Toyota zastavila stavbu továrny na baterky kvůli nezájmu o elektrická auta, už tak skromné plány znovu snížila

Jestli lze někoho označit za vítěze údajné elektrické revoluce, pak je to Toyota. A to jednoduše proto, že se k ní nepřidala. Výjimečně racionálním přístupem sklízí ovoce a nemá problém dál brzdit i s tím málem, co dělá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Toyota zastavila stavbu továrny na baterky kvůli nezájmu o elektrická auta, už tak skromné plány znovu snížila

27.3.2025 | Petr Miler

Toyota zastavila stavbu továrny na baterky kvůli nezájmu o elektrická auta, už tak skromné plány znovu snížila

/

Foto: Toyota

Jestli lze někoho označit za vítěze údajné elektrické revoluce, pak je to Toyota. A to jednoduše proto, že se k ní nepřidala. Výjimečně racionálním přístupem sklízí ovoce a nemá problém dál brzdit i s tím málem, co dělá.

Nespočítali bychom ani na prstech všech končetin našich kritiků, kolikrát jsme uvedli, že automobilky nebudou prosperovat tím spíš, čím víc a rychleji přejdou na elektrická auta, ale čím méně a pomaleji tak učiní. Tedy udělají pravý opak toho, čeho se obvykle dopouštěly, co obvykle plánovaly.

Je to zejména vzhledem k přetrvávajícím limitům baterií a z nich vyplývajících technických, ekonomických i uživatelských limitů elektromobilů jediný logický závěr, v době plné ideologicky motivovaných rozhodnutí ale zdravý rozum dostává na frak. Asi bychom si netroufli dělat vůbec nic, protože - podobně jako ve světě akcií - mohou trhy zůstat zvlášť pod tlakem všemožných politických rozhodnutí iracionální déle, než vy budete schopni zůstat solventní. A stále existuje - třebaže malá - šance, že dojde k technologickému průlomu, který velmi rychle všechno změní. Být pak zcela nepřipraven by mohlo bolet.

Soustředili bychom se tedy na spalovací auta a to, co zákazníci chtějí, někde bokem bychom „šolíchali” ta elektrická nejen ze dvou zmíněných důvodů, ale také proto, že existují lidé, kteří je navzdory jejich limitům preferují a nemá smysl je ignorovat. Dnes je jasné, že tohle byl skutečně „ten postup”, neuplatnil ho ale v praxi téměř nikdo. Až na jednu velkou výjimku, Toyotu.

Japonská automobilka v čele s velmi racionálně uvažujícím Akiem Toyodou šla přesně popsanou cestou. Toyoda opakovaně velmi tvrdě kritizoval pokusy o nařizování těchto aut, zůstával přesvědčen, že nezískají víc jak 30 procent trhu a opakovaně uváděl, reálnou budoucností jsou stále spalovací motory. Za vítěze se sám mohl vyhlásit už loni, letos už i objektivní data jasně ukazují, že Toyota nachytala všechny dřívější soupeře na švestkách a zastáváním výše zmíněných postojů je zašlapala do země. Dnes není jediné další automobilové firmy, která by se jí z globálního hlediska byť jen přibližovala.

Pikantní za tohoto stavu je, že i dřívější skromné cíle na poli elektrických aut brzdí, neboť zájem o elektromobily zůstává omezený. Ostatní to často ignorují a dál vypráví pohádky, kterým ani sami nemohou věřit, Toyota vidí, že i její „opatrné málo” bylo moc, a tak dál zpomaluje. Potvrzují to i její nejnovější kroky, o kterých informuje Nikkei.

Ten připomíná, že Toyota v roce 2022, kdy někteří chtěli ve stejném časovém horizontu prodává jen elektrické vozy, oznámila, že v roce 2026 plánuje prodat 1,5 milionu elektromobilů, což by znamenalo něco mezi 10 a 15 procenty její celkové produkce. Už roce 2023 toto číslo snížila na 1 milion elektrických aut a nyní už činí jen 800 tisíc vozů. Je to přesně ten přístup, jaký jsme popsali - Japonci byli připraveni „něco dělat”, ale jakmile viděli, že i to je nesmyslně mnoho, že ani tolik aut nejde rozumně prodat, pohybují se v současné době s prodejními plány v případě elektromobilů někde okolo 7 procent své celkové produkce. To je skoro nic.

Ambicióznější je nepřekvapivě v Číně, kde jsou elektrická auta v úplně jiné pozici, ani to ale do celkových plánů firmy dramaticky nepromlouvá. Snížení prodejních cílů pak logicky musí následovat i úprava výrobních záměrů, a tak Toyota oznámila, že zastavila výstavbu nové továrny na baterie, která měla vzniknout v japonské prefektuře Fukuoka. Když nepotřebujete tolik elektrických aut, nepotřebujete logicky ani tolik baterek, a tak je celý projekt v tuto chvíli u ledu.

Fabrika měla začít vznikat letos na jaře a být uvedena do provozu v roce 2028, žádný z těchto termínů ale už neplatí. Neznamená to, že by továrna neměla vzniknout vůbec, firma ale nyní podle Nikkei přehodnocuje, kdy by měla začít něco vyrábět a co by se v ní mělo vyrábět. I když tedy se zpožděním vznikne, předmětem jejího zájmu už vůbec nemusí být baterie pro elektrická auta, o která jednoduše není zájem.

Jak uvádí asijští kolegové, tato změna provází další přehodnocení záměrů Toyota na tomto poli, které byly v roce 2022 skromné a dnes jsou poloviční. A jsou pořád „jen” stále stejně realistické. Však kdo z tradičních výrobců udělal štěstí s opakem, kdo? VW? Ford? Mercedes? Fiat? Nenajdeme prakticky nikoho bez ohledu na zaměření, maximálně to některým díky specifickému přístupu (např. BMW) „méně nejde”. Však ani elektrický specialista Rimac neodkáže v případě vlastního auta tohoto ražení bodovat. Toyota tak dál zůstává nohama na zemi, víc nic.


Toyota zastavila stavbu továrny na baterky kvůli nezájmu o elektrická auta, už tak skromné plány znovu snížila - 1 - Toyota bZ4X AWD oficialni 01Toyota zastavila stavbu továrny na baterky kvůli nezájmu o elektrická auta, už tak skromné plány znovu snížila - 2 - Toyota bZ4X AWD oficialni 03Toyota zastavila stavbu továrny na baterky kvůli nezájmu o elektrická auta, už tak skromné plány znovu snížila - 3 - Toyota bZ4X AWD oficialni 04
Auta jako Toyota X jsou elektrická z nouze ctnost. Jako taková ale plní to, co automobilka potřebuje - zůstávat ve hře s „něčím”, co si koupí lidé, kteří takový vůz „prostě chtějí”. Vyplácí se jí to vrchovatě, tak dál netlačí nesmyslně na pilu. Foto: Toytota

Zdroj: Nikkei

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše