Volkswagen a GM už odmítají vyrábět hybridy, jdou proti svým velkým soupeřům

Dvě z největších automobilek světa dnes ve svém portfoliu hybridní pohony mají, do budoucna ale s jejich dalším využitím nepočítají. Strategie Fordu či Toyoty je ale poněkud jiná.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Volkswagen a GM už odmítají vyrábět hybridy, jdou proti svým velkým soupeřům

13.8.2019 | Petr Prokopec

Volkswagen a GM už odmítají vyrábět hybridy, jdou proti svým velkým soupeřům

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dvě z největších automobilek světa dnes ve svém portfoliu hybridní pohony mají, do budoucna ale s jejich dalším využitím nepočítají. Strategie Fordu či Toyoty je ale poněkud jiná.

Nejspíše každá automobilka by nyní velmi ráda vlastnila křišťálovou kouli, skrze kterou může nahlížet do budoucnosti. Automobilový svět se má pod tíhou regulací dramaticky změnit za situace, kdy se představy zákazníků o jejich dalším autě zase tak nemění.

To firmy dostává do velmi nekomfortní situace, neboť požadovány jsou po nich obří investice do řešení, po kterých na trhu neexistuje poptávka. Jakýkoli krok se tak zdá být špatný - investicí do elektromobilů vyhoví regulacím, ale je možné, že nebudou mít co prodávat. A investovat do spalovacích motorů sice vyhovím zákazníkům, ale je možné, že to nepůjde (nebo alespoň ne za rozumných podmínek) prodávat. Jak z toho ven?

Kompromisem se zdají být hybridní pohony, které se teoreticky mohou zavděčit všem. A nebo také nikomu. Možností volby je zkrátka mnoho, Volkswagen a General Motors ale už mají jasno - oba koncerny oznámily, že hybridy dále odmítají vyrábět a investice soustředí do plně elektrických aut. Hybridy vidí jen jako velmi dočasné řešení, které jim pomůže vyhovět aktuálním regulacím a které ve skutečnosti plně nevyhovuje nikomu.

Je to poměrně překvapivé oznámení, neboť hybridy se zdály být ve výše popsané situaci pro automobilky nejschůdnější cestou pro následující období, jímž by mnoho neriskovaly. VW a GM ale zjevně chtějí hrát vabank a věří, že sázka na elektrickou mobilitu vyjde, třebaže přirozený vývoj ani preference zákazníků takové možnosti nefandí. Pikantní je, že Volkswagen doufá, že elektrická expanze v Číně povede k rychlejšímu snížení cen, zrovna čínský trh s elektromobily ale po červencovém snížení dotací na polovinu zkolaboval a z dosavadních velkých růstů se posunul k meziročnímu poklesu.

Dosud zmíněné přesto neznamená, že by přinejmenším VW opustil hybridy hned a zcela. Podle našich informací počítá s rozsáhlou lehkou hybridizací následující generace modelů, další investice tímto směrem ale neplánuje. „Naší preferencí je plná elektromobilita, neboť tím směrem míří i trh. Na hybridy sázet nebudeme,“ komentuje nový záměr šéf severoamerické divize německého koncernu Scott Keogh. Prezident GM Mark Reuss pak rovněž potvrdil, že investovat do hybridů už Američané nebudou.

Přesně v opačném rohu ringu stojí Toyota a Ford, jejichž strategie naopak počítá jak s elektromobilitou, tak s hybridizací. V případě japonské značky to ani nepřekvapí, hybridy jsou její dlouholetý favorit, a to i kvůli tomu, že elektrická auta budou nejprve nařízena v Evropě a Číně, tedy na trzích, kde Toyota není až tak velkým hráčem. Pravým opakem jsou pro Toyotu USA, kde podle ní mají v nejbližších letech převládat hybridy nad elektromobily.

Ford pak ve výsledku rovněž počítá spíše se zlatou střední cestou, neboť ryze nové vozy budou hlavně plně elektrické, zatímco hybridizace je spojována s existujícími modelovými řadami. Příchodu elektromotoru a zachování spalovací jednotky se tak má dočkat třeba pick-up F-150 či sportovní Mustang. Značka je totiž toho názoru, že nelze nutit zákazníky skočit rovnou po hlavě do elektrického pohonu - existovat musí i jistá mezifáze, jíž budou vyplňovat právě hybridy.

Která strategie je správná a zda je vůbec nějaká správná, nemůže dnes říci nikdo a realitu poznáme až časem. Momentálně tedy již jen dodáme, že dle odhadů americké analytické skupiny Alix Partners bude jen do roku 2023 utraceno za vývoj zhruba 200 typů elektrických vozidel neskutečných 5,2 bilionu korun. Zda to ovšem povede ke zlepšení životního prostředí, jak je ze všech stran proklamováno, zůstává taktéž nejisté.


Volkswagen a GM už odmítají vyrábět hybridy, jdou proti svým velkým soupeřům - 1 - VW a GM konci s hybridy avizo 01Volkswagen a GM už odmítají vyrábět hybridy, jdou proti svým velkým soupeřům - 2 - VW a GM konci s hybridy avizo 02Volkswagen a GM už odmítají vyrábět hybridy, jdou proti svým velkým soupeřům - 3 - VW a GM konci s hybridy avizo 03
Volkswagen oznámil, že již nebude investovat do hybridů...

Volkswagen a GM už odmítají vyrábět hybridy, jdou proti svým velkým soupeřům - 4 - VW a GM konci s hybridy avizo 04Volkswagen a GM už odmítají vyrábět hybridy, jdou proti svým velkým soupeřům - 5 - VW a GM konci s hybridy avizo 05Volkswagen a GM už odmítají vyrábět hybridy, jdou proti svým velkým soupeřům - 6 - VW a GM konci s hybridy avizo 06
...stejně jako General Motors. Obě firmy věří elektromobilitě, mj. kvůli Číně. Tamní trh s elektrickými auty ale právě kolabuje

Zdroj: The Wall Street Journal

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.