Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Uzavření továren stojí VW 55 miliard týdně, propouštění je podle šéfa asi nevyhnutelné
29.3.2020 | Petr Miler
Někteří stále mají pocit, že současná omezení většiny lidských aktivit jsou něco jako dovolená, po které se vrátíme k běžnému životu a bude to jako dřív. Nebude, navíc pořád není jasné, kdy to vůbec nastane.
Nacházíme se uprostřed bezprecedentní etapy existence tohoto světa. Ještě nikdy v historii nezasáhl Zemi taková událost, která by v rozmezí několika týdnů změnila způsob života většiny lidí. Současná pandemie koronaviru a omezení přijatá proti jejímu přijetí mění nejen to, co zrovna teď dělá každý z nás, ale bude mít i dalekosáhlé ekonomické dopady.
Nehodláme diskutovat o tom, že přijatá opatření jsou potřebná, spíše bychom byli naklonění tomu, aby byla ještě přísnější a měla jasněji daný časový rámec. Současné polovičaté restrikce, kdy někteří nemohou dělat prakticky nic a jiní se stravují v závodních jídelnách, jako by se nic nedělo, obtížně povedou k rychlému zamezení šíření nemoci, zvláště když se pořád nikdo nepokouší důkladně testovat potenciálně nakažené a v reakci na výsledek minimalizovat riziko dalšího šíření. Uzavření téměř všeho třeba na dva měsíce by bolelo, ale aspoň by bylo téměř jisté, že většina problémů zmizí. Takto jen doufáme, že se to stane, problémy se ale ve skutečnosti mohou táhnout ještě dlouho a být nakonec ještě dražší.
Jak moc? To nastiňuje situace koncernu VW, který v obavách o zdraví svých zaměstnanců, snížené poptávce a omezeným dodávkám komponentů zastavil výrobu ve většině svých továren na celém světě. Udělal to už dříve doufajíc, že by na začátku dubna mohl výrobu opět spustit, nyní ale oznámil prodloužení odstávek na neurčito, nejméně pak do poloviny dubna. Kolik takové opatření stojí? Podle samotného šéfa firmy jde o 2 miliardy Eur týdně, tedy 55 miliard korun.
To jsou obrovské peníze, které si ani tak velká a zisková společnost nemůže dovolit vydávat donekonečna. Navíc není zdaleka sama, v tuto chvíli nejede naplno prakticky žádná automobilka a není to zdaleka jediný zasažený sektor. Cestovní ruch skoro neexistuje, nevyrábí se kde co a ani fungující sektory, jako třeba výroba energií, nemají zdaleka vystaráno, protože poptávka po jejich produktech je oproti normálu zlomková. To není dovolená, ale nezměrná ekonomická rána, ze které se svět bude vzpamatovávat ještě dlouho.
Šéf VW Herbert Diess k tomu řekl, že automobilka hledá způsoby, jak výrobu znovu rozjet, ale zatím nemá řešení. Ochranných pomůcek pořád není dost ani pro zdravotníky, natož pak pro dělníky v továrnách. Vedle nich by VW potřeboval spoustu desinfekce (též nedostatkové zboží) a úpravu fungování výrobních linek, aby lidé byli od sebe v dostatečné vzdálenosti. Proto také není řešení v dohlednu a pokud bychom si my měli vsadit na další vývoj, pak Němci většinu svých továren neotevřou do konce dubna - třeba v USA se to zdá být nereálné už teď.
Prakticky všichni výrobci tak oznámili prodloužení odstávek - ti optimističtější, jako třeba Ferrari, do 14. dubna s možností prodloužení, méně optimističtí, jako třeba Toyota, do 20. dubna opět s podmínkou. A s ohledem na výše zmíněné hromadně sahají po úvěrech - VW říká, že má zajištěné zdroje ve výši 20 miliard Eur, Daimler 10 miliard, úvěry si ale vzali i FCA, Toyota, Ford nebo GM.
Je navíc třeba říci, že až hrozba šíření koronaviru více nebo méně pomine (a jednou se to jistě stane), poptávka po autech nebude tak vysoká. Znovu Herber Diess tak řekl, že zvládnout tuto krizi bez propouštění je zřejmě nemožné, pokud nepřijde „ostrá intervence”. Tím naráží jednak na mdlá opatření přijatá v Německu („Disciplína, kterou jsme měli v Číně, zatím nemáme v Německu,” uvedl Diess) a jistě naráží i na vládní pomoci, které přicházejí a přijdou. Jenže ani nezměrná podpůrná opatření, jako je americká 2bilionová náplast, nemají šanci zhojit všechny rány. A pokud, tak určitě ne všude na světě, VW má 124 továren v řadě zemí po celém světě.
Připravme se tedy na horší časy, tohle bude bolet i u nás. V případě aut to může některým modelům také zhoršit jejich vyhlídky na další existenci, neboť na trh přichází v době, kdy se svět zajímá o něco jiného. Škodu Octavia IV nebo Teslu Model Y jmenujme mezi nimi, lehké to ale nebude mít ani VW Golf VIII a další novinky posledních týdnů, které scházejí z očí více, než by měly.






Koronavirus zavřel automobilové továrny prakticky všech významnějších značek. Následky jsou bolestivé a vyhlídky chmurné
Zdroje: Auto News, Reuters
Bleskovky
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 6 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
Bugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
před 2 hodinamiJedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
před 4 hodinamiDalší velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
před 5 hodinamiMini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 6 hodinamiČíňané jdou úplně opačným směrem než Evropané, ukázali další novinku s unikátním osmiválcem vlastní výroby
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva