jako má současná Fabia - ta je ale téměř o půl metru delší.
Volkswagen tedy představil automobil s délkou 3,54 m, který by měl zajistit mobilitu pro čtyři cestující. Nezní to moc důvěryhodně, ale možné to je. Vzpomeňte si na původní Renault Twingo. Ten dokázal na ještě menším půdorysu vytvořit docela obyvatelný prostor pro čtyři i díky posuvné zadní lavici. Jak si v tomto směru pomáhá up!, tp ještě nevíme, Volkswagen dosud nezveřejnil fotky zadní části kabiny, ale do města, kam primárně patří, by to stačit mohlo. Uvádí pouze objem zavazadlového prostoru - 251 litrů v základní konfiguraci a zajímavých 951 litrů po sklopení zadních sedadel.
Docela skoupé zůstává tiskové oddělení také, pokud jde o konstrukci. Původní prototyp představený před čtyřmi lety ve Frankfurtu měl motor umístěný vzadu a pohon zadních kol. K novince bylo zveřejněno pouze to, že má zážehový tříválec o objemu 1,0 litru a bude nabízený ve dvou výkonových variantách. Jako BlueMotion bude mít 60 koní a se systémem stop-start normovanou spotřebu 4,2 l/100 km. Silnější model nabídne 75 koní a průměrná spotřeba má být o deci vyšší. V reálu by to tedy mohlo jezdit kolem pěti až pěti a půl litru, což pořád není špatné. Na stejném základu se o něco později objeví vůz upravený pro spalování zemního plynu s výkonem 68 koní (3,2 kg CNG na 100 km) a roce 2013 elektromobil.
Ke koncepci ovšem nezaznělo ani slovo. Můžeme tedy pouze předpokládat, že pro Volkswagen bylo mnohem levnější využít stávající technická řešení a up! bude tradiční předokolka. Nějaké (pro tuto třídu) originální technické libůstky se pod karoserií ale přeci jen objeví. Volkswagen up! dostal systém City Emergency Braking, což v tomto případě znamená, že v rychlostech pod 30 km/h bude prostor před autem monitorován laserovými senzory - pokud zaregistrují kolizní situaci, dojde k automatické aktivaci brzd. Systém je nastaven tak, aby následky nárazu výrazně snížil, nebo nehodě třeba i zabránil. S ohledem na hustotu provozu a způsob jízdy (či chůze) některých občanů ovšem musíme doufat, že řidič bude mít možnost nastavit citlivost či ho zcela vypnout.
Co se týče vzhledu kabiny, tady se převrat koná, jen pokud jde o použití barevných panelů, které odpovídají odstínu laku karoserie. Palubní deska vypadá velmi jednoduše a v případě, že vám něco připomíná, schválně se podívejte na interiérové fotky fiatu 500. Nepochybujeme ovšem o tom, který z těchto dvou aut bude mít lépe vyřešenou ergonomii.
Aby Volkswagen nemusel u svého nejmenšího modelu řešit několik variant středového panelu podle výbavy, návrháři v podstatě okopírovali koncept použití „aftermarketových” navigací a zabalili to do vzletnějších marketingových frází. Odnímatelné „osobní zábavné zařízení“ s dotykovou obrazovkou nazvali „maps + more“, což znamená, že kromě navigace dostanete třeba obrazový výstup parkovacího systému nebo připojení pro mobil.
Podle sdělení českého zastoupení značky Volkswagen dorazí model up! na náš trh na jaře 2012 ve třech zatím blíže nespecifikovaných výbavách: take up! jako základní model, move up! se má orientovat na komfort a na vrcholu bude stát verze high up!
VW up! ve své produkční podobě
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejčtenější články
- Nový vrcholný McLaren je rozpačitý, záblesky výjimečnosti se ale najdou. Revoluční řešení podvozku mění zažitá pravidla
27.10.2024 - Jedna z největších pojišťoven nařídila odstranit nabíječky aut ze všech svých parkovacích domů kvůli riziku požáru
28.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024 - VW zaskočil vlastní dealery změnou spojenou s chystanými elektrickými novinkami, ti už na něj chystají žalobu
28.10.2024 - Další automobilka se pochlubila rostoucím zájmem o ruční řazení, tento model s ním kupuje hned 83 % zákazníků
28.10.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.25. 00:20 - GeneHawkins
- Lampárna (stěžovatelna) 11.24. 22:03 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 11.24. 21:00 - M.Z.
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch