Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Vanda Dendrobium je podivné jméno pro podivně vyhlížející supersport
8.3.2017 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Zvláštně pojmenované a zvláštně vypadající Dendrobium mnoho důvěry nebudí, jeho kredit však zvyšuje účast vývojářů z Williamsu.
Vypadá to, že singapurská společnost Vanda Electrics vsadila všechny svá aktiva do elektrické mobility a rozjela svůj business hned na několika frontách. Ve své nabídce už má miniaturní bateriově poháněný skútr Motochimp, momentálně připravuje produkci maličkého elektrického valníku Ant Truck a své nejvyšší ambice deklaruje skrze svůj první osobní automobil vypadající jako z jiného světa. Anebo alespoň jiného století.
Jmenuje se Dendrobium, což je odkaz na orchidej, kterou má tento stroj připomínat po otevření dveří a střešního panelu, které se odklápí proti směru jízdy, ale to jen na okraj. Mnohem zajímavější je, že Singapurci nespoléhali pouze na vlastní vývojové oddělení, ale oslovili také specializovanou firmu a to rovnou z nejvyšších pater motorsportu.
Konkrétně jednu z poboček britského týmu F1 - Williams Advanced Engineering, která je odpovědná třeba za Jaguar C-X75, Nissan Bladeglider, ale pomáhala také s vývojem Nissanu GT-R Nismo či monopostu Formule E. Jak velký byl její podíl při návrhu a konstrukci Vandy, přesně asi nezjistíme, víme však, že úkolem Williamsu bylo navrhnout kromě jiného pohon.
Původně se mluvilo o elektrickém pohonu s výkonem 1 500 koní a roztáčejícím kola zadní nápravy, tohle ale prozatím není příliš jednoznačné. Ian Cluett z Willamsu říká, že cílová hmotnost inženýrů podílejících se na stavbě je 1 750 kg, což by umožnilo vozu akcelerovat na stovku za přibližně 2,7 sekundy a dosáhnout maximální rychlost přes 320 kilometrů v hodině. Aby něco takového bylo při uvedené hmotnosti možné, auto těch patnáct set koní nejspíše opravdu potřebovat bude, dostane ale hned čtyři elektromotory, přičemž každý z nich bude roztáčet jedno kolo.
Konečné parametry to ale být nemusí. Výsledek bude do značné míry ovlivněn také průběžným vývojem akumulátorů, takže cílová hmotnost ve chvíli, kdy se automobil dostane do výroby, může být teoreticky o něco nižší. Právě kvůli váze jsou zde také karbon-keramické brzdy doplněné hliníkovými třmeny a ze stejného materiálu jsou též kovaná kola.
Koncept, který je momentálně k vidění, prozatím nemá plně funkční ani interiér, nicméně design libující si v šestiúhelnících vypadá, že je připraven do výroby. Třeba skořepinová sedadla jsou čalouněná kůží skotské firmy Bridge of Weir, zbytek kabiny pak zdobí průhledným lakem stříknutý karbon. Místo klasických zpětných zrcátek auto využívá kamery a tím výčet dostupných detailů asi končí.
Ačkoli se zdá, že projekt vzešel v podstatě z ničeho, realita je zřejmě poněkud jiná. Generální ředitelka singapurské společnosti Larissa Tan říká, že první návrh tohoto vozu byl na stoje již v roce 1996, jeho realizaci však umožnily až v současnosti dostupné technologie a zásadně nižší ceny všech potřebných komponentů.
Navzdory tomu nečekávejte, že by Dendrobium mohlo být levnou záležitostí. Bude se vyrábět v malých počtech, zčásti v Británii, a přestože Larissa Tan cenovku neprozradila, proslýchá se ale, že by neměla být nižší než v přepočtu 30 milionů korun.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2017.
Cílem konstruktérů elektrické Vandy je hmotnost maximálně 1 750 kg a schopnost akcelerace na stovku za 2,7 sekundy.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 7 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejčtenější články
- Ostuda pro Evropu? Řadu místních hypersportů včetně nového vrcholného Ferrari překonává americký sporťák za pár milionů
22.10.2024 - Němci začali ve velkém tankovat syntetická paliva, i když jsou dražší. Snáz pak projdou STK
22.10.2024 - Audi dokázalo ze svého největšího moderního propadáku udělat 19 let po jeho zaříznutí ještě větší nesmysl
22.10.2024 - Nové Ferrari za 90 milionů předvedlo svůj zvuk. I nuda je silné slovo, není slyšet prakticky vůbec
22.10.2024 - Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva