Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Už i v Bruselu přišli na to, že elektromobily jsou pro Čechy moc drahé, nekupuje je skoro nikdo
14.4.2023 | Petr Miler
Dnešní cenu za brilantní postřeh získává další v Belgii sídlící organizace. Ta si v roce 2023 všimla, že v některých zemích bude nemožné prodat byť 10 procent elektrických aut, natož pak 100.
Se snahou ochránit své vlastní psychické zdraví sledují dění v české politice raději jen v rámci profesních povinností, a tak mi unikly některé vám možná známé detaily týkající se snižování počtu poboček i stavu zaměstnanců České pošty. Jedna má bývalá spolužačka z útlého dětství, která má tu smůlu, že dnes pracuje na pobočce pošty, která má být zrušena, mi sdělila, že jí vedení místo její současné práce na přepážce nabízí volnou pozici u vězeňské služby. Ačkoli je to tristní, musel jsem se hlasitě zasmát.
Ukazuje to, jak moc jsou dnes „ti nahoře” odtrženi od reality. V principu je samozřejmě hezké, že se snaží nepotřebným zaměstnancům nabídnout jiné uplatnění, ale přijde mi to jako nabízet raketovému vědci práci v masně. Dnes za přepážkou, zítra za mřížemi? Dnes roznáším poštu, zítra kakao bez chuti po „cépézetkách”? Je to absurdita non plus ultra, lovit tímto způsobem mezi zrovna mezi dámami zaměstnanými na poště se nemůže shledat s jakkoli větším úspěchem.
Být „daleko od skutečného světa” má ale i jiné následky. A jeden z nich dala tento týden najevo evropská asociace výrobců aut ACEA. Ta sídlí v Bruselu nedaleko míst, kde sídlí špičky Evropské unie, a jakkoli jde o nezřídka racionálně uvažující organizaci, také ta dala tentokrát najevo totální odtržení od reality. Po asi 10 letech, během nichž tvrdíme, že v zemích jako Česká republika nemohou být elektromobily funkčním řešením pro naprostou většinu lidí, „přišla” na to, že... v těchto zemích elektromobily nejsou funkčním řešením pro naprostou většinu lidí.
Ano, lepší pozdě nežli později, ale přesto. ACEA s velkou pompou vydala zprávu o tom, že „elektrická auta jsou pro mnoho Evropanů moc drahá”, přičemž konstatuje dobře známé či alespoň tušené. Podle dat organizace se ve více než polovině zemí EU prodá pouhých 9 procent všech nových elektromobilů dodaných do Evropy. „Tyto země se nacházejí především ve střední, východní a jižní Evropě,” uvádí ACEA s přímým odkazem na Českou republiku, kde elektromobily nekupuje skoro nikdo.
ACEA přišla také na to, že tu nebereme tolik peněz, neboť elektromobily prodejně neuspívají v zemích, „kde je průměrný čistý roční příjem 13 000 eur” (asi 302 tisíc Kč). 91 procent odbytu elektrických aut tak podle ACEA zajišťuje menší část Unie, zejména pak „pět zemí na severu a západě Evropy, kde je čistý roční příjem v průměru nad 32 000 eur” (asi 745 tisíc Kč). Abychom popsali celou skutečnost, elektromobily jsou dnes ekonomický nesmysl pro kohokoli - jsou komparativně velmi drahé na pořízení, jejich provoz nemá šanci vyjít podstatně levněji a vyhlídky na jejich dlouhodobé zachování hodnoty jsou mizerné. Ale jasně, pokud berete 60 nebo 70 tisíc čistého za měsíc, podobný rozmar si můžete dovolit snadno. Takovou možnost u nás ale má malé procento lidí, z nichž podstatná část beztak bude chtít maximum muziky za minimum peněz.
ACEA má ve svých řadách mnoho automobilek, které na elektromobilitu vsadily, takže nečekejte, že by nazývala věci pravými jmény - místo toho, aby chtěla svobodnější trh a hon za maximální efektivitou, volá po rozšíření dobíjecí infrastruktury. To je jistě faktor, který rozšíření pomůže, vysokou pořizovací cenu elektromobilů to ale neřeší ani v nejmenším. A popravdě řečeno nevíme, co by ji v dohledné době vyřešit mohlo - EU se dříve ureguluje k smrti, než aby přiznala, že šlápla vedle.
Škoda Enyaq a další elektromobily jsou samozřejmě skvělé. Takže žádný strach - že je ve většině zemí EU nekupuje skoro nikdo, vyřeší více přerozdělování a nové regulace. Foto: Škoda Auto
Zdroj: ACEA
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před hodinou - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 2 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva