Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toyota TNGA: nová platforma sníží náklady i spotřebu, zvýší bezpečnost
27.3.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Také Japonci nasedli na vlak modularity, který zredukuje nadměrný počet architektur a pohonných jednotek. První vlaštovka má dorazit ještě letos.
Současnému automobilovému světu vládnou modulární architektury. Má je Volkswagen Group, aliance Renault-Nissan, PSA, Honda, Mercedes i BMW. Je ovšem poněkud s podivem, že obdobnou platformu nemá ve svém portfoliu Toyota, tedy i nadále největší výrobce nových aut na světě. To se ovšem aktuálně mění, neboť japonská značka odhalila novou modulární architekturu TNGA (Toyota New Global Architecture).
Automobilka ji popisuje jako mnohem lehčí a kompaktnější, přičemž umožnit má zástavbu pohonu předních i zadních kol. Součástí nové platformy jsou navíc efektivnější pohonné jednotky, s nimiž je spojena nižší spotřeba. Kromě toho Toyota slibuje lepší ovladatelnost, která bude dána uložením agregátů na nejnižší možnou úroveň. Díky tomu platforma TNGA nabídne nižší těžiště než kterýkoliv mainstreamový konkurent.
Pro Toyotu se zároveň jedná o výraznou redukci nákladů, neboť na nové architektuře bude do roku 2020 stát rovná polovina celé produkce značky. Momentálně přitom automobilka používá na 100 platforem, což je samozřejmě spojeno s nemalou komplexností. Tím však výhody nekončí, dále lze počítat s tuhostí navýšenou o 30 až 65 procent. Vylepšeny tak budou i bezpečnostní standardy.
Co se oné nižší spotřeby týče, ta je spojena hlavně s účinnějšími automaty a převodovkami CVT, pročež máme čekat redukci paliva nižší o 25 procent. Kromě běžných modelů ovšem platforma má podepírat také hybridní vozy, které díky modulárním komponentům budou úspornější o 15 procent. V případě motorů máme naopak očekávat zhruba patnáctiprocentní navýšení výkonů.
Toyota navíc počítá s tím, že modularita jí umožní snížit kromě jednotlivých platforem také počet agregátů, který momentálně odhaduje na 800 různých pohonných jednotek. Toto přemnožení přitom bylo dosud dáno strategií, na jejímž základě si vedoucí jednotlivých projektů mohli nechat uzpůsobit při vývoji nového modelu vše, od architektury až po motory. S tím je ovšem nyní konec.
Místo toho se nyní bude operovat s platformou TNGA jakožto středobodem a více se zainvestuje do designu, který má odpovídat vkusu lokální klientely. Z toho důvodu ostatně jedinými sdílenými viditelnými prvky budou zvenčí zrcátka dveří a loga Toyoty, zatímco uvnitř bude možné najít shodné volanty, dotykové displeje, voliče převodovek a sadu pedálů.
Veškeré další modulární komponenty ale již budou ukryté pod povrchem, přičemž řeč je o přední i zadní deformační struktuře či podlaze. Do daného ranku spadá také zavěšení, pohonné ústrojí, usazení chladiče, vyhřívání a klimatizace nebo systém řízení. Shodné budou i rámy sedadel, i když ty bude možné specifikovat v pěti velikostech, aby byla pokryta veškerá škála od mini až po MPV.
První vlaštovkou, která z dané architektury TNGA vzejde, má být model střední velikosti s pohonem předních kol, který se objeví v závěru letošního roku. Bližší informace o konkrétním voze ovšem aktuálně nejsou známy, i když neoficiálně se hovoří o hatchbacku velikosti Toyoty Auris, který by měl dostat také nezávislé zadní zavěšení.
Na další informace si budeme muset počkat, nyní jen dodáme, že Toyota přechodem na modulární architekturu sníží investice do každého nového modelu o 40 procent oproti jejich předchůdcům z roku 2008. Rovné tři čtvrtiny z těchto úspor však budou investovány do nových technologií, mezi ně patří třeba autonomní řízení. Dále máme čekat lepší palubní desky, dotykové displeje či plasty.
Budoucnost tedy má japonská automobilka jasně nalajnovanou, pročež nezbývá než počkat na onu první vlaštovku a pořádně ji protáhnout redakčním testem. Teprve poté budeme moci potvrdit či vyvrátit, že se Toyota vrátila ke stavbě skutečně kvalitních vozů, které přežijí vše.


Nová modulární architektura TNGA má do roku 2020 podepírat polovinu produkce Toyoty
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Kia říká, že vzhled snad nejošklivějšího nového auta posledních let napravila jedinou úpravou. Za nás tedy opravdu ne
před 7 hodinamiDrzí zloději ukradli osm nových sporťáků přímo z továrny, automobilka si toho ani nevšimla
26.3.2025Jízda s vzácným posledním Ferrari s motorem V12 a manuální převodovkou je italská extáze se vším všudy, selhání vozu nevyjímaje
25.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- «King of COTA» Nr. 1 v pátek včera 22:33
- Suverén jménem Jake Dixon, 28. Salač včera 21:32
- V Moto3 vede Bertelle včera 21:16
- V USA začal nejrychleji Morbidelli, Marquez crash včera 21:01
- PP pro Fernandeze, 12. Svoboda, 28. Novotný včera 17:33
Nejnovější články
Majitel zveřejnil ceny servisu a náhradních dílů na silniční F1 Mercedesu, už roční prohlídka zruinuje i bohatého člověka
před hodinouDobíjecí Volva hoří i v Evropě. Automobilka vyzve k okamžitému zastavení dobíjení řadově větší počet majitelů
před 3 hodinamiVW začal konečně znovu nabízet auta, po kterých lidé touží, vytáhnout je ale musel z muzea
před 4 hodinamiReakce Ferrari na Trumpova cla jasně potvrzuje, že má problémy s prodejem některých modelů
před 6 hodinamiKia říká, že vzhled snad nejošklivějšího nového auta posledních let napravila jedinou úpravou. Za nás tedy opravdu ne
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva