Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tohle je nejsilnější diesel v osobním autě, z 6,7 litru dává 1 219 Nm
24.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Německá TDI, i ta nejlepší, blednou před americkou silou, diesel V6 Cummins je nejsilnější ze všech.
Nemusíme asi říkat dvakrát, že dieselový motor je schopen nabídnout více měrného točivého momentu než ten benzínový. Také se toho patřičně využívá v nákladní dopravě, kde hodnoty přes 2 tisíce newtonmetrů jsou relativně běžnou věcí. Aby ale člověk dostal 1 000 Nm z auta blíže osobním než náklaďákům, není zase tak obyčejné.
Jistě, lze namítnout, že jsou tu Mercedesy upravené u AMG. Jenže ty většinou končí u 1 000 Nm, třebaže nezřídka kvůli elektronickému omezení. Také existuje Koenigsegg One:1, který na kola posílá bezmála 1 400 Nm, ale ten existuje v nějakých sedmi exemplářích, takže jej těžko lze označit za sériově vyráběný vůz. A navíc jde v obou případech o benzinové motory. Toto jsou zkrátka slepé uličky - nejvíce točivého momentu v masově vyráběném autě nabízí, alespoň podle vlastních slov, značka Ram. A pokud se zaměříme pouze na naftové motory, bude mít nejspíš pravdu. Zdrojem této síly jsou vznětové motory Cummins pod kapotami Heavy Duty pick-up trucků.
Ovšem, opět lze namítnout, že na pick-upy Ram 2500 a 3500, do kterých lze Cummins objednat, bude ve většině případů potřeba řidičské oprávnění skupiny C nebo aspoň C1, protože na osobní auto bývají příliš těžké. A že za ně snadno zapřáhnete nejen přívěs, ale i návěs, takže se bude hodit i C+E. Pravdou nicméně zůstává, že chcete-li cokoliv silnějšího pod kapotou, musíte se dívat po skutečných nákladních autech, kterými tyto Ramy pořád nejsou.
Diesel Cummins je řadový šestiválec o objemu 6,7 litru a pro rok 2016 byl lehce upraven. Dává tak o 47 Nm víc než dříve a nabídne celkem 1 219 Nm točivého momentu. Maximum výkonu už tak slavné není, činí 390 koní, u těchto aut jde ale hlavně o výkon v nejnižších otáčkách a o ten se v nich postará jen točivý moment. Spolu s novinkami se také zvýšila maximální hmotnost přívěsu či návěsu, který lze za Ram 3500 zapřáhnout, a to z už tak působivých 13 607 kilogramů na 14 156 kg. Čtete správně, Ram 3500 utáhne přes 14 tun těžký vlek. Ty traktory na jedné z fotografií nebudou jen na parádu.
Před takovýmito čísly bledne i šestilitrový dvanáctiválec TDI, který se ve své době montoval pod kapotu Audi Q7. Měl sice dvojnásobek válců, ale „jen” šest litrů objemu a právě objem je to, co je podstatné, co ničím nenahradíte, jak říkají Američané. 500 koní a 1 000 Nm jsou sice působivé hodnoty, ale na Cummins v točivém momentu stále nemají.
Hovoříme o pick-upech Ram modelového roku 2016, které se začnou vyrábět během třetího čtvrtletí roku 2015, tedy už za pár týdnů. Jsou už také známé i ceny, za základní Ram 2500 bude prodejce chtít 31 485 dolarů (cca 750 tisíc korun) a za Ram 3500 to bude 31 990 dolarů (763 tisíc korun), což vpravdě nejsou zas tak vysoké částky.
Jenže to jsou základní pracovní verze Tradesman, které nejenže nemají téměř žádnou výbavu, ale ani zmíněný a vychvalovaný diesel Cummins - pod jejich kapotami bude pracovat 5,7litrový Hemi, který je také velmi schopný, ale na 14t přívěs dost síly nemá. Dobře vybavený stroj, např. stupeň Laramie, bude třeba o 13 tisíc dolarů (310 tisíc korun) výše. A pokud byste měli zájem o motor Cummins, bude potřeba si jen za něj připravit dalších 9 tisíc dolarů, tedy zhruba 215 tisíc korun.
Nepočítejte nicméně, že byste s ním ušetřili za palivo, běžná spotřeba se pohybuje mezi 13 a 17 litry nafty na sto, když to s nákladem moc nepřeháníte. Pokud nicméně potřebujete tahat těžké přívěsy a drsný pick-up truck je to pravé, Cummins udělá velmi dobrou službu.
Diesely Cummins nejsou pod kapotami pick-up trucků Ram novinkou, síly nyní ale mají více než kdy dříve
Ram 3500 s dieselem Cummins utáhne až 14 tun
Menší Ram 2500 nenabídne takové kapacity, motor ale může mít stejný
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále ještě 3 volná místa včera 20:00
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
včera - Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
včera - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
včera - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
včera - Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva