Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW skončil s obcházením vlastních dealerů. Od začátku mizerný plán selhal přesně na tom, na čem měl vzkvétat
před 4 hodinami | Petr Prokopec
Je to další fascinující ukázka odtržení Volkswagenu od obchodní reality. Roky jsme upozorňovali na následky takového kroku, přesto k němu VW přistoupil. Teď ho ruší, aniž by to s ním stihl rozbalit na víc než pár trzích. A to přesně z důvodů, před kterými jsme varovali.
Patrně vám neuniklo, že se řada automobilek v posledních letech rozhodla odstavit dealery na druhou kolej a svá auta si prodávat přímo. Je to něco, co o čem se mluví už od druhé poloviny minulé dekády a stejně dlouho před tím varujeme jako před utopickou představou neberoucí ohled na obchodní realitu.
Automobilky jej spojily - jako spoustu jiných špatností - s elektrickými auty v domnění, že když na nich mají obvykle záporné marže, pomohou si k lepším výsledkům výše popsaným způsobem. Tedy dealeři sice budou dál existovat, ale nebudou od výrobců nakupovat a dál si auta prodávat někde v rozmezí nákupních a doporučených prodejních cen, ale prodají je přes dealery za paušální poplatek hezky přímo za ceníkovou cenu, o které se nepovede řeč.
Člověk opravdu nemusí být obchodní talent od pánaboha, aby viděl, jaká pitomost to je. Tohle je něco, co bude fungovat v Excelu, ale ne v reálu. Dosavadní model jednak angažuje dealery a jejich prodejce, to bude pryč. A také auta fakticky zlevňuje pro zákazníky, neboť za ceníkovou cenu si běžně nekupuje nikdo nic. Takže co popsané způsobí? Automobilka se bude tvářit, že si tak zlepší bilanci, reálně jí ale bude partička znuděných obchodníků u dealerů nebojujících o víc než pár korun odměny prodávat stejná auta za vyšší ceny. To musela vymyslet hlavička, to chtělo fištrón...
Samozřejmě to nikdy pořádně nefungovalo a posílalo prodeje dolů. Automobilky se pokoušely tento model udržet při životě, seč jim síly stačily, ale prostě se to ukázalo neschůdným. Z těch, kteří touto cestou roky šli, tak už zahodili flintu do žita mj. Ford, Jaguar Land Rover a víceméně celý Stellantis. A nyní se k nim v zoufalosti nad vlastními prodeji přidal i koncern Volkswagen, jak informuje Auto Express.
Nevšimli jste si, že by to vůbec dělal? Ono je to tím, že u nás to zatím nedělal. Německá automobilka v Evropě prodávala elektromobily zákazníkům přímo ve Francii, Polsku, Španělsku, Velké Británii a své domovině. Již v listopadu loňského roku však oznámila, že svou strategii podrobí důkladné analýze, a případně ji přehodnotí. Výsledky interní „pitvy“ měly být známy na konci prvního letošního čtvrtletí, tedy někdy v březnu. Jenže VW zjevně do té doby nehodlá čekat, ostatně do jeho bárky teče už příliš mnoha dírami.
Automobilka tak oznámila, že přímý prodej aut sice zůstává jejím dlouhodobým cílem, ovšem momentálně od něj ustupuje. Nejprve má s touto změnou být spojena Škoda, jejíž elektromobily budou moci dealeři na zmíněných trzích začít znovu nabízet „standardním způsobem” od 20. února. Vozy VW a Audi se přidají v dubnu, načež jako jediná výjimka, která zůstane u přímých prodejů, bude Cupra. Ovšem i v jejím případě zůstane jen u dané pětice zemí, další se přidávat nebudou.
„Tak končí naše komedie, zlo prohrává a dobro žije,“ chce se říci s Cimrmanem. Přičemž být dealerem koncernových aut, možná by nám trochu narostla křídla. VW najednou vidí, že dealery potřebuje, že dostat auta k lidem není legrace a nestačí na to internet a pochvalné články v bezvýznamných magazínech. Tak by se k nim podle toho mohl chovat a přestat nutit prodejce do povinných odběrů nechtěných elektromobilů, aby dostali přidělené žádné spalovací vozy. Taková je totiž „tržní” realita roku 2025.
VW původně chtěl prodávat elektrická auta jen přímo. Začal s tím na pěti významných evropských trzích, ale rychle s tím zase skončil, podle očekávání to nefungovalo. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Auto Express
Bleskovky
- Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
před 8 hodinami - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
31.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- „Americký Concorde” vrací na oblohu nadzvukové cestování. Za sebou má první test, při kterém pokořil rychlost zvuku
před hodinou - Na nechtěný čtyřválcový Mercedes-AMG C63 dál praskají data o jeho neprodejnosti, vážně už ho nebere ani tvrdé jádro fandů
před 4 hodinami - VW skončil s obcházením vlastních dealerů. Od začátku mizerný plán selhal přesně na tom, na čem měl vzkvétat
před 5 hodinami - Nesmyslně 2,5tunové nové BMW M5 ve sprintech trapně zostudila 8 let stará em-pětka předchozí generace
před 7 hodinami - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.02. 12:59 - řidičBOB
- Onboard videa 02.02. 10:49 - brnenska.odchytova
- OT - zavírám krám, uklízím 02.01. 22:12 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus