Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Už ani jiní výrobci aut nechtějí s Audi mít nic společného, tento raději přejde na své vlastní motory
22.3.2025 | Petr Prokopec
Audi se v posledních letech hodně změnilo a zažívá nebývalý odliv zákazníků. Těmi nejsou jen lidé či firmy používající jeho vozy, ale také automobilky odebírající jeho techniku. Nizozemský Donkervoort patří mezi ně. Tedy patřil, po 29 letech se od Audi odvrací.
Nizozemsko není zemí, kterou bychom měli zafixovanou jako velmoc, třebaže automobilová kultura je tam velmi vyspělá a o továrny na auta tam též nikdy nebylo nouze. Žádná velká domácí automobilka tam ale nikdy nevznikla, těch menších a úzkoprofilovějších ale můžeme jmenovat hned několik.
Tím asi nejznámějším je Spyker, který nejprve proslul modely jako C8 a C12, než začal být v médiích spojován hlavně s převzetím Saabu. V této misi ovšem selhal, stejně jako nedopadlo jeho angažmá ve Formuli 1. V posledních letech tak značka zaujala snad jen opakovanými bankroty, přičemž z toho posledního ji měli vytáhnout ruští investoři. Jenže to se psal leden 2022, o měsíc později bylo vše jinak.
Vyjma Spykeru ovšem můžeme poukázat i na značku Donkervoort. Která byla v roce 1978 založena Joopem Donkervoortem. Ten se nejprve zabýval dovozem a prodejem kit carů, tedy v podstatě automobilových stavebnic, než si uvědomil, že aby mohly legálně na silnice, vyjde to opravdu draho. Proto začal pracovat na vlastních vozech, jejichž design vycházel z legendárního Lotusu 7. Pohonné jednotky pak odebíral od Fordu, než v roce 1996 přepřáhl na pětiválce od Audi. Jeho mottem po celou dobu byly „žádné kompromisy“, auta se tak musela obejít bez elektronických berliček.
Aktuálně Donkervoort oznámil, že pracuje na zcela novém modelu zvaném P24 RS. Má jít o „zcela novou inovaci“ a „zcela nový vývoj“, za čímž mimo jiné stojí změny v motorovém prostoru. Audi se totiž rozhodlo, že hodlá být zcela elektrickou značkou, přičemž své plány stále odmítá zřetelně změnit navzdory pokračujícímu kolapsu. S tímto směrem přitom ikonický 2,5litrový přeplňovaný pětiválec nekoresponduje, proto aktuálně už víceméně jen dožívá pod kapotou modelu RS3. Takové TT, které rovněž poháněl, ovšem již z nabídky zmizelo, a RS Q3 v ní momentálně také nenajdete.
Nizozemci tak už nechtěli s takovým dodavatelem nic mít a vsadili podle všeho buď na zcela vlastní motory, popř. na jimi upravené motory jiného dodavatele. Víc zatím neprozradili, uvedli ovšem, že nový model P24 RS bude o poznání rychlejší než dosavadní F22. V jeho případě přitom pětiválec od Audi produkoval 500 koní, které byly spojeny s pouhými 716 kilogramy. Vůz díky tomu nabízel 698 koní na tunu, tedy poměr, jakého nedosahovalo ani Bugatti Veyron. Nepřekvapí tak, že Donkervoort zvládá stovku za 2,5 sekundy, přičemž jeho maximem je 290 km/h. Ve světle těchto dat jsme tedy teprve zvědavi, s čím se značka vytasí.
Aktuálně tak už jen dodáme, že novinka pokračuje ve firemní tradici, dle které jsou jednotlivé modely pojmenovány dle členů rodiny Donkervoortových. Původní S8A totiž odkazoval na Joopovu dceru Amber, zatímco D8 na jeho syna Denise. Ten ostatně od roku 2021 automobilku řídí, přičemž F22 dal jméno po své dceři Filippě, která se narodila v roce 2022, zatímco P24 je odkazem na jeho druhou dceru Phébe, která přišla na svět loni. Donkervoortům tím jména nových modelů došla, příště ale mohou zkusit pro změnu spojit novinku s tím, že někdo tento svět opustí. Co třeba AB30 jako Audi Bankruptcy 2030? Sama automobilka tím směrem vědomě míří.








F22 Final Five je již dle názvu posledním pětiválcovým vozem nizozemské značky. Audi totiž 2,5litrové agregáty posílá do důchodu, pročež se firma rozhodla poohlédnout po novém dodavateli. Foto: Donkervoort
Zdroj: Donkervoort
Bleskovky
Nová vlajková loď Škody předčasně ukázala svůj vzhled na ilustracích, takhle to žádná krasavice nebude
včeraClarkson, Hammond a May se překvapivě vrátí v novém motoristickém pořadu, navíc už za měsíc
19.3.2025Ferrari se asi spletlo a vtípek pro 1. duben pustilo ven o 14 dnů dřív. Jak jinak by se mohlo začít prodávat tohle?
18.3.2025
Nejčtenější články
„Zjevně to pro nás nebyla dobrá dohoda.” Zaměstnanci VW z končící továrny už chápou, že si je šéfové s odbory natřeli na chleba
18.2.2025Benzin s vyšším podílem biosložky jako E10 může fatálně poškodit i motory moderních aut, ukazuje praxe
18.2.2025Volkswagen reálně čelí hrozbě bankrotu, Škodu by stáhl s sebou. Zatím mimo Evropu
19.2.2025Dědic Porsche si staví půlkilometrový soukromý tunel do podzemní garáže pod zámečkem v Salcburku, místním to nedává spát
19.2.2025Jako děti na pískovišti. Ke spojení Hondy a Nissanu nedošlo z naprosto malicherných příčin, šéfové si jdou po krku
19.2.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva