Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono
18.10.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ video) Přímo turecká vláda koupila práva potřebná pro lokální výrobu Saabu 9-3. A ne, není to vtip.
Není to tak dávno, kdy Saab ještě vyráběl úchvatná auta. A je to docela nedávno, kdy jeho současný majitel v zoufalosti prosil věřitele o odpuštění části dluhů. Už to je vývoj, z něhož bolí srdce, ale až daleko za kapelou hrající smuteční marš, až za oponou této smutné scenérie se odehrává příběh bizarních konsekvencí, nad nímž člověk neví, jestli se má smát nebo brečet.
Ne, neprobudili jste se do prvního dubnového dne, ani jste nevystoupili ze stroje času. Je 18. říjen roku 2015 a světem se šíři zpráva, že Turecko koupilo od zbytků automobilky Saab veškerá práva potřebná pro tamní výrobu modelu 9-3. Koupilo je opravdu Turecko, jeho vláda a stalo se tak již v květnu tohoto roku. Patřičné know-how se pak dostalo do rukou turecké Výzkumné rady pro vědu a techniku, tzv. TÜBİTAKu, která v mezičase ve spolupráci s torzem Saabu stvořila tři prototypy vozu, kterému Turci pro tuto chvíli říkají Yerli otomobil, něco jako Národní auto.
To jsou slova jako z československých filmových týdeníků 50tých let minulého století. A to jsme teprve na začátku. Podívejte se na přiložené snímky, které ony prototypy zachycují. Považovali byste to za vtip či podvrh, tyto fotky ale na svém účtu na Twitteru zveřejnil se vší vážností Fikri Işık, turecký ministr průmyslu, vědy a techniky, kterého také můžete vidět za volantem vozu. A kdyby vám to bylo málo, zhlédnout můžete také přiložené video, na kterém uvidíte snad všechny ony prototypy v akci.
Jestliže vám tato auta něco připomínají a Saab 9-3 to úplně není, jste na správné stopě. Zřetelně jsde o Cadillac BLS z roku 2006, který ovšem z tehdejší 9-3 vzešel a Švédové jej ještě v rámci koncernu General Motors vyráběli „u sebe” v Trollhättanu. Proč v Turecku vznikly (tedy snad vznikly) zrovna tyto varianty 9-3, nemáme tušení, náhoda to ale není.
Sám Fikri Işık k tomu řekl: „Koupili jsme práva k veškerému duševnímu vlastnictví spojenému se Saabem 9-3, ale ne jeho jméno. Značka vyvíjeného auta bude turecká, ne Saab. Techniku vyvineme v Turecku.” A dodal, že ač vůz bude podobný 9-3, dostane příď inspirovanou Cadillacem. Je tedy možné, že NEVS má práva i k designu Cadillacu, ale je to spíše nepravděpodobné. Důvod, proč ex-Saab prodává práva ke své ex-9-3 a v Turecku spolu s tamní vládní agenturou „vyvíjí” vůz zahalený do hávu jednoho ex-Cadillacu je pro tuto chvíli zkrátka záhadou.
Současný šéf Saabu Mattias Bergman potvrdil, že tým švédský inženýrů a lidí z TÜBİTAKu pracuje na vývoji designu vozu spolu s dalšími tureckými partnery. Ministr průmyslu pak dále řekl, že Turecko práva koupilo za velmi přijatelnou cenu a že po vývoji vozu v rámci státních institucí bude výroba hotového auta svěřena některému ze soukromých subjektů. Kdy? Koncem roku 2019 s tím, aby se vůz dostal do prodeje v roce 2020.
Jinými slovy: Turci chtějí v roce 2020 vyrábět Cadillac z poloviny minulé dekády postavený na základech ještě staršího Saabu 9-3 a jeho ministr to dnes hrdě „sdílí s národem” na Twitteru. Reakce národu se ale zdá být docela vlažná a naše nemůže být jiná - už kvůli tomu, že si pozůstatky Saabu zaslouží poněkud důstojnější zacházení.
A ani reakci Turků se nelze divit - u Bosporu se už dnes dají koupit lepší auta a nemáme ponětí, k čemu tamním obyvatelům za pět let bude už dnes zastaralý polostátní stroj. Že by šlo o projev snahy umístit v některém z bizarních žebříčků? A nebo ministr Işık míní vážně svá slova, že „Abdülhamid II. (někdejší turecký sultán - pozn. red.) vydal v roce 1884 pokyny k domácí výrobě aut”? Zní to celé opravdu jako špatný vtip...
Tohle jsou prototypy tureckého národního auta - těžko říci, kolik slov z této věty dát do uvozovek
A ano, jsou to Cadillacy BLS staré 9 let...
...které vzešly z poslední 9-3
Zdroje: Fikri Işık @Twitter, Haberturk
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 9 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 10 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
včera - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
včera - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva