Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
V pekle sněží? Lexus odhalil nové sportovní auto s manuální převodovkou, i šéf Toyoty na něj kouká jako vrána
19.7.2024 | Petr Prokopec
A to se „podle něj” jmenuje, takže v jeho vzniku měl prsty. Inu, Akio Toyoda soustavně dokládá, že je velký automobilový nadšenec a o zajímavý stroj se dokáže postarat i pod hlavičkou tak usedlé značky.
Na sklonku loňského roku Lexus přišel s vůbec nejmenším modelem ve své historii. S délkou 4 190 milimetrů je totiž SUV LBX ještě o 20 centimetrů kratší, než byl svého času hatchback CT. Není to však až tak překvapivé, neboť Japonci dali dohromady v podstatě „pouze“ s luxusnější verzí Toyoty Cross Yaris. Oproti originálu ovšem poněkud natáhli rozvor z 2 560 na 2 580 mm. Kromě toho se značka rozhodla trochu zatlačit zpátky čelní sloupky, aby kapota motoru na první pohled působila jako nekonečně dlouhá a kabina pro změnu jako poměrně skromná.
LBX dosud bylo k mání pouze s hybridním pohonem, který byl tvořen atmosférickou tříválcovou jedna-pětkou roztáčející přední kola. S tím ji pak napomáhaly buď jeden, nebo dva elektromotory. V případě druhé zmíněné verze tak bylo možné počítat s elektrickým systémem 4x4, nicméně navzdory tomu, že jednotka u zadní nápravy produkuje dodatečných 6,8 koně, systémový výkon pokaždé činí 136 koní. Spárován je s automatickou převodovkou CVT a nikl-metal hydridovými bateriemi o kapacitě 5 Ah. Takže jde o skutečně skromný hybrid.
Nově se ovšem Japonci rozhodli, že nabídku pohonných jednotek rozšíří o přeplňovanou tříválcovou jedna-šestku z Toyoty Yaris GR. Tato pohonná jednotka pak byla naladěna na 304 koní a 400 Nm točivého momentu, který máte k dispozici od 3 250 otáček. Co je ovšem klíčové, přenos výkonu na všechna čtyři 19palcová kola je možné realizovat skrze šestistupňový manuál či osmistupňový automat. Neděláme si legraci, v roce 2024 je venku nový sportovní Lexus s ručním řazením, to je skoro neuvěřitelné. S ním nejenže pobaví, ale také váží skromných 1 440 kg, s automatem je o třicet kilogramů těžší.
Lexus dále zmínil, že zrychlení na stovku proběhne za 5,2 sekundy, maximální rychlost neznáme. Zůstaňme ale u manuálu, který evidentně fascinuje i šéfa mateřské Toyoty, která se o vznik vozu zasadil. Podle něj vás má trojice hliníkových pedálů daleko víc propojit s vozem, který se v nové verzi dočkal i nárazníků s většími otvory, jenž zlepšují chlazení i aerodynamiku. Transformaci oproti výchozímu provedení pak dotvářejí 19palcové kované ráfky.
LBX v této kombinaci bude nabízeno pod názvem Morizo RR, čímž je odkázáno právě na prezidenta značky Akio Toyodu, kterému se říká Morizo. Ten po technicích výslovně považoval, aby sportovní provedení utužilo dialog mezi vozem a jezdcem, který tak bude mít neustále úsměv na tváři. Proto se ostatně vpředu objevuje technologie REDS (Response-Enhancing Damping Structure), která uzpůsobuje tlumiče stavu povrchu vozovky. Aby však vůz působil jako Lexus, byl vůči Toyotě utlumen zvuk a vibrace motoru. Toyoda dostal, co chtěl, přesto máme pocit, že na oficiálních materiálech na auto kouká jako vrána - v tom jsme s ním zajedno.
Automobilka objednávky vozu odstartovala dnešním dnem, na předání prvních kusů pak dojde již v srpnu. To je docela kalup, navíc japonská klientela kromě standardního Lexusu LBX Morizo RR může sáhnout ještě po edici Bespoke Build. Ta je limitována počtem 100 kusů, přičemž jednotlivé kusy budou lidem přidělovány loterií. Na rozdíl od běžné produkce si přitom mohou zvolit jakoukoliv barvu pro interiér včetně specifických bezpečnostních pásů či ozdobného prošívání.
Do Evropy by se přitom Morizo RR mělo dostat v příštím roce. S jakými cenami bude moci našinec počítat, je zatím ve hvězdách. Nicméně standardně u nás LBX startuje na 770 tisících korun. V Japonsku je přitom nová verze k mání od 6 500 000 yenů (cca 958 450 Kč), respektive od 7,2 milionu JPY (1 061 650 Kč) v případě verze Bespoke Build. Na takovou „láci“ ale zapomeňte, místo toho si připravte spíše něco blíže k 1,3 milionům korun.
LBX Morizo RR je prvním Lexusem od dob IS 220d, u kterého si Evropané budou moci užít manuální řazení. Na SUV s 304 koňmi ale u nás bude třeba vyčkat až do příštího roku. Foto: Lexus
Zdroj: Lexus
Bleskovky
- Ferrari ještě s motorem V12 bez turba změřilo síly s vrcholnou Godzillou, je to testament jedné automobilové éry
16.10.2024 - Fiat v záchvatu zoufalosti srovnává neprodejnou elektrickou pětistovku s Teslou Cybertruck, je to absurdní
14.10.2024 - Chris Harris si nechal přečalounit své beztak unikátní BMW M5 látkou místo kůže. Fajn, ale co ten materiál? A barva?
14.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- MS-Superbike a Supersport jdou do finále včera 16:00
- Pre Phillip Island: Lídry jsou Martin a Ogura, mistrem už Alonso včera 10:00
- Finále sezóny WorldSBK - časový program 16.10.2024
- Triumph Speed Twin 900 2025: s novým podvozkem 16.10.2024
- Opět brzké ranní vstávání: Časový program GP Austrálie 16.10.2024
Nejnovější články
- Tragický požár v soukromé garáži vyvolaný nejspíš zkratem zničil jednou ranou 30 aut včetně klasického Mercedesu
před hodinou - Někdo najel 600 tisíc km s malým „pežotkem”. Víc nevhodné auto neznáme, přesto je v pozoruhodném stavu
včera - Další rána pro elektrická auta. 34 procent jejich majitelů v Německu se vrací ke spalovacím vozům, opačným směrem nemíří skoro nikdo
včera - Dobrá zpráva pro staromilce, Toyota Supra s šestiválcem a manuálem neskončí, ani když BMW zařízne svou Z4
včera - Honda už někde skončila s benzinovými sekačkami na trávu, elektrické náhrady jsou ještě větší nesmysly než auta
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 10.18. 06:36 - Brus
- S větrem ve vlasech.... 10.18. 00:42 - M.Z.
- BMW Divize 10.17. 22:47 - Kristiaos
- Opravná sada na třmeny 10.17. 21:02 - maroked
- Policejní kontroly a měření 10.17. 19:53 - řidičBOB
- Audi A4 kabrio - oprava střechy 10.17. 10:08 - Thavok
- Jaké jsou skutečné možnosti příštího auta? 10.17. 04:32 - GeraldTyler
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.16. 08:12 - pavproch