Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Už i VW otáčí. „Veřejná debata kolem elektromobilů je teď poněkud kritická,” přiznává šéf, vyhráno ale zdaleka není
15.3.2024 | Petr Miler
Rétorika ve stylu „nemožné do druhého dne a zázraky na počkání” Volkswagen ve stínu současné reality zřetelně přešla. Svých absurdních elektrických ambicí se ale pořád tak úplně nevzdává.
V uplynulých dnech jsme hned dvakrát rekapitulovali aktuální neúspěchy Volkswagenu na poli elektrických aut. Jejich prodeje jsou v tuto chvíli tak nízké, že se EU vynucovaný odbyt plánovaný pro rok 2025 jeví být zcela utopickým a automobilka zrušila už připravenou výrobu klíčového modelu ID.3 ve své domovské fabrice. I v těch zbývajících jich dělá příliš mnoho
Nelze to ignorovat, jak bylo možné vycítit z představení dalších záměrů automobilky na prezentaci výsledků za loňský finanční rok. Volkswagen nyní uvádí, že na elektromobily „hledí z dlouhodobého hlediska” a říká, že nadále plánuje vyhovět různým potřebám zákazníků. To nezní jako obrat o 180 stupňů, je to ale zřetelné otáčení a změkčení vyjádření z předchozích let. Ještě loni automobilka nedávala prostor k ničemu jinému než co nejrychlejšímu přechodu jen na elektrické vozy.
Změna přístupu je patrná i ze slov finančního ředitele Volkswagen Arna Antlitze, který v debatě navazující na výroční tiskovou konferenci uvedl: „Jsme si velmi dobře vědomi toho, že současná veřejná debata okolo elektrické mobility je poněkud kritická.” Něco takového si ještě nedávno VW odmítal připustit, vyhráno v posunu firmy zpět směrem k racionalitě ale stále není. „Jsme pořád přesvědčeni, že budoucnost bude elektrická,” dodal Antlitz.
Člověk se samozřejmě musí ptát, o jak vzdálené budoucnosti VW hovoří, ta nejbližší to ale zcela jistě není. Automobilka se aktuálně připravuje na „velké výzvy” spojené s ochlazením zájmu o elektrické vozy, plánovaným snižováním nákladů a chmurnými prodejními vyhlídkami na další období. Letos tedy plánuje představit přes 30 nových modelů, které nebudou jen elektrické - půjde o kombinaci vozů se spalovacím motorem, hybridů a elektromobilů.
Navzdory této ofenzívě VW čeká pokles růstu prodejů nových vozů na 5 % a nechává si prostor pro ještě horší výsledek, kdyby se zájem o elektrické modely dál propadal. Optimismus ale firmu neopouští: „Jsme přesvědčeni o roce 2024 navzdory utlumeným ekonomickým vyhlídkám a silné konkurenci,” řekl k letošku šéf koncernu VW Oliver Blume s tím, že doufá hlavně v pozitivní vývoj USA, Číně a Mexiku. Volkswagen si prý provozními změnami „udělal doma pořádek” a se svými novými modely směřuje k růstu.
Měně optimistický je ale šéf Volkswagenu coby značky, na jejíchž výsledcích se propad elektrických prodejů projevuje nejzřetelněji. Automobilka má problém s tím, že cpe spoustu peněz do elektromobilů, které jsou samy o sobě ztrátové, současně ale nedokáže svými prodeji spalovacích modelů vydělat dost peněz na to, aby tyto minusy pokryla. „S našimi vozy nevytváříme dostatečný zisk, abychom mohli transformaci financovat z vlastních zdrojů,” uvedl Schäfer polopaticky na intranetu společnosti ve sdělení pro zaměstnance už dříve zmíněném Bloombergem. „Ostatní výrobci by v takové situaci zavřeli,” dodal.
Volkswagen nezavírá, své plány by ale přehodnotit měl. A jistě to dělá, po našem soudu ale příliš pozdě a příliš málo. Dál tak pokračuje ve své léta kritizované hazardní hře, kdy nepracuje ani tak s požadavky trhu jako spíše s požadavky regulátorů. Podle nás se mu to v dlouhodobém horizontu nemůže vrátit v dobrém, až čase ale ukáže, kdo měl v této debatě pravdu.
Nejvyšší šéfové koncernu VW mluví o současné situaci firmy i jejím dalším směřování o poznání kritičtěji. Změnili tedy rétoriku i plány, pokud ale dál počítají s čistě elektrickou budoucností, je to z jejich strany pořád divoká a riskantní hra. Foto: Volkswagen
Zdroje: Volkswagen, Bloomberg Talks, Bloomberg
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 8 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 10 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 11 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 22:26 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie