Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Japonci jdou proti proudu, i v EU nabídnou nové auto s objemnějším motorem bez turba
6.4.2021 | Petr Prokopec
Nečekali jsme, že se něčeho takového v Evropě ještě dočkáme, ale stalo se. Odhaleno bylo auto, které má větší motor než dříve, žádné přeplňování a prodávat se bude i v zemích Evropské unie.
Druhou generaci Subaru BRZ jsme si mohli představit již loni v listopadu, kdy japonská automobilka nadchnula a zároveň také zklamala své fanoušky v Evropě. Lépe vypadající a výkonnější kupé zaujalo také tím, že pod kapotou došlo na upsizing. Jenže protože starý kontinent je svazován se stále přísnějšími regulacemi papírové spotřeby resp. emisí CO2, mohli Japonci volit pouze mezi zklamáním fanoušků a problémy s potenciálními pokutami za překročení nastavených limitů. Nepřekvapivě zvolili to první, přičemž každý očekával, že stejným směrem se vydá Toyota s novou generací GT 86.
Druhá část společného projektu byla přitom oficiálně odhalena až nyní, tedy s pětiměsíčním zpožděním. Za tím měl mimo jiné stát dle spekulací sám šéf Toyoty Akio Toyoda, který požadoval, aby se GT 86 a BRZ navzájem více lišily. Zatím se nicméně zdá, že veškeré nové změny byly provedeny pouze pod povrchem. Vizuálně jsou si totiž dvojčata ze Země vycházejícího slunce znovu velmi blízká a prakticky jediným rozdílem jsou jejich názvy a loga mateřských automobilek.
Tak jednoduché to ale ve výsledku není, Toyota i Subaru totiž sází na unikátní pojetí přídě. Druhá zmíněná značka přitom víceméně zůstává u stylu originálu, pročež je její maska chladiče užší a ze stran obklopená výraznějšími vzduchovými otvory. Toyota oproti tomu vsadila na výraznější obdélníkové pojetí, díky čemuž se vozy od esbe skutečně vzdálily. Nicméně zatímco BRZ si s ničím nespletete, u GT 86 budete mít zakrátko problém, neboť se až příliš podobá Nissanu 400Z.
Vzhled je ale ryze subjektivní záležitostí, volbu v tomto ohledu proto necháme soudy na vás. Překvapivé ale je, že jakkoli stále platí, že BRZ na evropské trhy nedorazí, s Toyotou nicméně počítat můžeme, byť i v jejím případě je třeba se poněkud obrnit trpělivostí. Nejdříve totiž kupé můžeme očekávat na sklonku letošního roku, reálnější je však spíše začátek toho příštího, nikoliv však již pod názvem GT 86.
Místo toho Toyota začlenila novinku plně do své nabídky, ve které již najdeme GR Supru a GR Yaris. Ve srovnání se svými sourozenci však GR 86 jako jediné dostane atmosférický motor, a to dva-čtyřku z produkce Subaru. Pohonná jednotka produkuje 235 koní a 250 Nm točivého momentu, což kupé stačí k 6,3sekundovému sprintu na stovku. Ve srovnání s první generací je tak o 1,1 sekundy rychlejší, přičemž Toyota zapracovala na lepší odezvě v celém pásmu otáček.
Výkon i nadále míří pouze na zadní kola, přičemž jeho přenos může dostat na starosti šestistupňový manuál či šestistupňový automat. Jelikož je však GR 86 koncipováno jako ryze řidičský vůz, měla by zde druhá zmíněná převodovka být pouze do počtu. Toyota se Subaru oproti první generaci navýšily torzní tuhost o 50 procent, což má pomoci stabilitě i ovladatelnosti. Zároveň došlo také na snížení těžiště, neboť střecha či blatníky jsou z hliníku místo z oceli.
Mimo to byla přepracována samotná platforma, která sice zůstává u stávající délky, rozvor však byl o pět milimetrů protažen. Uvnitř tak lze čekat o trochu více místa, hmotnost se ovšem nadále drží při zemi na příjemných 1 270 kilogramech. Pokud jste si nicméně již velmi dobře prohlédli snímky BRZ, v případě GR 86 vás uvnitř nic nového nečeká. Veškerý rozdíl oproti variantě Subatu totiž spočívá v jiném logu na středu volantu a nápisu GR na spodku věnce.
Znamená to tedy, že počítat lze s digitálním přístrojovým štítem i 7palcovou obrazovkou multimédií. Působivé přitom je, že Japonci ponechali ve hře také klasická tlačítka, alespoň pro ty nejužívanější funkce. Jedno je pak zasvěceno deaktivaci stabilizace, jíž budou nejspíše častěji volit majitelé manuální verze. Ti s automatem pak pro změnu mohou již standardně počítat s asistenčním systémem EyeSight Driver Assist.



















Druhá generace Toyoty GT 86 přepřáhla na označení GR 86. Vzhledově se pak podobá spíše Nissanu 400Z než spřízněnému Subaru BRZ, ve srovnání s ním ale bude nakonec v prodeji také v Evropě. Foto: Toyota
Zdroj: Toyota
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 10 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nový čínský soupeř Rolls-Royců a Maybachů ukazuje, že Evropané už nemají nic jisté ani mezi luxusními limuzínami
před 5 hodinamiI ojetý Renault může být něco jako výhra v loterii, musí ale mít pod kapotou ten správný motor
před 6 hodinamiTento moderní Mercedes třídy S najel neuvěřitelné kilometry. A stejně neuvěřitelně vypadá, i když stojí jako kdysi jeho pár příplatkových prvků
před 8 hodinamiČíňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
před 9 hodinamiBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Táhneme na Brusel 04.28. 13:35 - Zajda
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch