Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Už i Korejci jdou proti proudu, u svého klíčového modelu nahradili základní turbomotor větší atmosférou
9.2.2024 | Petr Prokopec
Po letech živelného a často naprosto nesmyslného downsizingu motorů jsme svědky menší vlny opačného přístupu. Praktikuje ho i Kia, která nemá problém u klíčového modelu K5 nahradit základní jednotku 1,6 turbo motorem 2,5 bez turba.
Kia Optima páté generace, známá ve většině světa pod označením K5, byla představena již v roce 2019. Loni v říjnu pak došlo na facelift, který se týkal korejské verze a vozu přivál hlavně nová přední a zadní světla. V souladu s tím byly upraveny také nárazníky, zatímco dovnitř se nastěhovala dvojice 12,3palcových displejů. Po stránce mechanické však Korejci až tak aktivní nebyli, neboť si jen lehce pohráli s podvozkem, aby majitelům nabídli víc komfortu. V souladu s tím pak bylo vylepšeno i odhlučnění kabiny.
Po pouhých třech měsících se Kia rozhodla k vozu vrátit. Americké verzi, která bude debutovat na autosalonu v Chicagu, totiž nadělila nový motor. Překvapivě ovšem nedochází na nahrazení stárnoucí atmosféry přeplňovanou jednotkou, nýbrž na pravý opak. Padáka totiž dostala jedna-šestka T-GDi, přičemž místo ní bude novým základním agregátem 2,5litrový čtyřválec. Ten produkuje 193 koní, tedy o 13 více než menší motor. Točivý moment však klesl z 264 na 245 Nm.
Stejně jako vrcholné provedení GT, o jehož pohon se stará přeplňovaná verze dva-pětky naladěná na 294 koní a 422 Nm, počítá i základní Kia K5 standardně s osmistupňovým automatem. Mezi převodovkami je nicméně rozdíl, neboť s turbem jsou spárovány dvě spojky, zatímco atmosféra používá klasický konvertor točivého momentu. Zákazníci pak navíc v jejím případě budou moci tak jako u jedna-šestky sáhnout za příplatek po pohonu všech kol.
Většina dalších změn je přitom plně v souladu s korejským provedením. Máme tu tedy nová světla, jimž automobilka říká Star Map LEDs. Jejich komplikovanější tvar si logicky vyžádal úpravu nárazníků, mimo to Kia přepracovala také design a nabídku litých kol. Základ přitom používá 16palcové ráfky, zatímco výbava GT-Line již stojí na litých osmnáctkách. Pro vrcholné provedení GT jsou pak určeny devatenáctky obouvající pneumatiky Pirelli P-Zero.
Co se interiéru týče, také Američané budou nově profitovat z 12,3palcového digitálních přístrojového štítu a stejně velké obrazovky multimédií. Standardem na všech úrovních výbavy jsou přitom funkce Apple CarPlay a Android Auto, automobilka pak zároveň i přinesla do hry rychlejší navigační systém. Samotná obrazovka pak byla upravena tak, aby usnadnila dotykové ovládání. Mimo to systém počítá s online modernizací.
Lze už jen dodat, že Korejci přepracovali také skladbu výbavy na jednotlivých stupních. Nejvíc změn je spojeno s druhou nejvyšší úrovní EX, která je nejžádanější. Zájemci o ni tak nově mohou počítat s prémiovým audio systémem Bose, sedadlem řidiče stavitelným elektricky v 10 směrech či vyhřívaným volantem. Jak se tento posun dotkne cen, zůstává pro tuto chvíli ve hvězdách.
Americká verze Kie K5 prošla podobnou modernizací jako korejské provedení. Kromě nových světel či dvojice 12,3palcových obrazovek uvnitř ovšem může zámořská klientela počítat také s novým atmosférickým 2,5litrovým motorem, který nahrazuje přeplňovanou jedna-šestku. Foto: Kia
Zdroj: Kia
Bleskovky
- Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
před 8 hodinami - Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
včera - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Soukromník vyhrál na Dakaru etapu včera 16:22
- KTM 1390 Super Adventure R: nejdrsnější z drsných včera 08:00
- KTM na Dakaru stále dominuje 14.1.2025
- Marc VDS pojede i šampionát EWC 14.1.2025
- Dnešní hattrick Hondy, Slovák Svitko v Top-10! 13.1.2025
Nejnovější články
- Velký kombík Renaultu skončil jako propadák, jako ojetina ale láká. Pár let starý diesel jako tento můžete mít okolo 250 tisíc Kč
před 5 minutami - Děsivá nová firemní identita Jaguaru šokovala i zaměstnance firmy. Protestovali proti ní už v roce 2022, marně
před hodinou - Jedné z velkých továren VW nedaleko Česka hrozí uzavření navzdory dočasné jistotě, 1 000 lidí skončí už letos
před 3 hodinami - Euro NCAP vyhlásil nejbezpečnější auta roku. Se zavedenými výrobci příznačně vytřel podlahu Číňan
před 4 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 01.16. 14:03 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.16. 13:41 - řidičBOB
- BMW Divize 01.16. 13:41 - Vrooom
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.15. 23:05 - abgx1
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.15. 18:30 - pavproch
- VZKAZY 01.15. 13:38 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 01.15. 08:40 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 01.14. 14:10 - pavproch