Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Volar-E 2013: elektrický sporťák vzniklý přímo z vůle Evropské unie
26.2.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Evropská komise si objednala vývoj sportovního elektromobilu. Kdo tuto pojízdnou reklamu na zatím neperspektivní formu dopravy asi zaplatil?
Evropská unie větru a dešti zatím ještě neporoučí, s ohledem na její podnikavost by však asi nepřekvapilo, kdyby se touto možností nějaký příslušný odbor regulace počasí anebo alespoň menší klimatická komise nezabývala. Zní to paranoidně, to nepopíráme, rychlá sonda do života úředníků řídících život motoristů však taky nevypadá zrovna normálně. EU chce pečovat nejen o to, jestli smíme používat třeba radarové detektory, ale také tím, čím budeme v příštích letech jezdit, jaká elektronika nás má chránit nebo jestli má vůbec něco jako individuální doprava vůbec právo přežít.
Než ale budeme všichni podle plánů poslušně chodit pěšky, jezdit na kole a ti rozmařilejší hromadnou dopravou, budeme mít alespoň právo jezdit elektromobily, které jsou pomaloučku prosazovány, ať se to někomu líbí či nikoli. Běžná auta se pokutují, bateriová dotují, chystá se výstavba nabíjecích stanic z veřejných prostředků a nově Evropská komise funguje jako zadavatel vývoje a výroby elektromobilů.
Že jsou elektromotory a baterky pro bruselské úředníky tou jedinou správnou cestou „udržitelné mobility“, máme potvrzeno už z loňské prezentace městského vozíku Hiriko na půdě Evropského parlamentu, kterému přišel zatleskat samotný José Manuel Barroso a oznámit přítomným, že se jedná o „sociální inovaci ve své nejlepší podobě“. Netušíme, kolik lidí jeho nepřímé doporučení zaregistrovalo, každopádně vedení unie se rozhodlo udělat pro propagaci elektromobilů mnohem více.
Co konkrétně? Evropská komise oslovila loni na podzim nadnárodní inženýrskou společnost s hlavním sídlem ve Španělsku a objednala si vývoj sportovního elektromobilu, který mezičasem dostal jméno Volar-E. Aby vůz udělal adekvátní dojem, Applus Idiada outsourcovala významnou část práce na chorvatský Rimac, známý především svým akumulátorovým supersportem Concept One o výkonu 1 088 koní.
Vývoj údajně trval neuvěřitelné tři měsíce, což je nepochybně důkazem, že se pod novou karoserií bude ukrývat produkt značky Rimac (cena zaplacená z „evropských” peněz by ale mohla odpovídat kompletnímu vývoji, tak už to u dotovaných projektů chodí...). Výsledek jsme prozatím neviděli, představit by se měl však už pozítří na katalánském závodním okruhu. Propagační vůz EK bude poháněný čtyřmi elektromotory o celkovém výkonu 800 koní, které mají postačit na čas akcelerace z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy. Dvojnásobnou rychlost auto podle vývojářů dostáhne za 6,5 sekundy a maximálních 300 km/h pojede za 12,1 vteřiny.
Základ modelu Volar-E je postaven z chrom-molybdenových trubek, karoserii má z karbonu a dvacetipalcová kola využívají nezávislé zavěšení a stavitelné pružicí jednotky. O zpomalení se postarají karbon-keramické brzdy. O napájení čtyř motorů se postarají lithium-iontové akumulátory o celkové kapacitě 38 kWh, což je méně než polovina z udávaných 92 kWh Rimacu Concept One. Jinak řečeno, chorvatský originál má zásoby energie, které jsou ekvivalentem asi 35 litrů benzínu, rychlou jehlou šité reklamní dítko pro EU však necelých 15 l. Jak dlouho by takové rezervy vydržely na závodní dráze, není těžké odhadnout, o to zde ale vůbec nepůjde. Zdalipak nám Brusel prozradí, na kolik nás všechny tato „PR-hračka” vyšla...
Před měsícem se Rimac pochlubil, že našel prvního zákazníka. Ve Španělsku. Možná se mýlíme, ale máme tušení, že by to mohlo mít s Applus Idiada větší než nulovou spojitost
Zdroj: Worldcarfans
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejčtenější články
- Íránci začali vyrábět své nové auto, první národní SUV. Nevypadá jako z muzea, v něčem nabízí víc než Škoda Kamiq
20.12.2024 - VW drtivě vyhrál v bitvě s odbory. Reálně zruší 35 tisíc pracovních míst, zbaví se 2 továren a 7 let nikomu nepřidá ani halíř
21.12.2024 - Tavaresův konec zachránil další auto s obřími motory. U ledu mělo být už v roce 2021, nakonec ho koupíte i v roce 2025
21.12.2024 - Nadějná čínská automobilka je na pokraji krachu. Pryč je 23 miliard, nezachrání ji zřejmě ani ochranná ruka majitele Volva
21.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 22:26 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie