Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Veteráni Tesly zkusili vyřešit problém mizerného dojezdu elektromobilů při tažení přívěsu, jen ho ale zviditelnili
9.3.2023 | Petr Prokopec
Co na první pohled vypadá jako řešení, to je ve skutečnosti jen dokonalou ukázkou limitů elektrického pohonu a faktické neřešitelnosti jeho omezené praktické využitelnosti v případě některých aplikací.
Během koronavirové pandemie neskutečnou měrou stoupla obliba obytných vozů a přívěsů. Divit se tomu ovšem nemůžeme, neboť lidé i přes zdravotní hrozby nepřestali toužit po dovolených strávených u moře či alespoň u Máchova jezera. A jelikož hotely a restaurace musely dočasně pozastavit činnost, nebylo kde nocovat a kde se stravovat. Tedy pokud jste si ložnici a kuchyni nepřivezli sebou.
Jakkoli daná móda aktuálně již zase poněkud pohasla, po výletech s domovem za zády i nadále touží větší množství lidí než před pár lety. Celá věc má ovšem jeden háček, na který před pár dny upozornil člověk, který si říká Petrol Ped. Politici se totiž rozhodli, že jediným skutečně čistým pohonem je ten elektrický. Proto má od roku 2035 dojít na zákaz prodeje nových spalovacích aut.
Nechme nyní stranou, zda se to skutečně stane či nikoli. Místo toho se zaměříme na samotné tažení přívěsů, pro což jsou elektromobily zcela nevhodné. Čím více kilogramů totiž bateriový pohon musí přesunout z jednoho místa na druhé, tím vyšší je jeho spotřeba. To Petrol Ped jasně dokázal, neboť bez karavanu si BMW iX M60 řeklo o 1 kWh na 4,5 kilometru. Po připojení přívěsu však již šlo o 1 kWh na 2,2 km.
Youtuber tak sice i s domovem na kolech zvládl urazit 154kilometrovou trasu na jeden zátah, ovšem následně mu zůstala už jen 31procentní kapacita baterií odpovídající 95kilometrovému dojezdu. Ten by navíc ještě snížil, pokud by karavan využíval. V takový moment je ale vlastně nutné, aby nocoval nikoli mimo civilizaci, ale v kempu disponujícím dobíjecími stojany.
Řešením daných problémů se na první pohled zdá být Lightship L1. Tedy zcela nový karavan, za kterým stojí Ben Parker a Toby Kraus, dva veteráni od Tesly. Ti přívěs osadili bateriemi o kapacitě 80 kWh, jenž mají zredukovat veškerá negativa spojená s navýšenou hmotností. Pokud tedy nějaký elektromobil má dojezd 500 km, pak jej má zvládnout i s karavanem za zády.
Aby Lightship L1 dosáhl výjimečné aerodynamiky, kdy byl odpor vzduchu ve srovnání s běžnými přívěsy redukován trojnásobně, je osazen hydraulickým mechanismem, který po příjezdu na místo zvedne stěny a strop a uvnitř tak vytvoří dostatek prostoru, abyste si mohli i stoupnout. Zájemci pak mohou počítat i se solárními panely generujícími 3 kW energie.
Přívěs je 8,2 metru dlouhý, 2,5 metru široký a po „rozbalení“ 3 metry vysoký. A jakkoli to z obrázků nevypadá, vyspat se v něm může až šest osob. Spárován pak může být nejen s elektromobily, ale i se spalovacími vozy, u nichž tak dochází k navýšení dojezdu. Takže je všechno vyřešené a růžové? Ani omylem.
Celý tento nápad jen připomíná, jak nevhodný elektrický pohon pro tažení přívěsů je. Potřebujete přívěs s vlastním pohonem, který má vlastní akumulátory, dobíjet tedy musíte obojí. Cena přívěsu navíc startuje na 125 000 USD (cca 2,8 mil. Kč) a jeho životnost je opět dána životností akumulátorů. Neříkáme, že to není řešení pro nikoho a pro nic, obyčejní lidé ale mohou na něco takového zapomenout. A ti ostatní se musí smířit s tím, že výměnou za multimilionovou investici budou mít pořád parodii na to, co by zvládl konvenční přívěs bez vlastního pohonu tažený třeba obyčejným dieselovým SUV. K čemu je to dobré?









Obytný přívěs s vlastními bateriemi sice může být řešením krátkého dojezdu bateriových aut, díky ceně však osloví jen ty nejbohatší. A omezená životnost i horší praktická využitelnost kvůli nutnosti jeho dobíjení mu též na atraktivitě nepřidají. Foto: Lightship
Zdroj: Lightship
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 11 hodinamiBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nejnovější články
Co se stane, když v autě neměníte chladicí kapalinu? Navzdory přesvědčení mnohých není věčná, může vám zničit motor
před 3 hodinamiLada otevřela dealerství v jedné z nejbohatších zemí světa, celá auta tam mohou mít za cenu klik od záchodu v obchodě vedle
před 4 hodinamiSlavný módní návrhář překvapivě prodal Ferrari ze své sbírky, teď je znovu k mání. Díky neobvyklé barvě nejspíš trhne aukční rekord
před 6 hodinamiU Porsche je zle, odhalilo výsledky za první kvartál a chytá vodopády zmaru. Zisk opět mohutně klesl, špatných zpráv je hromada
před 7 hodinamiČíňané dál berou Evropanům vše, čím prosluli. Nabídnou dokonce nový třílitrový turbodiesel, se kterým tu snad všichni končí
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva