Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní

(+ videa) Autopilot Kamazu se umí vyhnout překážce, zastavit před kopnutým míčem a nemá problém ani se sněhem a dalšími patáliemi.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní

21.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Autopilot Kamazu se umí vyhnout překážce, zastavit před kopnutým míčem a nemá problém ani se sněhem a dalšími patáliemi.

Ruská automobilka Kamaz pracuje na autonomním náklaďáku. Svět se to dozvídá u příležitosti prvních testů, na kterých byli přítomni novináři a také vedení značky. A oproti ostatním autopilotům má ten ruský jednu velkou výhodu - umí jezdit i za silného deště nebo na silnicích pokrytých sněhem. Informuje o tom ruský server Sputnik News, který je ovšem vlastněný vládou.

Testy proběhly v areálu Kamazu v Tatarstánu a autopilotní Kamaz musel napřed reagovat na stacionární překážky - a velmi malé v poměru k náklaďáku, se kterými si poradil. Také zastavil před míčem vykopnutým do jeho dráhy a před člověkem, který mu také křížil jízdní dráhu, jak vidno na fotografiích i na videu níže.

Náklaďák se pustil také do slalomu, který zvládl bez potíží, a podle dostupných zpráv zvládá též jízdu v konvoji a ostrá odbočení. Umí také pochopitelně rozpoznat lidi. „Dnes naše náklaďáky umí jezdit autonomně v rychlostech do 60 km/h, což by stačilo pro městský provoz. Během pár let zvládnou bezpečně jezdit bez řidiče v rychlostech okolo 80 - 90 km/h,” uvedla automobilka už koncem září.

Podstatnější ovšem je, že tenhle Kamaz zvládne jízdu i tam, kde mají silnice mizerně viditelné čáry či nemají čáry vůbec, a také, že umí jezdit na sněhu a za jinak zhoršených podmínek. Poslední video níže ukazuje, jakým způsobem autopilot Kamazu „vidí”, a na části vidíme jízdu po silnici s různým množstvím sněhu.

Na projektu autopilota s Kamazem spolupracuje už několik let Národní univerzita vědy a technologie, sídlící v Moskvě, a finančně, 300 miliony rublů (cca 110 miliony korun) jej podporuje ministerstvo vzdělání a vědy. Univerzita se stará o vývoj softwaru, který je založen na stereo-kamerách, díky nimž autopilot „vidí” před sebe. Také používá lidar pro určení vzdáleností překážek a má vzdálený "mozek" - přenosný počítač, kterým lze upravit programování. Další spolupracovník, firma Cognitive Technologies, vyvíjí umělou inteligenci, která má zajistit správné rozhodování systému v provozu.

Koupit si zatím tuto novinku nikdo nemůže, vývoj ještě není u konce, přesto už Kamaz údajně má několik předobjednávek. Zájem mají zejména těžařské společnosti a zemědělci, autopiloty by tedy u nich jezdily mimo veřejné silnice, leckdy i mimo silnice vůbec. Kdy tihle zájemci své stroje dostanou, zatím není známo; jinde už v podobných aplikacích autopiloty fungují, takže to nemusí trvat tak dlouho.

Rusové navíc nejsou první, kdo na podobné aplikaci pro nákladní vozidla pracují. Jak jsme mohli vidět v jedné z epizod Top Gearu (viz video níže), podobnou aplikaci založenou na stejných technologiích, tedy kamerách, Lidaru a GPS mapě, mají rozpracovánu i Američané. Že by se vrátily časy někdejší technické rivality?


Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 1 - kamaz autonomni nakladak 01Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 2 - kamaz autonomni nakladak 02Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 3 - kamaz autonomni nakladak 03Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 4 - kamaz autonomni nakladak 04Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 5 - kamaz autonomni nakladak 05Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 6 - kamaz autonomni nakladak 05aUž i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 7 - kamaz autonomni nakladak 05bUž i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 8 - kamaz autonomni nakladak 06Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 9 - kamaz autonomni nakladak 07Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 10 - kamaz autonomni nakladak 08Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 11 - kamaz autonomni nakladak 09Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 12 - kamaz autonomni nakladak 09aUž i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 13 - kamaz autonomni nakladak 10Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 14 - kamaz autonomni nakladak 11Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 15 - kamaz autonomni nakladak 12Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 16 - kamaz autonomni nakladak 13Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 17 - kamaz autonomni nakladak 14Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 18 - kamaz autonomni nakladak 15Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 19 - kamaz autonomni nakladak 15aUž i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 20 - kamaz autonomni nakladak 16Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 21 - kamaz autonomni nakladak 17Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 22 - kamaz autonomni nakladak 18Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 23 - kamaz autonomni nakladak 19Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 24 - kamaz autonomni nakladak 20Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 25 - kamaz autonomni nakladak 21Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 26 - kamaz autonomni nakladak 22Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 27 - kamaz autonomni nakladak 23Už i Rusové mají vůz s autopilotem. Tento Kamaz vidí víc než jiní - 28 - kamaz autonomni nakladak 24
Testu v areálu Kamazu přihlíželi novináři a vedení značky

Zdroj: Sputnik News

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše