Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Totální elektrický propadák Hondy je oficiálně mrtvý. Nekupoval ho skoro nikdo, v Česku šlo za čtyři roky o 13 lidí
13.12.2023 | Petr Prokopec
Nikdo není neomylný a automobilky nejsou výjimkou, každý občas šlápne vedle. Kdyby si ale Honda aspoň nasypala popel na hlavu... Ne, ona říká, že auto sice končí, ke značce ale mělo přivábit „mnoho nových zákazníků”. V ČR jich bylo všehovšudy 13, gratulujeme.
Honda e se do automobilové historie zapíše jako jeden z největších prodejních propadáků dějin. A oprávněně. Nikdy jsme nepochopili, jak mohlo vedení japonské značky tento 3 894 milimetrů dlouhý elektromobil schválit pro výrobu. Již při pohledu na papír s některými technickými daty totiž muselo být každému jasné, že po něčem takovém zatouží jen ti nejvěrnější a nejmovitější fanoušci automobilky. Realita ale nakonec byla ještě tragičtější. Pouhé tři roky po zahájení prodeje tak přichází oficiální potvrzení jeho předčasného konce.
O něčem takovém se spekulovalo již delší dobu, teprve nyní Honda vše oficiálně potvrdila tiskovou zprávou. V té zmiňuje, že evropská klientela už má šanci sáhnout jen po skladových vozech. Podobná situace zjevně panuje v Japonsku, kde zjevně dochází na vyřízení posledních objednávek. V lednu příštího roku se ovšem montážní linky definitivně zastaví, následně bude též možné sáhnout jen po tom, co dealerům překáží na skladech či parkovištích.
Rozhodnutí značky rozhodně není překvapivé, spíše se divíme, že s ním otálela tak dlouho. Když Honda v roce 2020 malý elektromobil s velkou pompou uváděla na evropský trh, zmiňovala, že jen v rámci starého kontinentu očekává zhruba deset tisíc prodaných vozů ročně. Jenže nakonec se první rok prodalo jen 4 078 kusů, druhý pak 3 436 a loni už jen 2 110. Po prezentaci prototypu v roce 2019 přitom značka uváděla, že závazný zájem vyjádřilo 22 tisíc lidí.
V té době nicméně nebyly známy jak kompletní parametry, tak zejména cena. Ve všech ohledech Honda mířila zcela mimo terč, neboť její malý elektromobil lze s ohledem na čtyři sedadla a zavazadelník o kapacitě jen 171 litrů jen stěží považovat za rodinný vůz. Spíše tu máme stylovou nákupní tašku do města. Takovému pojetí ovšem zdaleka neodpovídala cena, základ se 136 koňmi totiž stál 899 900 Kč, vrchol se 154 koňmi pak dokonce 976 900 Kč.
Za necelý milion korun jste přitom kromě synchronního elektromotoru roztáčejícího zadní kola dostali také paket baterií o kapacitě 35,5 kWh, jenž stačil pouze na 220 normovaných kilometrů. Úchvatný pak nebyl ani maximální dobíjecí výkon 100 kW, kromě přitažlivého retro designu tak Honda e skutečně neměla co nabídnout. Automobilka se nicméně s vozem snaží rozloučit v přívětivém duchu a dodává, že k ní „přivábil mnoho nových zákazníků“. V tomto kontextu můžeme posloužit českým prodeji - tady si „éčko“ našlo za roky 2020, 2021, 2022 a 2023 přesně 13 kupců, letos to byl jeden člověk. A kolik z nich byli asi noví zákazníci?
Na slůvko „mnoho“ máme zjevně jiný pohled než Japonci, kteří ostatně v zájmu dalece zaostali za Evropou. V zemi vycházejícího slunce se totiž v roce 2020 prodalo jen 427 aut, aby následně registrace lehce vzrostly na 721 kusů, než loni znovu poklesly na 371 vozů. Honda e tedy vážně nikomu chybět nebude, přičemž nahrazena již byla 4,3metrovým SUV e:NY1, jenž nabízí 412 kilometrů dojezdu za zhruba 1,4 milionu korun. I to se letos v Česku mimochodem prodalo v jednom provedení, v celé Evropě jde o 828 aut.



Až budete jednou v automobilové encyklopedii hledat definici slov „totální propadák“, bude u toho skoro jistě fotka Hondy e. Ta sice vypadá zajímavě, ovšem to je její jediný klad. Jinak ovšem selhává ve všem, a právě proto předčasně končí. Foto: Honda
Zdroje: Honda, JATO Dynamics, SDA
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 11 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
Nový čínský soupeř Rolls-Royců a Maybachů ukazuje, že Evropané už nemají nic jisté ani mezi luxusními limuzínami
před 6 hodinamiI ojetý Renault může být něco jako výhra v loterii, musí ale mít pod kapotou ten správný motor
před 7 hodinamiTento moderní Mercedes třídy S najel neuvěřitelné kilometry. A stejně neuvěřitelně vypadá, i když stojí jako kdysi jeho pár příplatkových prvků
před 9 hodinamiČíňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
před 10 hodinamiBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva