Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono

(+ video) Přímo turecká vláda koupila práva potřebná pro lokální výrobu Saabu 9-3. A ne, není to vtip.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono

18.10.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Přímo turecká vláda koupila práva potřebná pro lokální výrobu Saabu 9-3. A ne, není to vtip.

Není to tak dávno, kdy Saab ještě vyráběl úchvatná auta. A je to docela nedávno, kdy jeho současný majitel v zoufalosti prosil věřitele o odpuštění části dluhů. Už to je vývoj, z něhož bolí srdce, ale až daleko za kapelou hrající smuteční marš, až za oponou této smutné scenérie se odehrává příběh bizarních konsekvencí, nad nímž člověk neví, jestli se má smát nebo brečet.

Ne, neprobudili jste se do prvního dubnového dne, ani jste nevystoupili ze stroje času. Je 18. říjen roku 2015 a světem se šíři zpráva, že Turecko koupilo od zbytků automobilky Saab veškerá práva potřebná pro tamní výrobu modelu 9-3. Koupilo je opravdu Turecko, jeho vláda a stalo se tak již v květnu tohoto roku. Patřičné know-how se pak dostalo do rukou turecké Výzkumné rady pro vědu a techniku, tzv. TÜBİTAKu, která v mezičase ve spolupráci s torzem Saabu stvořila tři prototypy vozu, kterému Turci pro tuto chvíli říkají Yerli otomobil, něco jako Národní auto.

To jsou slova jako z československých filmových týdeníků 50tých let minulého století. A to jsme teprve na začátku. Podívejte se na přiložené snímky, které ony prototypy zachycují. Považovali byste to za vtip či podvrh, tyto fotky ale na svém účtu na Twitteru zveřejnil se vší vážností Fikri Işık, turecký ministr průmyslu, vědy a techniky, kterého také můžete vidět za volantem vozu. A kdyby vám to bylo málo, zhlédnout můžete také přiložené video, na kterém uvidíte snad všechny ony prototypy v akci.

Jestliže vám tato auta něco připomínají a Saab 9-3 to úplně není, jste na správné stopě. Zřetelně jsde o Cadillac BLS z roku 2006, který ovšem z tehdejší 9-3 vzešel a Švédové jej ještě v rámci koncernu General Motors vyráběli „u sebe” v Trollhättanu. Proč v Turecku vznikly (tedy snad vznikly) zrovna tyto varianty 9-3, nemáme tušení, náhoda to ale není.

Sám Fikri Işık k tomu řekl: „Koupili jsme práva k veškerému duševnímu vlastnictví spojenému se Saabem 9-3, ale ne jeho jméno. Značka vyvíjeného auta bude turecká, ne Saab. Techniku vyvineme v Turecku.” A dodal, že ač vůz bude podobný 9-3, dostane příď inspirovanou Cadillacem. Je tedy možné, že NEVS má práva i k designu Cadillacu, ale je to spíše nepravděpodobné. Důvod, proč ex-Saab prodává práva ke své ex-9-3 a v Turecku spolu s tamní vládní agenturou „vyvíjí” vůz zahalený do hávu jednoho ex-Cadillacu je pro tuto chvíli zkrátka záhadou.

Současný šéf Saabu Mattias Bergman potvrdil, že tým švédský inženýrů a lidí z TÜBİTAKu pracuje na vývoji designu vozu spolu s dalšími tureckými partnery. Ministr průmyslu pak dále řekl, že Turecko práva koupilo za velmi přijatelnou cenu a že po vývoji vozu v rámci státních institucí bude výroba hotového auta svěřena některému ze soukromých subjektů. Kdy? Koncem roku 2019 s tím, aby se vůz dostal do prodeje v roce 2020.

Jinými slovy: Turci chtějí v roce 2020 vyrábět Cadillac z poloviny minulé dekády postavený na základech ještě staršího Saabu 9-3 a jeho ministr to dnes hrdě „sdílí s národem” na Twitteru. Reakce národu se ale zdá být docela vlažná a naše nemůže být jiná - už kvůli tomu, že si pozůstatky Saabu zaslouží poněkud důstojnější zacházení.

A ani reakci Turků se nelze divit - u Bosporu se už dnes dají koupit lepší auta a nemáme ponětí, k čemu tamním obyvatelům za pět let bude už dnes zastaralý polostátní stroj. Že by šlo o projev snahy umístit v některém z bizarních žebříčků? A nebo ministr Işık míní vážně svá slova, že „Abdülhamid II. (někdejší turecký sultán - pozn. red.) vydal v roce 1884 pokyny k domácí výrobě aut”? Zní to celé opravdu jako špatný vtip...


Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono - 1 - Yerli otomobil turecko 2020 01Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono - 2 - Yerli otomobil turecko 2020 02Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono - 3 - Yerli otomobil turecko 2020 03Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono - 4 - Yerli otomobil turecko 2020 04Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono - 5 - Yerli otomobil turecko 2020 05
Tohle jsou prototypy tureckého národního auta - těžko říci, kolik slov z této věty dát do uvozovek

Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono - 6 - Cadillac BLS 2006 01Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono - 7 - Cadillac BLS 2006 02Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono - 8 - Cadillac BLS 2006 03Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono - 9 - Cadillac BLS 2006 04Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono - 10 - Cadillac BLS 2006 05Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono - 11 - Cadillac BLS 2006 06Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono - 12 - Cadillac BLS 2006 07Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono - 13 - Cadillac BLS 2006 08Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono - 14 - Cadillac BLS 2006 09Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono - 15 - Cadillac BLS 2006 10Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono - 16 - Cadillac BLS 2006 11Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono - 17 - Cadillac BLS 2006 12Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono - 18 - Cadillac BLS 2006 13Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono - 19 - Cadillac BLS 2006 14Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono - 20 - Cadillac BLS 2006 17Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono - 21 - Cadillac BLS 2006 18Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono - 22 - Cadillac BLS 2006 15Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono - 23 - Cadillac BLS 2006 16
A ano, jsou to Cadillacy BLS staré 9 let...

Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono - 24 - Saab 9-3 Griffin Facelift 2011 01Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono - 25 - Saab 9-3 Griffin Facelift 2011 02Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono - 26 - Saab 9-3 Griffin Facelift 2011 03Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono - 27 - Saab 9-3 Griffin Facelift 2011 04Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono - 28 - Saab 9-3 Griffin Facelift 2011 05Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono - 29 - Saab 9-3 Griffin Facelift 2011 06Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono - 30 - Saab 9-3 Griffin Facelift 2011 07Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono - 31 - Saab 9-3 Griffin Facelift 2011 08Turecko koupilo práva na Saab 9-3. Staví „národní auto”, tohle je ono - 32 - Saab 9-3 Griffin Facelift 2011 09
...které vzešly z poslední 9-3

Zdroje: Fikri Işık @Twitter, Haberturk

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.