Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Turecko zavádí jednu z nejvyšších daní na auta na světě, i Škody přijdou na miliony
2.9.2020 | Petr Prokopec
Turecká lira i ekonomika se propadají, výběr daní z příjmu se Turkům dlouhodobě nedaří, prodeje aut ale raketově rostou. Co v takové situaci udělá prezident Erdogan? Zvýší daně na auta, to dá rozum.
Turecko na začátek sériové výroby svých prvních národních aut stále ještě čeká, nicméně i tak jde o zemi s na automobilovém průmyslu poměrně závislou. Své továrny zde mají značky jako Fiat, Ford, Mercedes, Renault či Toyota. Ty v důsledku koronaviru musely být zavřené, podobně jako došlo na značné omezení turistického ruchu. V důsledku toho se tamní ekonomika propadá a rychlý pád zažívá také tamní lira, která se před rokem prodávala za 4,20 koruny. Momentálně ji ovšem již můžete vyměnit za méně než tři koruny.
Země se proto rozhodla zabít hned několik much jednou ranou, nebo se o to alespoň pokusit. Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan totiž oznámil, že zvyšuje tzv. speciální spotřebitelskou daň uvalenou na dovážené automobily. V případě těch nejmenších s malými pohonnými jednotkami zůstávají sazby stále na 45 a 50 procentech, nicméně při volbě objemu 1,6 litru již zákazníci nově odvedou státu 80 procent namísto předchozích 60. U aut s více než dvoulitrovými motory pak daň vzrůstá ze 100 na 130 procent, u luxusních vozů pak dokonce ze 160 na 220 procent. Mezi takové se řadí třeba i Škoda Superb ve vyšších specifikacích, která tak najednou může stát v přepočtu místo 1 milionu Kč více jak 3 miliony.
„Turecko tak má opětovně jedny z nejvyšších automobilových daní na světě,“ okomentoval celou situaci Erol Sahin z konzultantské společnosti EBS. Ten zároveň upřesnil, že situace se letos nezhoršila jen pro dovozce automobilů, ale také pro fieym, které vyrábí vozy přímo v Turecku. Země totiž kvůli koronaviru zvyšuje dovozní daně jak na běžícím pásu, a to již několik měsíců v řadě. Díky tomu rostou rovněž ceny importovaných komponentů a tedy i ceny hotových aut.
Paradoxem je skutečnost, že Turecko je současně jednou z mála zemí, kde prodeje nových aut rostou. Za období od ledna do července bylo prodáno 341 469 vozů, tedy o 60,3 procenta více než za prvních sedm měsíců loňského roku, což souvisí právě s oním pádem liry a obav z další inflace - lidé nechtějí držet hotovost a raději si za své peníze koupí prakticky cokoli. To pro dealery momentálně představuje problém, neboť díky oněm uzavírkám továren řada z nich má bezútěšně prázdné sklady a nemá co nabídnout. Díky tomu razantně rostou i ceny ojetin, což inflaci znovu jen podporuje.
Zvýšení daní může situaci jen eskalovat, navíc ekonomiku dále přibrzdí. S vyššími sumami se jistě dá očekávat odliv části zákazníků. I to ale ve výsledku může tureckému prezidentovi hrát do karet, třebaže to jistě není primární. Erdogan totiž velkou měrou protěžuje nově vzniklou značku TOGG, která má poměrně velké ambice nejen na domácím, ale i na globálním trhu. A pokud bude daňově zvýhodněná, nakonec by i mohla uspět, tedy aspoň v Turecku.
















Vozy nové turecké značky TOGG se mají na trhu objevit v roce 2022. Vůbec by nás ve světle současných změn nepřekvapilo, kdyby byly zejména oproti dovážené konkurenci výrazně daňově zvýhodněné. Foto: TOGG
Zdroj: Daily Sabah
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
včeraVW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
včeraČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle