Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Turecko zavádí jednu z nejvyšších daní na auta na světě, i Škody přijdou na miliony
2.9.2020 | Petr Prokopec
Turecká lira i ekonomika se propadají, výběr daní z příjmu se Turkům dlouhodobě nedaří, prodeje aut ale raketově rostou. Co v takové situaci udělá prezident Erdogan? Zvýší daně na auta, to dá rozum.
Turecko na začátek sériové výroby svých prvních národních aut stále ještě čeká, nicméně i tak jde o zemi s na automobilovém průmyslu poměrně závislou. Své továrny zde mají značky jako Fiat, Ford, Mercedes, Renault či Toyota. Ty v důsledku koronaviru musely být zavřené, podobně jako došlo na značné omezení turistického ruchu. V důsledku toho se tamní ekonomika propadá a rychlý pád zažívá také tamní lira, která se před rokem prodávala za 4,20 koruny. Momentálně ji ovšem již můžete vyměnit za méně než tři koruny.
Země se proto rozhodla zabít hned několik much jednou ranou, nebo se o to alespoň pokusit. Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan totiž oznámil, že zvyšuje tzv. speciální spotřebitelskou daň uvalenou na dovážené automobily. V případě těch nejmenších s malými pohonnými jednotkami zůstávají sazby stále na 45 a 50 procentech, nicméně při volbě objemu 1,6 litru již zákazníci nově odvedou státu 80 procent namísto předchozích 60. U aut s více než dvoulitrovými motory pak daň vzrůstá ze 100 na 130 procent, u luxusních vozů pak dokonce ze 160 na 220 procent. Mezi takové se řadí třeba i Škoda Superb ve vyšších specifikacích, která tak najednou může stát v přepočtu místo 1 milionu Kč více jak 3 miliony.
„Turecko tak má opětovně jedny z nejvyšších automobilových daní na světě,“ okomentoval celou situaci Erol Sahin z konzultantské společnosti EBS. Ten zároveň upřesnil, že situace se letos nezhoršila jen pro dovozce automobilů, ale také pro fieym, které vyrábí vozy přímo v Turecku. Země totiž kvůli koronaviru zvyšuje dovozní daně jak na běžícím pásu, a to již několik měsíců v řadě. Díky tomu rostou rovněž ceny importovaných komponentů a tedy i ceny hotových aut.
Paradoxem je skutečnost, že Turecko je současně jednou z mála zemí, kde prodeje nových aut rostou. Za období od ledna do července bylo prodáno 341 469 vozů, tedy o 60,3 procenta více než za prvních sedm měsíců loňského roku, což souvisí právě s oním pádem liry a obav z další inflace - lidé nechtějí držet hotovost a raději si za své peníze koupí prakticky cokoli. To pro dealery momentálně představuje problém, neboť díky oněm uzavírkám továren řada z nich má bezútěšně prázdné sklady a nemá co nabídnout. Díky tomu razantně rostou i ceny ojetin, což inflaci znovu jen podporuje.
Zvýšení daní může situaci jen eskalovat, navíc ekonomiku dále přibrzdí. S vyššími sumami se jistě dá očekávat odliv části zákazníků. I to ale ve výsledku může tureckému prezidentovi hrát do karet, třebaže to jistě není primární. Erdogan totiž velkou měrou protěžuje nově vzniklou značku TOGG, která má poměrně velké ambice nejen na domácím, ale i na globálním trhu. A pokud bude daňově zvýhodněná, nakonec by i mohla uspět, tedy aspoň v Turecku.
Vozy nové turecké značky TOGG se mají na trhu objevit v roce 2022. Vůbec by nás ve světle současných změn nepřekvapilo, kdyby byly zejména oproti dovážené konkurenci výrazně daňově zvýhodněné. Foto: TOGG
Zdroj: Daily Sabah
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 6 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
před 8 hodinami - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 9 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 11 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
dnes
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva