Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ukrajinci chtějí zpět na automobilovou mapu světa, jejich novodobá prvotina je hlavně levná
15.11.2021 | Petr Prokopec
Ukrajinu svého času nešlo v automobilovém světě ignorovat, z jejích ZAZů, KrAZů, LAZů a dalších místních automobilek ale mnoho nezbylo. Nová firma Coolon to chce změnit, možná ale nevhodně sází jen na elektrický pohon.
Před více než dvaceti let jsem po nějakou dobu pracoval jako řidič dodávky. V rámci rozvozu a svozu zboží jsem musel objet značnou část republiky v jediný den, a to maximálně s jednou nádrží motorové nafty. Při zvýšené spotřebě totiž již hrozily srážky ze mzdy, stejně jako ve chvíli, kdy jsem nestihl obkroužit veškerá stanoviště.
Tyto časy mi připomněla nově zrozená ukrajinská automobilka Coolon Motors, stejně jako nedávný rozhovor se šéfem jedné spediční firmy. Ten mi potvrdil, že za oněch dvacet let se prakticky nic nezměnilo. I nadále je tedy třeba, aby dodávky zvládly na jedno natankování co největší počet kilometrů. Řidič se pak navíc musí vejít do jistého časového horizontu, neboť nikdo kvůli němu nebude zůstávat v práci přesčas. V té chvíli by totiž došlo ke zvýšení nákladů, což je asi to poslední, co si kdokoliv přeje.
Do těchto strategií přitom ani v nejmenším nezapadají elektrické dodávky. Ostatně stačí jen vzpomenout na takový Volkswagen e-Crafter, který stojí bezmála dva miliony korun, ovšem za to nabídne pouze maximálku 90 km/h a teoretický dojezd 173 kilometrů. Realita bude nicméně ještě nižší, jak se ukázalo během jízdy po německém Autobahnu, kdy kapacita baterií poklesla o čtvrtinu za pouhých 9 minut jízdy. A to e-Crafter nebyl naložený, s dalšími kilogramy na palubě bude jeho akceschopnost jen klesat.
Ukrajinci jsou na tom naštěstí o poznání lépe, alespoň dle svého tvrzení. Na své elektrické dodávce pracují od roku 2014, přičemž světu ji chtějí nabídnout ve třech různých délkách a ve třech různých karosářských stylech. Stejně tak bude na výběr i hnací ústrojí a baterie. Zákazníci si budou moci vybrat, zda elektrická jednotka produkující až 163 koní má být osazena na jedné či obou nápravách. V důsledku toho pak nejvyšší rychlost má u předokolky činit 90 km/h, u čtyřkolky nicméně půjde již o 120 km/h.
Co se baterií týče, ty počítají s lithium-iontovými fosfátovými moduly o kapacitě 4 kWh. Základní provedení by pak mělo disponovat 30 kWh a dojezdem 150 km, vrcholné dvojnásobkem všeho - tedy 60 kWh a 300 km. To jsou sice pořád mizerná čísla, jsou ale aspoň o trochu smysluplnější než v případě Volkswagenu, vrcholem všeho je ovšem cena. Základní provedení s jedním elektromotorem a základním paketem baterií má totiž stát zhruba 350 tisíc korun. Na kolik pak vyjde vrchol, aktuálně není známo, s částkou přesahující 600 000 Kč však nepočítáme.
Coolon Motors již začal přijímat předobjednávky na první várku dvou tisíc aut a zákazníkům nabízí obrovské slevy, koncové ceny tak budou ještě nižší. Otázkou však je, kolik lidí dokáže nová značka oslovit. Je totiž jasné, že se spalovacím ústrojím by její prvotina byla ještě levnější a ještě praktičtější. Na druhou stranu, v té chvíli by o Coolon Motors informovala maximálně tak lokální média, jakkoliv firma má globální ambice, jež chce realizovat v letech 2024 až 2025, kdy by ráda vyráběla 20 tisíc aut ročně.
Můžeme přitom už jen dodat, že vůz počítá s kontrolní jednotkou, jež bude neustále monitorovat veškerou techniku a zahlásí jakýkoliv problém. Většina potíží má být vyřešena online, přičemž do budoucna hodlají Ukrajinci nabídnout i systém autonomního řízení. Zda ale takové časy skutečně někdy nastanou, se zatím neodvažujeme odhadnout. Chytřejší ale budeme již v příštím roce, kdy se má na Ukrajině rozeběhnout sériová výroba.




Bez elektrického pohonu by Ukrajinci se svou dodávkou asi jen stěží dosáhli mezinárodního renomé, s ním ovšem pro změnu nemohou oslovit tak širokou klientelu. Foto: Coolon Motors
Zdroj: Coolon Motors
Bleskovky
Jízda s vzácným posledním Ferrari s motorem V12 a manuální převodovkou je italská extáze se vším všudy, selhání vozu nevyjímaje
včeraPo letech objevená reklama Hondy s Ayrtonem Sennou pro její domácí trh je bizarní připomínkou jedné slavné éry
24.3.2025Nová vlajková loď Škody předčasně ukázala svůj vzhled na ilustracích, takhle to žádná krasavice nebude
20.3.2025
Nejčtenější články
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
23.2.2025Někdo si v lednu 2025 koupil v Evropě úplně novou Alfu Romeo 147. Bledneme závistí, musel zažít neskutečnou cestu časem
23.2.2025Putinovu limuzínu si teď v pancéřované prodloužené verzi může koupit každý, k dispozici je i luxusní obrněné SUV
23.2.2025Někteří zákazníci elektromobily z hloubi duše nenávidí, říká šéf automobilky a netuší, co s tím má dělat
23.2.2025Tato auta jsou dnes největší „držáky” za peníze: Nestojí moc, a přesto mají vydržet skoro věčnost
24.2.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva