V Číně začal sloužit první „létající vlak”, pohled na něj i z něj mate smysly

Jako by Číňané museli mít vždy něco extra, dali za vznik vlaku, který ani tak nejezdí po kolejích, jakožto „létá” na koleji. Vidět jej v pohybu je neobvyklé a dívat se na svět z něj je prý podobné.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

V Číně začal sloužit první „létající vlak”, pohled na něj i z něj mate smysly

9.7.2021 | Petr Miler

V Číně začal sloužit první „létající vlak”, pohled na něj i z něj mate smysly

/

Foto: Fitsco

Jako by Číňané museli mít vždy něco extra, dali za vznik vlaku, který ani tak nejezdí po kolejích, jakožto „létá” na koleji. Vidět jej v pohybu je neobvyklé a dívat se na svět z něj je prý podobné.

Připusťme, že vlaky nejsou těmi nejvíce „cool” a „trendy” dopravními prostředky, jaké si člověk dokáže představit. Jistě, přesuny něčím jako TGV nebo Šinkansenem mohou být zajímavé, nakonec ale stejně omrzí - jsou to pořád vlaky, jen rychlejší. Číňané, kteří neustále budují sítě rozličných železnic, ale neopouští snaha vlaky zaujmout, a tak do provozu uvedli další novinku.

Říká si létající, vzdušný nebo nebeský vlak, oficiálně Dayi Air-Rail a sloužit začal ve městě Čcheng-tu, metropoli jihozápadu Číny. Z některých pohledů se může zdát, že vzduchem skutečně létá, ale není to tak úplně pravda. Jen na místo kolejích, po kterých by jezdil, je tu jedna „kolej”, na které je zavěšen. Nemá tedy klasická kola a další obvyklé prvky vespod, neboť vše nezbytné pro pohyb se nachází nahoře.

Číňané si od novinky jednak slibují, že zaujme turisty sama o sobě, nejde ale jen o to. Díky absenci tradičních spodních partií nabízí prosklené tři strany, tedy oba boky a spodek. Z vlaku je tedy vidět nejen do stran, ale i dolů, což má umožnit neopakovatelné pohledy na město pod dráhou. Lidé, kteří s novinkou měli tu čest, tak říkají, že doslova mate smysly - není obvyklé vidět vlak jezdit bez kolejí a už vůbec není obvyklé vidět z něj dolů na zem.

Firmy Zhongtang Air Rail Technology a Fitsco, které mají vznik nového vlaku na svědomí, se drží trochu více při zemi, když říkají, že jejich dílo vypadá jako velká panda skákající ze stromu na strom. Pouze o show tu ale nešlo - podle výrobců jde o řešení, které provozně strojí pouze osminu až šestinu nákladů potřebných na provoz metra. A to i díky tomu, že soupravy jsou velmi lehké - vyrobeny byly z karbonového kompozitu a pěny.

Nová dráha je tak titulována též dnes módním slovem „udržitelná”, neboť se s malou energetickou náročností pohybuje za pomoci elektřiny vyrobené údajně z čistě obnovitelných zdrojů. Zatím obsluhuje dráhu dlouhou jen 11,5 km, což stačí na to, aby smysluplně fungovala jako lákadlo na turisty. Zda se osvědčí i jako dopravní prostředek per se, ukáže až čas.


V Číně začal sloužit první „létající vlak”, pohled na něj i z něj mate smysly - 1 - Air Rail Sky Train Cina Fitsco 01V Číně začal sloužit první „létající vlak”, pohled na něj i z něj mate smysly - 2 - Air Rail Sky Train Cina Fitsco 02
Dílo firem Firmy Zhongtang Air Rail Technology a Fitsco už jsme na prezentačních fotkách mohli vidět dříve, nyní jej můžete spatřit už i „sloužit lidu” na 11,5kilometrové dráze v Čcheng-tu. Foto: Fitsco

Zdroj: CGTN

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše