Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
„Udržovací” modernizace Q5 je dražší variací na totéž. Je to i tak to nejlepší, čeho je dnes Audi schopno
2.9.2024 | Petr Prokopec
Němci vsadili na pro ně dnes sotva prodejnou elektromobilitu tak moc, že jim u mnohem žádanější spalovací techniky nezbývá nic než nabízet dál skoro totéž s novým kabátem a tučnější cenovkou. Přesto je to atraktivnější zboží než elektrické alternativy.
Opravdu Audi od příštího roku nepředstaví už žádnou spalovací novinku, jak léta slibovalo? Momentálně bychom na to moc nesázeli. Tedy pokud se Němci nehodlají vymazat z automobilové mapy, jak se sami obávají. Stačí si jen uvědomit, jakých výsledků dosáhli během letošního druhého kvartálu. Za 180 800 registracemi elektrických modelů nestojí pouze značka se čtyřmi kruhy ve znaku, nýbrž kompletně celý koncern Volkswagen. Na Audi pak sice připadá 41 tisíc aut, což je po VW druhý nejlepší počin, jenže na uživení celé firmy to nestačí. Navíc meziročně prodeje klesají.
Němci si sice hodně slibují od nové platformy PPE (Premium Platform Electric), na které stojí třeba Q6 e-tron nebo Porsche Macan, nicméně zatím se nezdá, že by se v jednom nebo druhém případě jednalo o prodejní zázrak. Koneckonců větší baterie o kapacitě 100 kWh odpovídají zhruba 26litrové nádrži na naftu, se kterou toho 2,5tunová SUV reálně opravdu mnoho neujedou. Problémem pro obě značky je ale skutečnost, že zákazníci, kteří je kupují, nechtějí jen pozlátko, ale i skutečnou užitnou hodnotu.
Svým způsobem jsme tedy u toho samého tvrzení, které opakujeme již do úmoru - tedy že elektrický pohon zatím není ani v nejmenším plnohodnotnou náhradou toho spalovacího. I když výrobci se vlastně snaží misky obou vah vyrovnat. Nejen tím způsobem, že na jedné straně postupují spíše mravenčím krokem kupředu, nýbrž i tak, že v případě benzinových a dieselových vozů hází spíše zpátečku. Patrné je to ostatně i na třetí generaci Audi Q5, jenž má naposledy nafasovat spalovací ústrojí.
Zatímco přitom původní SUV dostalo do vínku platformu MLB, u nástupce již došlo na využití MLB Evo. Nyní tu máme architekturu PPC (Premium Platform Combustion), která na první pohled působí jako zcela nová. Nicméně jde o tentýž základ, jaký tu je již více než dekádu, jen přepracovaný, aby dokázal lépe využití mild-hybridní techniku. Zároveň se u něj již nepočítá s manuálními převodovkami, jen s dvouspojkovými automaty. A kromě toho vyhovuje dvou- a třílitrovým motorům.
Základem nabídky budou Q5 TFSI a Q5 TDI, jenž obě disponují 204 koňmi. V případě benzinu je nicméně možné počítat s 320 Nm točivého momentu, jenž mohou mířit na přední či všechna čtyři kola, zatímco diesel dává k dobru 400 Nm zaměstnávajících obě nápravy. Na vrchol pak míří varianta SQ5, jejíž třílitr produkuje 367 koní a 550 Nm. Ve všech případech je nicméně možné počítat s dodatečnými 24 koňmi zmíněného mild-hybridního ústrojí, ovšem vždy jen na krátkou chvilku.
S těmito jednotkami je spojené zrevidované řízení a přepracovaný podvozek, kdy verze SQ5 disponuje sportovnějším nastavením. Za příplatek je pak možné zvolit u novinky adaptivní tlumiče a vzduchové měchy. Audi přitom uvádí, že oproti předchůdci mají zákazníci pocítit větší rozdíl mezi komfortním a sportovním režimem. Připravit si ale budou muset minimálně 52 300 Eur (cca 1,3 mil. Kč) na benzinovou předokolku, 57 100 Eur (1,43 mil Kč) na diesel či 82 900 Eur (asi 2,07 mil. Kč) na SQ5.
Za své peníze pak kromě již zmíněného dostanou novou koncepci interiéru, která páruje 11,9palcový přístrojový štít se 14,5palcovou obrazovkou multimédií a 10,9palcovým displejem u spolujezdce. Audi přitom dále redukovalo počet tlačítek v kabině, i klimatizaci je tak již třeba ovládat před dotykovou obrazovku, což asi většinu lidí nepotěší. Jsme pak zvědavi, jak povětšinou „jablíčkáří“ budou reagovat na fakt, že multimédia běží na operačním systému Android Automotive.
Pár slov už můžeme zmínit jen o designu, jenž je patřičně agresivní hlavně v čelních partiích. Němci se pak sice snažili i vzadu, ovšem jejich „kapsa“ nad skutečnými koncovkami výfuku působí spíše odpudivě. Protože ale pohled na vzhled je vždy čistě individuální záležitostí, necháme finální hodnocení na vás. Ať tak či onak, nová Q5 se zdá být spíše jen velkým faceliftem předchozí verze než zcela novou generací, jenž by jistojistě byla spojena s daleko větším pokrokem.
Audi tak vlastně potvrzuje, co jsme zmiňovali na začátku. Tedy že se snaží postavit spalovací techniku a elektromobilitu na stejnou úroveň za pomoci velmi sporných kroků - u benzinových a dieselových aut se škrtá v každém ohledu, nicméně ceny míří nahoru. Jinak by ostatně rozdíly mezi spalovacími vozy a elektromobily byly ještě větší než dosud. Tímhle způsobem se ale značka sotva prosadí, spíše si pod sebou pozvolna podřezává větev, která ji drží nad vodou.
Hlavně zpředu se nová Q5 a SQ5 tváří patřičně agresivně a vlastně i nově. Pod povrchem ale najdeme pomalu tutéž techniku jako u druhé generace, jen třeba v případě platformy jinak nazvanou. Foto: Audi
Zdroj: Audi
Bleskovky
- Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
před 6 hodinami - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
včera - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024
Nejnovější články
- Nařizování elektromobilů v Británii není únosné. Vláda musí ustoupit před dalším zlomem poté, co výrobce připravila o 176 miliard
před hodinou - Čínský luxus hrající si na Maybach i Rolls-Royce ukázal vše. Směšně se nejen jmenuje, udiví i hvězdami v klikách
před 3 hodinami - Střezte se, EU chce pomoci místnímu automobilovému průmyslu tak, že na svých absurdních plánech nezmění ani ň
před 4 hodinami - Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
před 6 hodinami - Okolo německých továren VW se stahuje smyčka, firma opouští další fabriku mimo svou domovinu
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva