Toyota dál kráčí proti proudu, nový 2,8litrový diesel začíná prodávat po celém světě

Jakýkoli nový dieselový motor určený i pro ty nejvyspělejší trhy je dnes raritou, natož pak takto objemný. Toyota ale soustavně tvrdí, že ve spalovacích motorech vidí budoucnost. A zjevně nejde jen o planá slova.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Toyota dál kráčí proti proudu, nový 2,8litrový diesel začíná prodávat po celém světě

2.2.2024 | Petr Prokopec

Toyota dál kráčí proti proudu, nový 2,8litrový diesel začíná prodávat po celém světě

/

Foto: Toyota

Jakýkoli nový dieselový motor určený i pro ty nejvyspělejší trhy je dnes raritou, natož pak takto objemný. Toyota ale soustavně tvrdí, že ve spalovacích motorech vidí budoucnost. A zjevně nejde jen o planá slova.

V loňském roce bylo v Austrálii prodáno 1 216 780 nových aut, což je nejlepší výsledek v historii tohoto kontinentu. Lídrem mezi výrobci se stala Toyota, Japonci však nejspíše příliš důvodů k oslavě neměli. Jejich tržní podíl totiž meziročně klesl z 21,2 na 17,7 procenta. A nemilé pro ně bylo i to, že pick-up Hilux byl po sedmi letech kralování mezi modely sesazen z trůnu klíčového segmentu Fordem Ranger. Na ten připadlo 63 356 registrací, zatímco japonský zástupce si musel vystačit s 61 111 prodanými vozy.

Tamní zastoupení značky si evidentně již v průběhu roku uvědomilo, že boj začíná přituhovat. A proto začalo pracovat na již třetím faceliftu tohoto modelu. Ten se po stránce vizuální týká hlavně čelních partií, neboť pro letošní rok dorazila osmiúhelníková čelní maska a přepracovaný nárazník. Vše ostatní ale již zůstává při starém, tedy až na víko korby, které se dočkalo plynových vzpěr pro usnadnění všech operací. Veškeré další novinky ale již spočívají v jinak lakovaných detailech jednotlivých úrovní výbavy.

Interiér zůstává při starém, v případě některých stupňů výbavy došlo pouze na rozšíření standardních prvků. Třeba provedení SR tak vyfasovalo přední a zadní parkovací senzory, zatímco u variant SR5, Rogue a GR Sport lze počítat s bezdrátovým dobíjením mobilů a dvěma USB porty vzadu. Za největší změnou je tak třeba zamířit pod kapotu, kde najdeme už loni představenou novinku - nový či řádně inovovaný 2,8litrový turbodiesel, který nově pracuje také s mild-hybridní technikou. Ta se skládá z elektromotoru/generátoru, malé lithiové baterie a konvertoru a za úkol má pochopitelně hlavně zvýšení provozní efektivity.

Dle Toyoty tak mohou majitelé hybridizovaného ústrojí počítat se snížením spotřeby o 6 až 10 procent v srovnání s dřívějším provedením téhož motoru, přičemž díky dalším úpravám má mj. dojít k redukci hluku a vibrací. Technické parametry zůstávají vzhledem k objemu motoru relativně skromné, jde ale nakonec o čtyřválec - turbodiesel tak má na kontě 204 koní výkonu a 500 Nm točivého momentu. Automobilka toto pohonné ústrojí již standardně spárovala se systémem Multi-Terrain Select, který nabízí šest různých jízdních režimů v závislosti na typu terénu, a se šestistupňovou automatickou převodovkou.

Toyota s touto novinkou vyrukuje také v Evropě, to už víme od loňska, evidentně jí ale hodlá nasadit po celém světě. To je na přelomu let 2023 a 2024 krajně neobvyklé, jde dokonce o jediný motor, který má být k dispozici pro Hilux prakticky všude. U nás dokonce koupíte jen ten, v takovém Německu je pak možné sáhnout i po 2,4litrovém dieselu se 150 koňmi, Australané navíc mohou mít i 2,7litrové benzinové provedení. Fakt, že prakticky všechny světové trhy sdružuje nejvýkonnější „producent sazí“, o něčem hovoří. Minimálně, o tom, že slova Toyoty o tom, že spalovací motory jsou budoucností, nikoli minulostí, nejsou jen planá prohlášení.


Toyota dál kráčí proti proudu, nový 2,8litrový diesel začíná prodávat po celém světě - 1 - Toyota Hilux 2024 Australie facelift 01Toyota dál kráčí proti proudu, nový 2,8litrový diesel začíná prodávat po celém světě - 2 - Toyota Hilux 2024 Australie facelift 02
Australský Hilux se dočkal lehčího faceliftu. Stěžejní změnou přitom není ani tak nová čelní maska, nýbrž nový lehce hybridizovaný diesel, který se za ní skrývá. Foto: Toyota

Toyota dál kráčí proti proudu, nový 2,8litrový diesel začíná prodávat po celém světě - 3 - Toyota Hilux Invincible 2024 novy motor 28 D-4D 01Toyota dál kráčí proti proudu, nový 2,8litrový diesel začíná prodávat po celém světě - 4 - Toyota Hilux Invincible 2024 novy motor 28 D-4D 02Toyota dál kráčí proti proudu, nový 2,8litrový diesel začíná prodávat po celém světě - 5 - Toyota Hilux Invincible 2024 novy motor 28 D-4D 03Toyota dál kráčí proti proudu, nový 2,8litrový diesel začíná prodávat po celém světě - 6 - Toyota Hilux Invincible 2024 novy motor 28 D-4D 04Toyota dál kráčí proti proudu, nový 2,8litrový diesel začíná prodávat po celém světě - 7 - Toyota Hilux Invincible 2024 novy motor 28 D-4D 05Toyota dál kráčí proti proudu, nový 2,8litrový diesel začíná prodávat po celém světě - 8 - Toyota Hilux Invincible 2024 novy motor 28 D-4D 06Toyota dál kráčí proti proudu, nový 2,8litrový diesel začíná prodávat po celém světě - 9 - Toyota Hilux Invincible 2024 novy motor 28 D-4D 07Toyota dál kráčí proti proudu, nový 2,8litrový diesel začíná prodávat po celém světě - 10 - Toyota Hilux Invincible 2024 novy motor 28 D-4D 08Toyota dál kráčí proti proudu, nový 2,8litrový diesel začíná prodávat po celém světě - 11 - Toyota Hilux Invincible 2024 novy motor 28 D-4D 09Toyota dál kráčí proti proudu, nový 2,8litrový diesel začíná prodávat po celém světě - 12 - Toyota Hilux Invincible 2024 novy motor 28 D-4D 10Toyota dál kráčí proti proudu, nový 2,8litrový diesel začíná prodávat po celém světě - 13 - Toyota Hilux Invincible 2024 novy motor 28 D-4D 11
V Evropě je pick-up nadále k mání jak s původními předními partiemi, nový motor pro něj ale byl ohlášen též. Foto: Toyota

Zdroj: Toyota, VFACTS

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.