Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toyota Camry SiC: nová technologie má zvýšit efektivitu hybridů i elektromobilů
30.1.2015 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ video) Nová technologie má s pomocí výkonných polovodičů z karbidu křemíku zvýšit efektivitu hybridních i elektrických soustav o deset procent.
Japonská automobilka v posledních letech na poli hybridních a elektrických modelů pořádně šlape do pedálů a třebaže budoucnosti plug-in hybridů nepřikládá tak velkou váhu jako řešení s palivovými články, stále se snaží zvyšovat efektivitu všech typů pohonů, aby měla na ostatní náskok. Ať už budou její příští roky ve znamení čehokoliv, zatím má Toyota na kontě přes sedm milionů hybridů, k nimž nedávno přidala vodíkový Mirai a mnozí se už nemohou dočkat chvíle, kdy konečně uvede na trh novou generaci Priusu.
Zrovna u Priusu by zpoždění s uvedením mohlo být dáno problémem konstruktérů s dalším zvyšováním účinnosti jeho hybridní soustavy, avšak nejhlasitěji se v této souvislosti hovoří o designovém ztvárnění jeho karoserie. Ono zefektivnění však Toyota každopádně neopomíjí. V útrobách modelu Camry totiž souběžně testuje další možnosti, jak snížit spotřebu energie svých elektromobilů, popřípadě paliva u hybridů se spalovacími motory. Testovací mula s přídomkem SiC teď odhaluje, jakým způsobem by zmíněného chtěli konstruktéři dosáhnout.
V názvu SiC nehledejme žádnou vědu, neboť se jedná o zkratku „silicon carbide“ vztahující se k polovodičům. Polovodiče nacházející se v jednotkách řízení výkonu údajně zásadně ovlivňují množství proudu, který je schopen hybridní či plně elektrickou pohonnou soustavou procházet všemi směry, tedy například do akumulátorů k elektromotorů či generátoru a opačně. Při použití SiC dochází k citelnému snížení odporu projevujícího se běžně ztrátami v podobě tepelné energie. Tím roste efektivita celé soustavy.
Řídící jednotka výkonu (PCU - Power Control Unit), přes kterou putují energie všemi směry, se v současné podobě stará údajně až o dvacet procent ztrát energie v každé soustavě a právě tuhle rezervu si Toyota vzala na paškál. V optimalizovaném systému bychom tedy měli najít výkonové polovodiče (tranzistory a diody) ve vnitřním napěťovém měniči, stejně tak i v měniči, který řídí elektromotor. Nová řídicí jednotka by měla navíc shromažďovat údaje týkající se napětí PCU, proudů, rychlosti jízdy a dalších podmínek, pomocí nichž by dále zvyšovala účinnost celé soustavy. Konstruktéři si přitom slibují její nárůst minimálně o deset procent.
Testy prvních dvou exemplářů Camry na japonských silnicích mají začít probíhat od února letošního roku a trvat zhruba následujících dvanáct měsíců. Souběžně s tím se Toyota také nadále hodlá věnovat již probíhajícímu testování palivových článků v autobusech a to při jejich zapojení do provozu po oblasti „Toyota City“.
Toyota Camry SiC bude testovat možnosti nových polovodičů hybridních a elektrických soustav, slibuje si od nich nárůst efektivity
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejčtenější články
- Automobilka založená mistrem světa Formule 1 vyhlásila bankrot, její prvotina asi ohromila jen nás
25.10.2024 - Přehlížené MPV Fordu dnes v bazarech koupíte za pakatel, i když patří mezi hvězdy spolehlivosti a je jen pár let staré
25.10.2024 - Nové pohádky o brzkém nasazení baterií s tuhým elektrolytem ukazují, jak moc se automobilky chytají každého stébla
25.10.2024 - Rozplývající se elektrický sen Mercedesu poslal finance firmy ke dnu, zisky z prodeje aut se zhroutily o 64 procent
26.10.2024 - Nové vrcholné Ferrari vzniklo původně jako jednomístné, tak moc mu tvůrci chtěli dát extrémní proporce
26.10.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.25. 13:04 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 11.25. 13:01 - Truck Daškam
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 11.25. 11:40 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.25. 11:30 - audis
- Detektory policejních radarů 11.25. 10:13 - řidičBOB
- Prodám Peugeot 307 SW 1,6 16V LPG 11.25. 04:23 - irischamplin
- Lampárna (stěžovatelna) 11.24. 22:03 - Předseda
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova