Vanda Dendrobium je podivné jméno pro podivně vyhlížející supersport

Zvláštně pojmenované a zvláštně vypadající Dendrobium mnoho důvěry nebudí, jeho kredit však zvyšuje účast vývojářů z Williamsu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Vanda Dendrobium je podivné jméno pro podivně vyhlížející supersport

8.3.2017 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Vanda Dendrobium je podivné jméno pro podivně vyhlížející supersport

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Zvláštně pojmenované a zvláštně vypadající Dendrobium mnoho důvěry nebudí, jeho kredit však zvyšuje účast vývojářů z Williamsu.

Vypadá to, že singapurská společnost Vanda Electrics vsadila všechny svá aktiva do elektrické mobility a rozjela svůj business hned na několika frontách. Ve své nabídce už má miniaturní bateriově poháněný skútr Motochimp, momentálně připravuje produkci maličkého elektrického valníku Ant Truck a své nejvyšší ambice deklaruje skrze svůj první osobní automobil vypadající jako z jiného světa. Anebo alespoň jiného století.

Jmenuje se Dendrobium, což je odkaz na orchidej, kterou má tento stroj připomínat po otevření dveří a střešního panelu, které se odklápí proti směru jízdy, ale to jen na okraj. Mnohem zajímavější je, že Singapurci nespoléhali pouze na vlastní vývojové oddělení, ale oslovili také specializovanou firmu a to rovnou z nejvyšších pater motorsportu.

Konkrétně jednu z poboček britského týmu F1 - Williams Advanced Engineering, která je odpovědná třeba za Jaguar C-X75, Nissan Bladeglider, ale pomáhala také s vývojem Nissanu GT-R Nismo či monopostu Formule E. Jak velký byl její podíl při návrhu a konstrukci Vandy, přesně asi nezjistíme, víme však, že úkolem Williamsu bylo navrhnout kromě jiného pohon.

Původně se mluvilo o elektrickém pohonu s výkonem 1 500 koní a roztáčejícím kola zadní nápravy, tohle ale prozatím není příliš jednoznačné. Ian Cluett z Willamsu říká, že cílová hmotnost inženýrů podílejících se na stavbě je 1 750 kg, což by umožnilo vozu akcelerovat na stovku za přibližně 2,7 sekundy a dosáhnout maximální rychlost přes 320 kilometrů v hodině. Aby něco takového bylo při uvedené hmotnosti možné, auto těch patnáct set koní nejspíše opravdu potřebovat bude, dostane ale hned čtyři elektromotory, přičemž každý z nich bude roztáčet jedno kolo.

Konečné parametry to ale být nemusí. Výsledek bude do značné míry ovlivněn také průběžným vývojem akumulátorů, takže cílová hmotnost ve chvíli, kdy se automobil dostane do výroby, může být teoreticky o něco nižší. Právě kvůli váze jsou zde také karbon-keramické brzdy doplněné hliníkovými třmeny a ze stejného materiálu jsou též kovaná kola.

Koncept, který je momentálně k vidění, prozatím nemá plně funkční ani interiér, nicméně design libující si v šestiúhelnících vypadá, že je připraven do výroby. Třeba skořepinová sedadla jsou čalouněná kůží skotské firmy Bridge of Weir, zbytek kabiny pak zdobí průhledným lakem stříknutý karbon. Místo klasických zpětných zrcátek auto využívá kamery a tím výčet dostupných detailů asi končí.

Ačkoli se zdá, že projekt vzešel v podstatě z ničeho, realita je zřejmě poněkud jiná. Generální ředitelka singapurské společnosti Larissa Tan říká, že první návrh tohoto vozu byl na stoje již v roce 1996, jeho realizaci však umožnily až v současnosti dostupné technologie a zásadně nižší ceny všech potřebných komponentů.

Navzdory tomu nečekávejte, že by Dendrobium mohlo být levnou záležitostí. Bude se vyrábět v malých počtech, zčásti v Británii, a přestože Larissa Tan cenovku neprozradila, proslýchá se ale, že by neměla být nižší než v přepočtu 30 milionů korun.

Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2017.


Vanda Dendrobium je podivné jméno pro podivně vyhlížející supersport - 1 - Vanda Dendrobium oficialni foto Zeneva 2017 01Vanda Dendrobium je podivné jméno pro podivně vyhlížející supersport - 2 - Vanda Dendrobium oficialni foto Zeneva 2017 02Vanda Dendrobium je podivné jméno pro podivně vyhlížející supersport - 3 - Vanda Dendrobium oficialni foto Zeneva 2017 03Vanda Dendrobium je podivné jméno pro podivně vyhlížející supersport - 4 - Vanda Dendrobium oficialni foto Zeneva 2017 04Vanda Dendrobium je podivné jméno pro podivně vyhlížející supersport - 5 - Vanda Dendrobium oficialni foto Zeneva 2017 05Vanda Dendrobium je podivné jméno pro podivně vyhlížející supersport - 6 - Vanda Dendrobium oficialni foto Zeneva 2017 06Vanda Dendrobium je podivné jméno pro podivně vyhlížející supersport - 7 - Vanda Dendrobium oficialni foto Zeneva 2017 07Vanda Dendrobium je podivné jméno pro podivně vyhlížející supersport - 8 - Vanda Dendrobium oficialni foto Zeneva 2017 08Vanda Dendrobium je podivné jméno pro podivně vyhlížející supersport - 9 - Vanda Dendrobium oficialni foto Zeneva 2017 09Vanda Dendrobium je podivné jméno pro podivně vyhlížející supersport - 10 - Vanda Dendrobium oficialni foto Zeneva 2017 10Vanda Dendrobium je podivné jméno pro podivně vyhlížející supersport - 11 - Vanda Dendrobium oficialni foto Zeneva 2017 11Vanda Dendrobium je podivné jméno pro podivně vyhlížející supersport - 12 - Vanda Dendrobium oficialni foto Zeneva 2017 12Vanda Dendrobium je podivné jméno pro podivně vyhlížející supersport - 13 - Vanda Dendrobium oficialni foto Zeneva 2017 13Vanda Dendrobium je podivné jméno pro podivně vyhlížející supersport - 14 - Vanda Dendrobium oficialni foto Zeneva 2017 14Vanda Dendrobium je podivné jméno pro podivně vyhlížející supersport - 15 - Vanda Dendrobium oficialni foto Zeneva 2017 15Vanda Dendrobium je podivné jméno pro podivně vyhlížející supersport - 16 - Vanda Dendrobium oficialni foto Zeneva 2017 16Vanda Dendrobium je podivné jméno pro podivně vyhlížející supersport - 17 - Vanda Dendrobium oficialni foto Zeneva 2017 17Vanda Dendrobium je podivné jméno pro podivně vyhlížející supersport - 18 - Vanda Dendrobium oficialni foto Zeneva 2017 18
Cílem konstruktérů elektrické Vandy je hmotnost maximálně 1 750 kg a schopnost akcelerace na stovku za 2,7 sekundy.

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.