Turecko zavedlo jednu z nejvyšších daní na auta na světě, i obyčejné Škody stojí miliony

Zdá se vám zdanění aut v některých zemích EU vysoké? Je, jak se ale říká kolem Blaníku, nikdy není tak špatně, aby nemohlo být ještě hůř. Nové turecké schéma je naprostý extrém.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Turecko zavedlo jednu z nejvyšších daní na auta na světě, i obyčejné Škody stojí miliony

28.8.2021 | Petr Miler

Turecko zavedlo jednu z nejvyšších daní na auta na světě, i obyčejné Škody stojí miliony

/

Foto: Škoda Auto

Zdá se vám zdanění aut v některých zemích EU vysoké? Je, jak se ale říká kolem Blaníku, nikdy není tak špatně, aby nemohlo být ještě hůř. Nové turecké schéma je naprostý extrém.

Jsme obdivovatelé aut a nadšení řidiči a logicky nejásáme nad tím, když si z nás stát dělá dojné krávy. Protože proč? Milovat auta, starat se o ně, „šlechtit je” a jezdit s nimi není v principu nic jiného než propadnout jakékoli jiné zálibě. Ukažte nám ale cokoli srovnatelného, kde musíte platit horentní sumy prakticky za cokoli, co s jejím provozem souvisí. Jeden příklad za všechno - paliva. Pokud milujete třeba psy, platíte z krmiv pro ně normální daň z přidané hodnoty, za „krmení auta” se platí tak nehorázná kombinace daní (dokonce je spotřební daň uvalena DPH, tj. platí se daň z daně), že jasnou většinu ceny tvoří jen odvody státu.

Je to v podstatě skandální, ale člověk si zvykne na všechno, a tak bereme jako normální i toto. Útěcha? Není, tedy jedna ano, bohužel ale není pozitivní - i když nám už zdanění v České republice přijde vysoké, na západ od našich hranic je obvykle ještě vyšší. Ovšem i velmi drahé země EU, které si přimýšlí další daně k ceně aut, chtějí i po soukromnících silniční daně, daně z CO2 nebo zatěžují paliva takovými sumami, že benzin stojí přes 50 Kč za litr, jsou slabým odvarem proti tomu, co si dovolí v Turecku.

Proč se zrovna tato, relativně chudá země s docela rozvinutým automobilovým průmyslem rozhodla zaměřit právě na auta, netušíme, jejímu ekonomickému vývoji to může stěží prospívat. Tak či onak jsou tam daně dlouhodobě vysoké a loni se je Turecko rozhodlo ještě zvýšit. Psali jsme o tom, nebyli jsme ale zcela přesní, neboť i v Turci aplikují bizarní kombinaci daní a tzv. Zvláštní spotřební daň (SCT) ještě daní tamní DPH na základě neuvěřitelně složitého schématu. A protože jej asociace výrobců ACEA detailně rozvedla ve svých tiskových materiálech, dovolíme si vše upřesnit.

V kostce jej shrnuje tabulka níže, pokud to ale máte raději slovy, vězte, že zdanění začíná na 45 % SCT pro auta s cenou pod 85 000 tureckých lir (TRY) a objemem motoru pod 1,6 litru. Tato cena znamená asi 220 tisíc Kč, takový vůz skoro neexistuje, a tak téměř veškerá nabídka spadne přinejmenším do ještě zásadně krutějšího pásma pro vozy s cenou od 130 000 TRY (asi 335 tisíc Kč, to je dnes i skoro každá Fabie), kde SCT činí 80 %. Všechno? Co vás nemá, tohle se ještě daní DPH ve výši 18 %, která se ovšem nepočítá jen se vstupní ceny, ale z ceny zboží + SCT.

Jinými slovy, i za úplně nejobyčejnější auta v Turecku zaplatíte neskutečných 112,4 % na daních navíc. Představte si třeba takovou Scalu za 400 tisíc korun, to není žádný luxus, spíše pomalu základ. Za tu v Turecku dáte přibližně 850 000 Kč.

Kdyby to skončilo zde, dobře, ještě by se to nějak dalo, třeba v Dánsku není situace drasticky jiná. Ovšem tady jsme jen na začátku. Stačí, aby se cena pohybovala nad 170 tisíci TRY (440 tisíc Kč) a objem motoru mezi 1,6 a 2,0 litru, to přece není pořád nic, snadno Octavie 2,0 TDI. Přesto jsme se zdaněním na 150 % SCT (vážně) a 195 % celkem. Tak jste si vybrali hezčí dieselovou Octavii Style za 700 tisíc netto? Bingo, v Turecku ji máte za 2 065 000 Kč, obyčejnou oktávku.

Dostat se tedy s cenami škodovek na 3 a více milionů korun není problém, ani to ale není strop. Stačí se posunout s objemem motoru nad 2 litry a s cenou nad stále stejnou mez a jste na 220 % SCT a 277 % celkového zdanění. Je libo třeba VW Touareg 3,0 TDI, což je pořád stěží nějaký superluxus pro bohaté s cenou 2 miliony bez daně? V Turecku přijde na více jak 7,5 milionu korun. A ani nechceme domýšlet, co tam budou stát Porsche, Ferrari a podobná, už skutečně drahá exotika.

Turecko je tak rozhodně premiantem zdanění aut mezi velkými zeměmi, neznáme jinou takovou, kde by auta podléhala tak extrémním odvodům. A tamní praxe je zcela nesrovnatelná s tou naší. Jestli to pro vás bude nějaká úleva, nevíme, pojem „turecké hospodářství” ale zjevně stále neztratil nic na svém významu - něco takového tamní ekonomiku prostě musí ubíjet, i kdyby nechtělo.


Turecko zavedlo jednu z nejvyšších daní na auta na světě, i obyčejné Škody stojí miliony - 1 - Zdaneni aut Turecko 2021 tab 01
Schéma zdanění aut v Turecku je mimořádně kruté, méně než dvojnásobek skutečné ceny tam zaplatíte za máloco. Grafika: Autoforum.cz, Zdroj dat: ACEA

Turecko zavedlo jednu z nejvyšších daní na auta na světě, i obyčejné Škody stojí miliony - 2 - Skoda Octavia IV 20 TDI test CT ilu 01Turecko zavedlo jednu z nejvyšších daní na auta na světě, i obyčejné Škody stojí miliony - 3 - Skoda Octavia IV 20 TDI test CT ilu 03Turecko zavedlo jednu z nejvyšších daní na auta na světě, i obyčejné Škody stojí miliony - 4 - Skoda Octavia IV 20 TDI test CT ilu 06Turecko zavedlo jednu z nejvyšších daní na auta na světě, i obyčejné Škody stojí miliony - 5 - Skoda Octavia IV 20 TDI test CT ilu 10Turecko zavedlo jednu z nejvyšších daní na auta na světě, i obyčejné Škody stojí miliony - 6 - Skoda Octavia IV 20 TDI test CT ilu 14Turecko zavedlo jednu z nejvyšších daní na auta na světě, i obyčejné Škody stojí miliony - 7 - Skoda Octavia IV 20 TDI test CT ilu 15
Docela normální Škoda Octavia 2,0 TDI tam pak snadno přijde na více jak 2 miliony, drahé škodovky klidně na 3. Ilustrační foto: Škoda

Zdroj: ACEA, Inspirace: Jalopnik

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše