Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toyota vyvíjí úplně nové spalovací motory, elektromobily se podle ní neprosadí „bez ohledu na technický pokrok”
4.2.2024 | Petr Miler
Japonská automobilka se v poslední době stále otevřeněji staví proti nařizování elektromobilů. A zjevně si hodlá dál jít svou cestou. Další oznámení firmy jen potvrzuje, že slova se aspoň v jejím případě nerozchází s činy.
Toyota se ústy svého prezidenta Akia Toyody jen od začátku letošního roku už několikrát důrazně ohradila proti snahám politiků nařídit elektrická auta. Japonská automobilka se jako jedna z mála staví příkře do opozice a za budoucnost považuje spalovací motory, od tlaku na zavádění elektromobilů čeká leda propouštění. Šéf firmy si je touto pozicí dokonce tak jistý, že nepochybuje, že elektrická auta nezískají víc jak 30 procent trhu. A dosavadní vývoj mu dává zapravdu - elektromobily se za cenu nespočtu nařízení, zákazů, omezení a dotacemi či jinými přerozdělovacími mechanismy utracených miliard moc daleko nedostaly a Toyota je i prakticky bez nich pohodlně světovou automobilovou jedničkou s historicky nejvyššími prodeji.
Že to nejsou jen prázdné fráze, potvrzují i nově zveřejněné záměry značky pro další roky. Ta podle svých slov zůstává spalovacím motorům oddaná tak moc, že vyvíjí i úplně nové jednotky, na což mnozí konkurenti oficiálně zanevřeli. Důvod? Prodeje elektromobilů zůstanou podle Toyoty nízké „bez ohledu na technický pokrok”, což odpovídá i našim dlouhodobým postojům. Vývoj se nepochybně nezastaví, ale šance, že by se do prodeje dostalo cokoli přelomového před rokem 2030, je prakticky nulová. A velmi malá je i směrem k roku 2035. Právě to tržní potenciál elektromobilů přirozeně limituje bez ohledu na politické záměry.
Akio Toyoda v této souvislosti hovoří doslova o „zásadním vývoj motorů”, čímž zdůrazňuje, že nejde o nikterak okrajovou aktivitu, ale základní stavební kámen existence firmy v jakkoli dohledné době. „Akumulátorová elektrická vozidla nepředstavují jediný způsob, jak dosáhnout uhlíkové neutrality. Budeme pokračovat ve výrobě motorů, protože stále hrají roli jako praktický prostředek k dosažení uhlíkové neutrality,” cituje Toyota svého téměř stejnojmenného šéfa.
Toyoda dále uvedl, že tento postup je součástí „vícecestného přístupu” společnosti k vývoji techniky nových modelů, který jednoduše nemůže ignorovat rozdílnou situaci zákazníků na různých místech světa. Prezident automobilky říká, že „jeho” firma je jedním z pouhých tří „kompletních” výrobců aut na celém světě a nemůže si dovolit nechat prostor konkurenci prosadit se na její úkor jen kvůli tomu, že vsadí na něco, o co klientela nemá zájem.
A aby toho nebylo málo, šéf Toyoty dodal i to, že vnitřní spalování je ještě více preferovanou technologií u užitkových aut. Takové vozy by mohly jezdit na vodík, nikoli na benzín nebo naft, i ten by ovšem spalovaly.
Bez ohledu na tento postoj zůstává i Toyota věrná cíli dosáhnout uhlíkové neutrality ve svých továrnách v roce 2035 a v rámci celého životního cyklu všech svých aut do roku 2050. Jen je zkrátka přesvědčená, že to půjde spíš bez elektřiny než s ní...
Akio Toyoda, vnuk zakladatele automobilky a stále nejvyšší šéf Toyoty odporuje „elektrickému diktátu” se stále větší vehemencí. Nyní zdůraznil, že automobilka bude pokračovat ve vývoji nových spalovacích motorů, neboť elektromobily se podle ní stejně neprosadí „bez ohledu na technický pokrok”. Foto: Toyota
Zdroj: Toyota
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 7 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 9 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 10 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
dnes - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
dnes
Živá témata na fóru
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 11:02 - Truck Daškam
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis