Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Už se ví, jaké pneu mělo nejrychlejší auto světa, 533 km/h neměly zvládnout žádné
24.10.2020 | Petr Prokopec
Po léta jsme slyšeli, že žádné auto jedoucí byť „jen” 500 km/h neuvidíme, protože neexistují pneumatiky, které by takovou rychlost zvládly. A najednou tu máme vůz jedoucí ještě o dost rychleji. Jak je to možné?
K rekordu SSC North America se nejspíše ještě nějakou chvíli budeme vracet. Je to pochopitelné, Tuatara je vůbec prvním produkčním vozem světa, který se dokázal dostat na 500 km/h, navíc tuto metu i citelně překonal. Stalo se tak přitom bez podpory obrovského koncernu a navíc bez jakýchkoliv dodatečných úprav. Navíc na veřejné silnici, kde závodník Oliver Webb nastoupil do již prodaného zákaznického vozu, zašlápl plynový pedál a ve třetí rozjížďce dosáhl neskutečného tempa 532,8 km/h.
Webb přitom posléze dodal, že problémy mu dělal hlavně silný boční vítr, který jej dokonce v jednu chvíli posunul o dva jízdní pruhy vedle. To se navíc stalo pouhých deset dnů poté, co jeho krajan, Brit Zef Eisenberg zemřel při pokusu o stanovení dalšího z rychlostních rekordů. Nikdo se tak vlastně závodnímu jezdci nedivil, že byl z incidentu poměrně rozhozený. Zvláště když jeho manželka je těhotná a v lednu očekává narození prvního potomka.
Působivé okolnosti tím ovšem nekončí. Sám tvůrce vozu Jerod Shleby totiž odhalil, na jakých pneumatikách auto překonalo všechny dosavadní rekordy. Žádné takové obutí přitom nemělo existovat, a tak bylo otázkou, zda nějaké bylo vyvinuto přímo pro SSC. Jenže není tomu tak, vůz vše zvládl na standardních pneumatikách Michelin Pilot Sport Cup 2. To je znovu značný rozdíl vůči Bugatti, které svůj Chiron Super Sport 300+ osadilo zakázkovou variantou, jenž měla zesílené bočnice. Na druhé straně je však nutné připomenout, že hypersport z Molsheimu se hmotností blíží ke dvěma tunám, zatímco Tuatara váží bez paliv, maziv a řidiče pouhých 1 247 kg.
Michelin přitom již loni variantu se zesílenými bočnicemi otestoval a zjistil, že by bezpečně měla zvládnout až 510 km/h. Bugatti se tedy mohlo bez obav dostat na oněch 304,77 mil v hodině (490,48 km/h). SSC nicméně oproti tomu použilo ono standardní provedení, jehož oficiální certifikace končí o poznání níže. Americká automobilka tedy musela nejprve přistoupit k vlastním testům, aby se ujistila, že pod tlakem nedojde k jejich deformaci či rovnou k roztržení.
Jak ale již víte, vše nakonec proběhlo zcela bez problémů. Tuatara si dokonce po celý den vystačila pouze s jednou sadou pneumatik, což obdivuhodnost celé věci jen umocňuje. SSC pak přistoupilo vůči standardním podmínkám k jediné změně, pláště totiž naplnilo dusíkem namísto běžného vzduchu. Zároveň byl navýšen tlak uvnitř pneumatik, tím ale veškeré zásahy skončily. Karbonová kola jsou pak opět zcela standardní.
Díky tomu všemu je před SSC třeba smeknout klobouk ještě hlouběji, zvláště když americká automobilka stále ještě nedosáhla úplného maxima vozu. Webb totiž po rekordní jízdě uvedl, že se dostal pouze na svůj limit, nikoliv na limit vozu. Je tedy dost možné, že zakrátko se Tuatara stane také prvním produkčním vozem světa, který pokořil metu 550 km/h. Že u toho znovu budou pneumatiky Michelin, asi netřeba dodávat, Francouzi se po předchozím úspěchu jistě rádi hodí do placu i něco upraveného přímo na míru Tuataře.
SSC Tuatara zvládlo až 532,8 km/h na zcela standardních pneumatikách Michelin Pilot Sport Cup 2, i když takové neměly tak vysokou rychlost nikdy zvládnout. Foto: James Lipman/SSC North America
Zdroj: Car Throttle
Bleskovky
- Jeremy Clarkson si utahuje z tak oblíbené fotky Lewise Hamiltona u Ferrari, dál nevěří v jeho úspěch
včera - Lewis Hamilton se poprvé ukázal v rudo-žlutých barvách Ferrari a „zlomil internet”, reakce ukazuje hlavní důvod jeho přestupu
24.1.2025 - Genius noci v Lamborghini zkusil s autem projet skrz výsuvné patníky. A dělal to tak dlouho, dokud neměl auto na kaši
22.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jacob Roulstone zmešká začátek sezóny 2025 kvůli zranění včera 10:05
- Kteří testovací piloti testují Bimota KB998? 25.1.2025
- Harley-Davidson: dvanáct novinek pro rok 2025 24.1.2025
- Konec Kove v MS-SSP 300 24.1.2025
- Za deště v Jerezu kraloval Jonathan Rea 23.1.2025
Nejnovější články
- Zákazník BMW si převzal limuzínu řady 7 v této odvážné specifikaci, jasně ukazuje největší vadu posledních novinek značky
včera - Ani Brity už nebaví lži o efektivitě hybridů. „Jsou k ničemu a je čas, abychom to akceptovali,” říkají bez okolků
včera - Mercedes nepochopil nic. Trápící se třídu S chce spasit interiérem z ještě většího propadáku, nedává to smysl
včera - Už zapomínaná francouzská silniční raketa je k mání dodnes nejetá. Je tak vzácná, že ji bez uzardění prodává dealer Ferrari
včera - Pokud už nějaké elektrické auto opravdu chcete, vyhněte se novým, rok stará se prodávají i za míň než polovinu původní ceny
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 01.26. 21:58 - vasco
- Onboard videa 01.26. 21:48 - Předseda
- Škoda Auto obecně 01.26. 21:34 - Předseda
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.26. 21:29 - Předseda
- Hon na piráty 01.26. 13:47 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 01.26. 13:36 - pavproch
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 01.26. 13:01 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.26. 12:25 - petr_riha