Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tohle je budoucnost kamionů podle Tesly. Stovka za 5 s, kabina jako v McLarenu F1
17.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Tahač Tesly má zvládat sprint na stovku za 5 sekund, i s přívěsem. Utáhne přes 36 tun, na jeden zátah pokoří 800 km a řidiče chrání explozi odolným sklem.
Akcie Tesly začínají opět stoupat. Po týdnech nejistot spojených s problematickým náběhem sériové výroby Modelu 3 je věčný kalifornský startup opět na koni. Není to až tak překvapivé, automobilka totiž udělala to, co umí nejlépe - od potíží svého každodenního fungování obrátila pozornost směrem k budoucnosti a dnes nad ránem odhalila nejen svůj dlouho očekávaný elektrický tahač,ale i zcela nový Roadster.
Odhalení nového Roadsteru nikdo nečekal - tedy alespoň ne tak brzo - jeho představení už ale máme za sebou. Nyní tedy zamíříme užitkovější cestou a podíváme na stroj, kterému Tesla říká prostě Semi, což nejspíše není jméno vozu, ale jen pracovní označení podle amerického termínu „semi-trailer truck” - v podstatě běžný evropský kamion.
Na nudné čtení ale zapomeňte, neboť tahač se chlubí parametry, které čekáte spíše od sportovních vozů. Zrychlení z klidu na stovku, respektive na 97 km/h, má totiž zvládnout za pouhých 5 sekund. Monstrum se třemi nápravami je tak o chlup rychlejší než Porsche 718 Boxster s 300 koňmi. Tesla navíc dodává, že tahač danou disciplínu zvládne i s prázdným návěsem. Pokud ten je přitom plně naložen 36 290 kilogramy, stovku dáte „až“ za 20 sekund.
Tím ale výčet více než působivých parametrů nekončí. Dále můžeme zmínit koeficient odporu vzduchu, který činí pouhých Cd 0,36. Abychom přitom toto číslo zasadili lépe do reality, vezmeme si znovu na pomoc výše zmiňovaný Boxster, který počítá s Cd 0,31. Tesla Semi samozřejmě v rámci aerodynamiky počítá s daleko větší čelní plochou, nicméně i tak je počin kalifornských designérů hodný obdivu.
Díky působivé aerodynamice, čtyřem elektromotorům (dvěma na druhé a dvěma na třetí nápravě) a zatím nespecifikovanému paketu baterií by přitom tahač měl zvládnout 800 kilometrů na jedno nabití. Dojezd je přitom platný pro plně naloženou soustavu jedoucí dálniční rychlostí. Musk navíc dodává, že 80 % všech dopravních cest kamionů se vejde do 400 km, Semi tak na jedno nabití dojede tam i zpátky.
Tesla mimo to plánuje vybudování nové sítě Megachargerů podél hlavních dopravních tepen, přičemž tyto super rychlé dobíjecí stanice mají během pouhých 30 minut dobít baterie na 644 km. „Ve chvíli, kdy skončíte s přestávkou, je tahač připraven k provozu,“ dodává Musk. Zároveň přitom vyzdvihuje úspory, se kterými mohou spediční firmy při přesedlání z dieselových kamionů na elektrické spojeny.
Podle šéfa značky jsou náklady běžného tahače na jednu míli o 20 procent vyšší než u Tesly Semi. Jen v rámci paliva tedy mohou majitelé počítat s úsporou 200 000 USD (cca 4,34 milionu korun) po ujetí jednoho milionu mil (1,6 mil. km). Kromě toho tahač monitoruje veškeré opotřebení a dokáže předvídat, kdy bude zapotřebí údržba. Tím se má značně zredukovat doba strávená v servisech.
Dále tu máme regenerativní brzdění a s ním spojené menší opotřebení brzd, takové destičky by tedy mohly vydržet i věčně. Životnost pohonného ústrojí je pak garantována na onen milion mil (1,6 mil. km), zatímco čelní okno prý odolá dokonce explozi. „Přežije i nukleární katastrofu. A pokud ne, vrátíme vám peníze,“ uvedl Musk ve svém typickém během prezentace v kalifornském Hawthornu.
Toto opatření přitom na první chvíli může vypadat zbytečně, nicméně prasklá čelní okna jsou u kamionů jednou z nejčastějších potíží. Enormně tvrdé sklo zvané Tesla Armor Glass tedy znovu redukuje postávání vozu v servisu. Kromě toho je navýšena bezpečnost řidiče, který může již v rámci standardní výbavy počítat také se nejnovější úrovní semi-autonomního řízení Autopilot.
Ve finále můžeme zmínit ještě nejen pro daný segment, ale pro celý průmysl poměrně unikátní centrální pozici řidiče, který tak sedí stejně jako v McLarenu F1. Tesla Semi je tedy opravdu nadmíru zajímavým vozem, jehož cena by měla startovat někde v rozmezí 200 a 250 tisíc dolarů (4,34 až 5,42 mil. Kč). Záloha činí 5 000 USD (108 500 Kč), první kusy by přitom měly dorazit v roce 2019.
Elektrický tahač Tesla Semi se chlubí vskutku působivými parametry. Je samozřejmě otázkou, zda jej Elon Musk dostane do roku 2019 skutečně do výroby, na pochybnosti je ale aktuálně ještě dostatek času
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- Nové Ferrari za 90 milionů předvedlo svůj zvuk. I nuda je silné slovo, není slyšet prakticky vůbec
22.10.2024 - Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024 - Druhé nejlevnější SUV Mercedesu láká jako ojeté ještě nižší cenou, už po pár letech ho trápí obří propady hodnoty
22.10.2024 - Sověti svého času neměli auta, se kterými by dobyli Sibiř, a tak přišli s těmito monstry, měla zcela unikátní techniku
22.10.2024 - Splňte plán, nebo zemřete: Šéf popsal, jak automobilky musí přestat prodávat auta, aby mohly dál prodávat auta
23.10.2024
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel