Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
V ČR začal sloužit unikátní švédský náklaďák. Je jediný takový na celém světě
6.10.2018 | Petr Prokopec
Není obvyklé, abychom v České republice měli něco světově unikátního, pakliže to u nás také nevzniklo. Tento technicky jedinečný švédský stroj je ale výjimkou, slouží v Hradci Králové.
Nákladním vozům se věnujeme pravidelně a ještě častěji se rádi podíváme na zoubek těm speciálním. Tentokrát vám jeden takový stroj můžeme přiblížit s ještě větší radostí, neboť vůbec poprvé nastoupil do služby v České republice, třebaže je původem ze Švédska. Stvořila jej tamní Scania a vidět jej v akci zatím budete moci jen v Hradci Králové. S ohledem na řadu výhod se ale dá předpokládat, že tento o zametací vůz čeká nasazení i v dalších městech, nejen českých.
Čím je tento stroj tak unikátní? Na první pohled vůbec ničím, zametací vůz nadále vychází z tzv. P-série. Postaven je tedy na základech Scanie P 280, kdy číslice v názvu vozu odkazuje na výkon 6,7litrového šestiválce. Tato pohonná jednotka nahradila předchozí devítilitr, vůči němuž se vyznačuje nejen větší ekologičností (SCR alias vstřikování močoviny zde nechybí), ale především nižší hmotností (600 vs 960 kg).
Moderní agregát doplňuje stejně jako u toho starého automatická převodovka OptiCruise, přičemž právě s ní je ona unikátnost spojena. Dosud totiž byl hydrostatický pohon nástavby, tedy onoho systému čistícího silnice, spojen s pomocným agregátem a manuální převodovkou. Nově ale byla skrze automat OptiCruise připojena i nástavba OptiFant vyrobená švýcarským Bucherem.
„Toto spojení nabízí řadu výhod. Mezi ty největší patří možnost dosažení plazivých rychlostí už od 0,5 km/h, jednoduchá obsluha pro řidiče vozidla, nižší servisní náklady, spotřeba, emise a hlučnost,” říká Jaroslav Bezděkovský ze Scanie. Že přitom nejde jen o pouhé marketingové klišé, vyplývá vlastně z logicky věci - místo složitého duálního ústrojí je tu jen jedno.
Jak jsme zmínili již v úvodu, vůz se bude starat o čisté komunikace v Hradci Králové. K tomu mu napomůže právě ona nástavba, která počítá se schránkou o objemu osmi metrů krychlových na zametené nečistoty i nádrží na 2 150 litrů vody. Dále je vybavena dvojicí kruhových výsuvných kartáčů o průměru 700 mm, jedním válcovým o délce 1 500 a soustavou trysek. Celkový záběr pak činí 3 900 mm.
Až tedy při procházce po Hradci uzříte zametací auto, kterým jinak stěží věnujete pozornost, zbystřete. Čest možná budete mít s unikátem, který zatím neslouží nikde jinde na celém světě...




Hradec Králové se dočkal světového unikátu, právě zde bude totiž nejdříve sloužit speciální Scania P 280
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
před 9 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 10 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
včeraLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
včeraRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 23:27 - rhinos
- Cyklistické vlákno 04.21. 22:25 - Kavis
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321