Toyota Fuel Cell Sedan: sériový elektromobil na palivové články je na světě

Nová Toyota nebude Mirai, ale Fuel Cell Sedan. Na fotkách se ukázala v hávu produkční verze. Nádrže naplníte za tři minuty a teoreticky na ni ujedete 480 km.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Toyota Fuel Cell Sedan: sériový elektromobil na palivové články je na světě

2.10.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Toyota Fuel Cell Sedan: sériový elektromobil na palivové články je na světě

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nová Toyota nebude Mirai, ale Fuel Cell Sedan. Na fotkách se ukázala v hávu produkční verze. Nádrže naplníte za tři minuty a teoreticky na ni ujedete 480 km.

Novinka Toyoty, využívající palivové články pro získávání energie k jízdě místo baterií, se jako koncept jmenovala FCV, pak se spekulovalo o jménu Mirai. Pořád jsme se ale dívali na koncept, třebaže jsme věděli, že produkční verze nebude o tolik jiná, kolik bude stát a také kdy přijde na trh.

Nyní tu už máme skutečné fotografie opravdové produkční verze elektromobilu, který místo elektřiny ze zásuvky tankuje vodík a až z něj vyrábí elektřinu. Design jsme již mnohokrát viděli, až nyní je ale jasno o jménu nového vozu - Toyota tento stroj údjaně pojmenuje Fuel Cell Sedan. To není příliš kreativní název, dá se přirovnat k označení FCV, které znamenalo Fuel Cell Vehicle.

Efektivita palivových článků je dost mizerná, protože na rozdíl od baterií zde do cesty energie na kola vozidla vstupuje několik dalších stádií. Toyota přesto věří tomuto konceptu více než elektromobilům s bateriemi, a to zejména z důvodu rozdílné doby doplňování energie. Zatímco baterie nabíjíte hodiny, plnou nádrž vodíku u této Toyoty prý máte za tři minuty.

Podstatné také je, že většina ostatních aut na palivové články je zákazníkům k mání pouze k pronajmutí. Fuel Cell Sedan si ale údajně bude možno normálně koupit jako každé jiné auto. Na trh má vstoupit už v příštím roce, a to napřed v Japonsku na jaře. V létě by se mělo dostat i na Spojené státy a Evropu, kde se dá očekávat cena 1,4 - 1,5 milionu korun.

To rozhodně není málo, zejména za vůz, který není nijak rychlý a doplnit vodík do nádrží nebude snadné. Ne proto, že by bylo složité připojit hadici k hrdlu a zmáčknout knoflík, ale protože i v Kalifornii, průkopníkovi alternativních paliv, je míst, kde lze vodík natankovat, jako šafránu. Dojezd na jedno natankování má činit asi 480 kilometrů, ale i tak si majitelé budou muset delší cesty pečlivě naplánovat - ne tak odlišně od jízdy elektromobilem na baterky, v tomto případě do míst, kde půjde dotankovat...

Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2014, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo z Paříže.


Toyota Fuel Cell Sedan: sériový elektromobil na palivové články je na světě - 1 - toyota fuel cell sedan produkcni 01Toyota Fuel Cell Sedan: sériový elektromobil na palivové články je na světě - 2 - toyota fuel cell sedan produkcni 02Toyota Fuel Cell Sedan: sériový elektromobil na palivové články je na světě - 3 - toyota fuel cell sedan produkcni 03
Produkční Toyota Fuel Cell Sedan se konečně ukázala na pořádných fotografiích, bohužel jich je stále málo

Toyota Fuel Cell Sedan: sériový elektromobil na palivové články je na světě - 4 - toyota fuel cell sedan aspen 01Toyota Fuel Cell Sedan: sériový elektromobil na palivové články je na světě - 5 - toyota fuel cell sedan aspen 02Toyota Fuel Cell Sedan: sériový elektromobil na palivové články je na světě - 6 - toyota fuel cell sedan aspen 03
Předprodukční varianta ve stříbrné barvě byla k vidění na konferenci v americkém Aspenu

Toyota Fuel Cell Sedan: sériový elektromobil na palivové články je na světě - 7 - Toyota FCV produkcni verze prvni foto 01Toyota Fuel Cell Sedan: sériový elektromobil na palivové články je na světě - 8 - Toyota FCV produkcni verze prvni foto 02Toyota Fuel Cell Sedan: sériový elektromobil na palivové články je na světě - 9 - Toyota FCV produkcni verze prvni foto 03Toyota Fuel Cell Sedan: sériový elektromobil na palivové články je na světě - 10 - Toyota FCV produkcni verze prvni foto 04
Obrázky světle modrého vozu již jsou na světě nějaký ten pátek

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.